siDDis Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Er det nokon her som har kjennskap til eit av desse plattformane? Kva er fordeler/ulemper? Er eit av dei lettare for ein nybegynner? For min del så har eg sterkt fokus på kontroller og modell laget. Presentasjonslaget vil eg helst gjøre i Javascript. Har god erfaring med Grails og litt erfaring med Rails så då er det vell Django som er kanskje det alternativet eg burde kikke nærmare på? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Er det nokon her som har kjennskap til eit av desse plattformane? Jeg har etterhvert fått ganske mye erfaringer med Django og det er en plattform jeg absolutt vil anbefale. Django er enkel å komme i gang med og det er et rammeverk som oppfordrer til god design og best practices. Selve Django-koden er veldig god den også, noe som gjør at man ofte leser gjennom den for å få detaljerte kunnskaper om forskjellige områder etter behov. For min del så har eg sterkt fokus på kontroller og modell laget. Django setter lagdeling og abstraksjoner veldig høyt, så du vil finne at det er veldig enkelt å skrive ryddig kode som holder disse adskilt. Presentasjonslaget vil eg helst gjøre i Javascript. Litt HTML også må du vel kanskje regne med? Django kommer med et eget template-språk som man enten elsker eller hater virker det som. Selv synes jeg det er genialt, det er KUN for visning og mangler derfor feks muligheten til å gjøre inline-Python, men det synes jeg altså er riktig. Man kan enkelt bytte ut Django sin template-motor med hva som helst annet selvsagt. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Er det nokon her som har kjennskap til eit av desse plattformane? Kva er fordeler/ulemper? Er eit av dei lettare for ein nybegynner? Skal ikke skryte på meg veldig mye erfaring med noen av disse, men litt kjennskap har jeg jo. Django og TurboGears er noenlunde parallelle, og valget mellom dem blir en personlig sak. De kan sees på som konkurrenter, selv om bl.a Guido Van Rossum har tatt til orde for at disse skal jobbe mot "unification". Plone er en annen sak. Zope-basert. Personlig syns jeg begge to virker veldig tunge. Men det er mulig de er fantastiske når man først har lært seg dem å kjenne. Den nylanserte Google App Engine ble tolket som en fjær i hatten for Django, på mange måter en rip-off. Når jeg kikket på Django, hadde jeg akkurat laget en CMS i PHP og skrevet hele admin-delen for hånd. Tok flere uker. Jeg klonet det i løpet av en dag med Django, og da uten å kunne rammverket i det hele tatt på forhånd. En ganske utrolig, og også deprimerende erfaring! Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Hehe kjenner til det! Skreiv min heimeside først i PHP, også konverterte eg den til Groovy for Grails, same arbeidet blei mykje meir gjennomført i Groovy for Grails rammeverket Django høyres veldig mykje ut som deg eg trenger i Python. At eg liker Javascript for HTML er fordi eg liker å ha kontroll over heile DOM. Men Django kan vell være med å generere templates? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Som sagt, Django kommer med et veldig fint template-språk som du blant annet kan generere HTML med. Jeg bruker det også til å generere RSS, email, rapporter, med mer. Sett av noen timer og gå gjennom tutorialen så skjønner du det nok Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Django høyres veldig mykje ut som deg eg trenger i Python. At eg liker Javascript for HTML er fordi eg liker å ha kontroll over heile DOM. Men Django kan vell være med å generere templates? Django lager ingen html-kode for deg annet enn skjemaer (valgfritt), hvis det var det du lurte på. Men jeg syns det i hvert fall er en fordel siden html/css-språket forandrer seg i et helt annet tempo enn programvaren som ofte genererer dem. I tillegg får det utvikleren til å tenke mye mer på semantikk og skrive god html-kode, enn det ellers ville gjort. Så jeg synes det er en veldig god ting. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Her finner en en ypperlig og lettfattelig Django introduksjon: http://jeffcroft.com/blog/2006/may/02/djan...on-programmers/ Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hvordan kan man finne ut om webhotellet støtter python? Ørjan... Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hvordan kan man finne ut om webhotellet støtter python? Ørjan... Spørre dem? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Hvordan kan man finne ut om webhotellet støtter python? Ørjan... Subsys skal vistnok være veldig bra hvis du vil ha norske. Ellers har den offisielle Python siden en liste og Django Friendly er et fint sted å finne webhosteller med Django. 0x2A og A Small Orange er vel noen av de billigere Django hostene du får tak i. Redigert: Leste nå at de færreste anbefaler A Small Orange for Django hosting siden de dreper fcgi prosesser etter få sekunder. Endret 9. juli 2008 av JonT Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Styr unna A Small Orange ja Jeg tror jeg kommer til å teste subsys neste gang. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Litt gamal tråd men svarer likevel. Har ein del erfaring med Plone. Plone er eit ganske kraftig cms og har muligheiten til å gjere det meste, men læringskurva er ikkje heilt vater om ein skal gjere litt avanserte ting. Så lenge ein ikkje trenger å endre kolonnedesignet eller utvikler egne webapps for sida så er ein på ganske trygg grunn og kan gjere det meste via zope-grensesnittet, derimot skal ein begynne å lage ei side frå scratch med underliggande egne funksjoner så er ein plutseleg ute på jævlig djupt vatn, då ein må ha forståelse både for zope-platformen og plones struktur før ein får gjort noko særleg. Så å kjøre plone som heimeside-cms trur eg at eg vil ikkje anbefale, i tillegg trur eg at det er ikkje så mange hostingselskap som kjører zope i bunn slik at ein får innstallert plone oppå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå