Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Gitarister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et annet poeng i arbeidet med denne lista har også vært å få fram litt forskjellige folk, få variasjon, og ikke bare presentere de vanlige, teknisk flinke folkene. Derfor har både Øystein Sunde, Django Reinhartd og Pat Metheny kommet med, mens Stevie Ray Vaughan og Steve Vai var litt for like som Yngwie Malmsteen. Etter en intern diskusjon gikk Malmsteen seirende ut av kåringen.

Så dykk har utelukka ein del av dei obligatoriske for å få plass til dei som normalt havnar litt lengre ned på sånne lister? Då bør det komme litt betre fram at dette ikkje er noko rangering av tidenes beste gitarist når det bevisst er fokusert på dei som ikkje har for vane å ligge høgt på desse listene.

"Topplista" med 1-10 høyrest for meg ut som ei liste over dei ti beste, men når eg les dei første avsnittene i teksten får eg heller eit inntrykk av at det er 10 tilfeldig valgte gitaristar som er rangert opp mot kvarandre.

På Kulturo.no vil gjennom en serie med topplister fremheve utgivelser innen musikk og film vi mener fortjener oppmerksomhet og heder etter forskjellige kriterier.

Musikk er så stort, så gripende og så overveldende at ord ikke strekker til. Og kjernen i veldig mye musikk, er tonene gitaristen klarer å lirke ut av sitt instrument. Vi tar for oss ti gitarister som fortjener litt oppmerksomhet.

I så fall er lista litt meir forståeleg.

Lenke til kommentar

Nå er det forskjell på teknisk og god. Skjønner ikke hva folk ser i gitarister som Petrucci og Vai. Helt håpløst. De mangler jo alt en real gitarist skal ha. Listen i utgangspunktet var ganske bra og har fått med de fleste gitarister som gjelder. Dog skulle jeg sett både Robert Fripp og Steve Hackett der også. Men at Øystein Sunde var med er bare helt sjef! :) Om noen hobbygitarister her ikke vil anerkjenne Sunde som en god gitarist, prøv å plukke opp en sangbok med hans låter og prøv å spill hans kord-sammensetninger! Dette er sykt syke kompliserte greier!

Lenke til kommentar
Nå er det forskjell på teknisk og god. Skjønner ikke hva folk ser i gitarister som Petrucci og Vai. Helt håpløst. De mangler jo alt en real gitarist skal ha.

Dette er et komplett intetsigende utsagn. Hva er det Petrucci ikke har som en "real gitarist" skal ha? Jeg tenker at du tøver fælt, inntil du kan klare å utrykke deg mer presist.

CD

Lenke til kommentar
Teknisk ligger John Petrucci milevis foran mange her. Og han spiller drit bra og fint. Samme gjelder Vai. Virker som om dere har tatt en liste over gitarister som er kjente. Ikke gode.

...For John Petrucci og Steve Vai er nemlig ikke kjente gitarister, nei.

WTF? Slash, Yngwie Malmsteen og Kirk Hammet over Django Reinhardt?

+1

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Angus Young er spiller ikke avansert nok til og være med på listen!

Angus Young er spiller ikke avansert nok til og være med på listen!

Man trenger ikke å spille så veldig avansert for at det skal høres bra ut.

Lenke til kommentar

Nei det har dur ett i, men hvid du setter deg ned og lytter til AC/DC plater hører du kjapt at stort sett alle sangene er rimelige like!

Kan nok ikke komme høyt opp på en liste for og skrive samme sang rundt 100 ganger!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...