Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er firewall så viktig?

Anbefalte innlegg

hvordan blir jeg hacket hvis jeg ikke kjører noe slags form for orm eller noe. hvordan går en hacker fram?

En hacker bryr seg ikke om deg.

Men det sitter 1.2 milioner 14åringer med portscannere og trojaner

som de er klare for og slippe løs på deg .

Det bare scanner alle ip'r i en range f.eks telenors.

Hvis det er noen som svarer begynner de og scanne den adressen.

Det er helt tilfeldig at det var du som var i andre enden.

Ved og bruke en firewall så hindrer du at noen får svar fra deg

og de hopper videre til neste ip.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg synes bare brannmur er en plage. har aldri blitt hacket eller noe slikt selv om jeg aldri har hatt det.

jeg synes bare sikkerhetsbelte er en plage. har aldri krasjet eller noe slikt.. blah blah....

Glimrende sagt! :yes:

Goebbels: Det var dagens gullkorn ja, og du har fullstendig rett! :)

Lenke til kommentar

Jeg har veldig liten tro på at 14-åringer klarer å komme seg inn på ei maskin med w2k/xp som holdes oppdatert. Dersom det i det hele tatt er mulig, vil jeg tro det er såpass vanskelig at ingen vil gidde å gjøre det med vanlige hjemmebrukere.

Firewaller blinker opp og viser portscans. En kamerat av meg mener dette er bevis på at firewallen virkelig trengs. Men hva er farlig med portscans, så lenge man ikke kjører noen programmer som slipper trafikk inn? Portscannere er firewall-produsentenes beste markedsførings-triks.

Jeg har kjørt virusprogram i alle år, og jeg kan knapt huske at det har avslørt noenting som helst. Nå har jeg hevet det ut, siden det ga framedrops i tv-bildet fra det nye tv-kortet mitt.

Virusprogram og firewalls for hjemmebrukere er sikkert greit å ha på ei maskin der brukerne ukritisk klikker ned og installerer alt mulig søppel - eller bruker outlook. For pc-brukere med litt over middels kompetanse tror jeg det er helt unødvendig.

Lenke til kommentar

Meningen med Firewall er å hindre inntrengere å finne åpne porter som kan benyttes til å aksessere filer på harddisken din eller til å lagre warez som skal distribueres. Siden jeg og du og de fleste andre brukere ikke har så altfor mye interessant på harddiskene våre, er nok sjansen for å bli brukt som warez-server større hvis du har stor lagringsplass. Men det er da dette med nettbank da... Ingenting er 100% sikkert.

Antivirus sier jo seg selv. Men den beskytter mot mer enn bare exe-filer. De verste java-script og adware kan bli stoppet samt slue selv-eksekverende trojanske hester (som faktisk er mer urovekkende enn direkte hacking mot porter). Ellers er det jo greit at ikke KLEZ-viruset får spre seg fritt!

Konklusjon:

Brannvegg: Tja, om du føler at noen vil deg noe vondt eller at du har info på disken din som andre kan være interessert i.

Antivirus: Ja. Bør være på alle maskiner. Drar litt ytelse, men hvis du liker å føle sikkerhet, tør jeg påstå at et Antivirus-program beskytter deg bedre mot inntrengere enn en brannvegg gjør. Får sikkert mange på kant med den der, men tenk litt på det og hvem som bruker trojansk hest og hvem som virkelig "hacker".

Lenke til kommentar
Noen av postingene på dette temaet viser bare uvitenheten til dessverre de fleste av internett brukerne i dag..!  :yes:  

Til dere som ikke har noe form for brannmur, sjekk ut denne(dere med brannmur, kan jo sjekke hvor bra denne er:

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Sjekk også ut mer her:

http://grc.com/default.htm

Helt enig. En glimrende måte å sjekke hvor sikker maskinen egentlig er. Så til alle dere som mener det ikke er noen vits med brannmur så test de linkene og se hvor utsatt dere er og hvor lett folk kan få info fra dere om de bare gidder.

Hvordan kan dere foresten si at dere ikke er blitt hacket og derfor ikke trenger brannmur? Hva vet du om en dyktig hacker har hvert på maskinen din allerede? Tror ikke han ligger igjen navn og adresse slik at du skal få vite at han har hvert der.

Og til dere som sier at dere ikke hadde trengt brannmuren likevel fordi dere ikke er blitt hacket enda....HALLOO.....Kansje det nettopp er pga brannmuren du har på maskinen at du ikke er blitt utsatt for angrep enda...

Lenke til kommentar
Noen av postingene på dette temaet viser bare uvitenheten til dessverre de fleste av internett brukerne i dag..!  :yes:  

Til dere som ikke har noe form for brannmur, sjekk ut denne(dere med brannmur, kan jo sjekke hvor bra denne er:

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Sjekk også ut mer her:

http://grc.com/default.htm

Fikk :

But YOUR computer has DELIBERATELY CHOSEN NOT TO RESPOND (that's very cool!) which represents advanced computer and port stealthing capabilities. A machine configured in this fashion is well hardened to Internet NetBIOS attack and intrusion.

Og

All attempts to get any information from your computer have FAILED. (This is very uncommon for a Windows networking-based PC.) Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet.

Men dette får vel alle Ngt brukere på grunn av den innebygde firewallen i modemet, eller er det kansje ZoneAlarm? Uansett betryggende å være sikret mot script kiddiez o.l, og er ikke interesange for de som kan bryte seg gjennom firewallene.

Lenke til kommentar
P@rm@nn

Hvilke tester tok du?

Kjørte begge. Det der var resultatet av Shield testen. På port testen min var telnet porten åpen(23). Vet ikke helt om jeg er interesert i å prøve å stenge den, da jeg tror den brukes av Ngt. Men er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Å ikke ha Antivirus synes jeg rett og slett er idiotisk. Er man for eksempel på (et litt større) LAN er det store sjangser for å få virus. Forrigje gang jeg var på et LAN, begynte antiviruset og hyle på en hel del pc'er (inkludert min), og hadde jeg ikke hatt antivirus hadde jeg vel blitt infisert ganske kjapt. Og det var bare på et lite lan med 60-70 folk.

Jeg bruker bare den firewallen som er innebygd i XP, og den som er i routeren min.

Lenke til kommentar
jeg synes bare brannmur er en plage. har aldri blitt hacket eller noe slikt selv om jeg aldri har hatt det.

jeg synes bare sikkerhetsbelte er en plage. har aldri krasjet eller noe slikt.. blah blah....

jeg ser faren i en bil derfor jeg har sikkerthetsbelte på meg der , men ser ikke faren i å bli hacket.

Lenke til kommentar
da er du rimelig nærsynt  :wink:

overbevis meg da . forklar hvordan jeg kan bli hacket , hvis jeg ikke åpner noen trojaner og slikt . men har port 139 og viser navnet mitt til alle som gidder å scanne meg

Vet du vha port 139 brukes til?

Det test programmet viste deg bare hvilken port de fikk ut info fra maskinen din på. Det kunne hvert hvilken som helst port. Poenget med den testen er ikke at de får tak i maskin navnet ditt, men hvor lett de fikk tilgang til maskinen din og klarte og hente ut den infoen. De prøver ikke å hente ut noe mer, men om de ville det så hadde de sikkert klart det så lenge det er åpne porter på maskinen din.

Lenke til kommentar

overbevis meg da . forklar hvordan jeg kan bli hacket , hvis jeg ikke åpner noen trojaner og slikt . men har port 139 og viser navnet mitt til alle som gidder å scanne meg

Det test programmet viste deg bare hvilken port de fikk ut info fra maskinen din på. Det kunne hvert hvilken som helst port. Poenget med den testen er ikke at de får tak i maskin navnet ditt, men hvor lett de fikk tilgang til maskinen din og klarte og hente ut den infoen. De prøver ikke å hente ut noe mer, men om de ville det så hadde de sikkert klart det så lenge det er åpne porter på maskinen din.

forklar meg hvordan de skal greie det da? det er det enda ingen som har sagt. utenom at de har en trojan inne på pcen min.

Lenke til kommentar

forklar meg hvordan de skal greie det da? det er det enda ingen som har sagt. utenom at de har en trojan inne på pcen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...