Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrenset tilgang - Xp + Vista

Anbefalte innlegg

Jeg vil koble sammen laptopen (vista sp1) og stasjonær (xp sp3) via kabel men har problemer.

Det står "henter nettverksadresse" i ca 4 minutter før jeg får "begrenset tilgang" på xp maskina.

Har prøvd å slå av windows brannmuren og zonealarm pro. Også prøvd de hver for seg og begge sammen. I nettverks og delingsenteret i vista er nettverkssøk og fildeling slått på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyere nettkort trenger ikke krysset kabel, lyser det når du plugger i kabelen har du link. Windows vil tildele seg selv en IP og disse IP-ene kan du fint bruke for deling, dog vil den kanskje klage litt uansett. Har du sett om du får en litt sær IP på begge maskinene?

Lenke til kommentar

Det står at du har begrenset tilgang, men har du faktisk prøvd å få kontakt mellom maskinene? altså f.eks. pinge ene maskinen fra den andre?

Det at windows sier du har begrenset tilgang gjør den uansett så lenge du ikke får IP fra en DHCP-server, ellerdu selv setter en IP.

Det er rett og slett for å fortelle deg at du ikke er koblet til ett nettverk og kan derfor få problemer med tilkoblingen.

Lenke til kommentar

Oi jeg har vist kontakt.. jeg regnet med siden jeg fikk feilmeldingen om begrenset forbindelse at jeg ikke hadde det.

Så for å få vekk feilmedlingen må jeg sette IPer selv?

Hvor gjør jeg det? Er det: Egenskaper for kobling -> Egenskaper for Internett-protokoll (TCP/IP) ?

Om det er rett hva burde jeg fylle de tomme feltene med?

Lenke til kommentar
Oi jeg har vist kontakt.. jeg regnet med siden jeg fikk feilmeldingen om begrenset forbindelse at jeg ikke hadde det.

Så for å få vekk feilmedlingen må jeg sette IPer selv?

Hvor gjør jeg det? Er det: Egenskaper for kobling -> Egenskaper for Internett-protokoll (TCP/IP) ?

Ja.

Om det er rett hva burde jeg fylle de tomme feltene med?

F.eks. 192.168.1.1 og 192.168.1.2 på den andre.

subnet mask 255.255.255.0

Lenke til kommentar
Så ingenting på standard gateway og DNS-serveradresse?

Takk folkens :blush:

Gateway til hva? Normalt sett ville dette vært IP-adressen til en ADSL-ruter, dvs. en "gateway" fra ditt LAN til Internet, men dit skal jo ikke du, etter det jeg forstår.

En DNS-serveradresse har også bare mening når du trenger å finne IP-adressen til www.hardware.no eller noe sånt. Hver av dine to maskiner har jo bare én annen maskin å forholde seg til, så det skulle vel la seg gjøre uten å måtte implementere en DNS-server på en av dem. Så, la det stå 0 i alle felter.

Men, to maskiner med kabel i mellom begrenser jo mulighetene noe, da.

edit: Hvis du skal dele filer & printere, så må du sette opp samme "Workgroup" for begge to. (Hvis du ikke har endret noe her, så har de nok samme default-adresse.)

Hvis du ikke ser den andre maskinen i "(My) Network Places", prøv å bruke IP-adressen i stedet for maskinnavnet. Dvs. bruk \\192.168.1.1\ istf. \\XP_PC\ osv.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...