Curiousss Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jeg hadde nettopp en sannsynlighetsprøve. Jeg avskyr sannsynlighetsregnig! En av oppgavene var slik: På en stor videregående skole har 65% av elevene valgt programfag i matematikk på vg2. Vi velger tilfeldig to av elevene på skolen. a) Hva er sannsynligheten for at begge har valgt programfag i matematikk? b) Hva er sannsynligheten for at akkurat én av dem har valgt programfag i matematikk? ??? Hvordan regner jeg ut noe sånt? Kun seriøse svar, takk! Haster litt. Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Det er vel en binomisk fordeling hvis jeg ikke tar helt feil. Altså: a) (2 2)*0,65^2*0,35^0 = 0,4225 b) (2 1)*0,65^1*0,35^1 = 0,2275 Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Uttrykkene er riktig satt opp, men du har glemt å gange med 2 på b, dvs svaret på b skal være 0,455. Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 finnes det en sånn puggeregel? sånn som p(a|b)= osv... vil det si at det spiller ingen rolle hvor mange personer det er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå