Gå til innhold

lading med høyere V og A

Anbefalte innlegg

Heysann.

Fikk en laptop av min bror, som selvsagt lurte litt på om jeg kunne se på den. Den tar plutselig ikke mot ekstern lading.

Slik situasjonen har seg, så har han brukt en feil lader i minst ett år.

Den laderen han har brukt har vel opperert med ca. 1 V mer enn orginallader + ca. 1,4 A mer.

Jeg har målt med voltmeter, og det går fint spenning gjennom kontakten. Men når den så stikker ned i et kretskort(vet ikke om det er hovedkortet), så vil ingen dioder lyse for å markere lading.

Er det noen som vet hva langtidseffektene er ved å bruke en lader med for høy V og A?

Jeg ville kanskje tro at det er noe som kanskje har svidd seg, eller rett og slett har blitt ødelagt.

Jeg har skrudd opp maskinen, men er ganske vanskelig å se om noe har blitt ødelagt, dersom det er inne i komponentene.

En merkelig greie, at at maskinen fungerer 100% operativt med batteri. Så det er noe med den eksterne delen her.

Forresten er det en Compal HEL80i.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For høy spenning (V) kan være skadelig. Likevel burde 1 Volt for mye være innenfor grensen, og om det skulle være skadelig skal man se det umiddelbart i form av røyk og svidde komponenter, altså ikke noe som gjør seg gjeldende etter ett år...

A-tallet angir hvor mye strøm i Ampere laderen er i stand til å levere. Det har ingenting å si om dette tallet er høyere enn originalladeren, da laderen fungerer som en spenningskilde og ikke strømkilde. (Tallet bør dog ikke være lavere enn originalladeren, men dette ville i så fall vært mer skadelig for laderen enn PC-en).

Lenke til kommentar

hhm....

Jeg trodde ikke man kunne betrakte det slik. Er det ikke slik at et batteri angis i ampere timer. Slik jeg har skjønt det så er jo ampere, det som kan betraktes som styrken. Og dersom man lader et batteri med en lader som angir høyere amper, så vil man rett og slett ødelegge batteriet.¨Ville faktisk tro at svakere lader, ville være bedre.

Men jeg vet nå ikke... er litt usikker på elektro emnet.

Ellers får folk bare poppe inn med forklaring her, dersom noen har tanker. For jeg skjønner ikke hva problemet er.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke tror på det jeg sier, hvorfor spør du da?

Laderen fungerer som en spenningskilde, det vil si, den leverer en (tilnærmet) konstant utspenning, mens strømmen varierer med impedansen til den lasten den tilkobles, men kan ikke bli større enn den oppgitte maksstrømmen som står på den.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

for å si det sånn då.. Volt er ANTALL menn som dytter en rekke med biler i en retning. Ampere er hvor fort bilene ruller framover. Resistansen, hvis du vet hva det er (motstanden) er.. hvor tung rekken med biler er å dytte. ALTSÅ jo flere menn (Volt), desto fortere går bilene.

Hvis det går for mye Ampere, vil det si at motstanden er for liten og ting blir overbelastet. du kan sammenligne det med å trykke gassen på bilen helt inn når bilen står i fri.

for lite Ampere betyr at mennene ikke klarer å dytte bilene så fort som de egentlig skulle kunne gjort. dette gjør ingenting, fordi at mennene blir ikke flere, og dytter ikke hardere uansett. bilene går bare treigere.

gikk d an å forstå?:p

Endret av deinteil
Lenke til kommentar

ventle, du må ikke bli så hårsår.

Jeg bare spurte. Jeg har ved ingen punkter sagt at du har feil, jeg skulle bare bekrefte det jeg har hørt av andre(ikke vet jeg om det i seg selv er riktig). Rett og slett bekrefte uklarheter, som jeg skriver, så er jeg ingen elektro ekspert uansett.

Lenke til kommentar

I batteri lade verdenen spesielt for softguns så står det slik når det gjelder ladding.

Volten er hvor sterk strømmen er, altså den skal være høyere enn batteriet for at batteriet skal begynne å lade.

Altså for å lade ett 12V batteri så må du ha 14V spenning.

Ampere bestemmer da hvor fort det skal laddes, jo mer A du peiser inn i batteriet jo fortere ladder det seg opp... MEN.

Det har en stygg sideeffekt, personlig for å unngå dette lader jeg med absolutt minimum av Ampere for å unngå sideeffekten av hurtigladding.

Når du ladder i høy hastighet så sliter det kraftig på batteriet og det tar kvelden mye raskere.

Er ikke sikker på hva Volten gjør i ditt tilfelle, men jeg tror ikke det kan ha vært særlig bra for batteriet spesielt ikke over såpass lang tid.

Og de fleste billigere laptopene idag leveres med skrot batterier (Har en slik en selv, batterilevetiden er ikke mer enn litt over en time på en god dag)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...