Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Gitarister

Anbefalte innlegg

Mine favoritter:

Dimebag, Jimi Hendix, David Gilmour, Allen Collins, Stevie Ray Vaughan, Randy Rhoads, John Petrucci, Buckethead, Mark Knopfler, Eric Clapton, Eric Johnson, Jimmy Page, Frank Zappa, Slash, Stanley Jordan og Pete Townshend.

Om jeg skulle legge dette til en topp 10, ville jeg endt opp med å bli uenig med meg selv.

Dimebag og Jimi Hendrix ville nok vært på toppen, men de under er umulig å finne ut av.

Glemte Al di Meola, Carlos Santana og Tommy Emmanuel :blush:

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eric Johnson, Joe Bonamassa, Stevie Ray Vaughan, Derek Trucks, Steve Vai, Sonny Landreth, John Scofield, Ry Cooder, Eric Clapton, Jeff Beck, Eric Ruscoe, Robben Ford, Larry Carlton, Steve Lucather etc. Mange gitarister som burde blitt nevnt før mainstream-bandenes gitarister. Halvparten på den listen er oppskrytt.

Det første man må tenke på hvis man velger å lage en slik liste er hvilken musikalsk innflytelse fyren/damen har hatt på videre generasjoner med tanke på musikalitet, frasering, teknikkbevissthet etc. I tillegg kan man prøve å sette disse guruene opp mot hverandre og kanskje la originalitet og oppfinnsomhet spille en viktig rolle.

Jeg skjønner ikke hva som er så himla bra med Slash i det hele tatt. Noen må belyse meg.

Ikke har han revolusjonert gitarspilling i det hele tatt - annet enn at han er en mainstream runke-gitarist med altfor stor hatt på hodet. Ja, Guns 'n' Roses har solgt et usannsynlig høyt antall plater.

Jeg vil gjerne høre hvorfor dere plasserer han foran LEGENDER som SRV, Page, Clapton, Vai, Beck. Slash er kul for noen (ikke meg blant annet), men han er ikke unik på noen som helst måte. Det finnes MANGE band hvor gitaristen er ekstremt viktig og ikke kommer i andre rekke på noen måte. Led Zeppelin, Cream, Deep Purple, Pink Floyd er bare noen av disse.

Nei, kan som vanlig ikke være mer uenig med plasseringen - ei heller plassene som er delt.

Lenke til kommentar

iMono: Vil si litt om Slash, for deg..

For det aller første skjønner jeg virkelig ikke hvordan du kan kalle han en "runke-gitarist" i hele tatt.. han er, i forhold til mange andre, ikke spesielt rask - i hvert fall så benytter han seg ikke av slike "triks" om han så kan..

Men, for meg, siden favorittgitarister dømmes etter personlig smak som oftest, så kan jeg si følgende; Han gir hver sang det den fortjener! Det er ikke et automatisk spor som han følger, som flere andre gitarister benytter seg av.. F.eks Petrucci (som jeg også er fan av, så ingenting vondt ment her), har "trademark" i å gå opp og ned en eller annen skala i veldig rask pickingmode (alternative, economy, osv.. det har ikke så mye å si).. det samme med Malmsteen, bare at han igjen bruker litt mer spesielle skalaer.. Dette har ikke Slash, føler jeg..

Slash er mer en bluesgitarist slikt sett, og nå kommer jeg egentlig inn på et ord jeg hater å bruke, men ser ingen annen utvei akkurat nå; "feeling" .. Føler at han gir sagene det de fortjener! Han gir hver eneste sang feeling! Hver solo er veldig forskjellig fra sang til sang, selv om han har sin egen stil.. Fra den sakte første og andre soloen i November Rain, til den mer hurtige i Don't Damn Me, for eksempel..

Har aldri heller følt at Slash noensinne har prøvd å bevise noe for noen som helst sin teknikk, eller eventuelle hurtighet, eller sånne ting.. han, igjen -for meg- gir akkurat det sangen trenger! Og når man i tillegg har gode låtskrivere som Axl Rose og Izzy Stradlin (igjen, min mening), så blir det bare bra..

En av de beste soloene han har gjort er for meg en av de mindre kjente.. let opp Street Child av Elan på youtube (du finner den lett), og hør på den.. Fikk høre sangen i 2003 (eller der omkring) og falt pladask selv..

Men runkegitarist, nei absolutt ikke!

:)

Lenke til kommentar
Slash er faktisk den dårlige gitaristen jeg har sett live. Så han med Slash Snakepit da, som ikke er noe særlig til band, men herregud. Fyren var helt borte, og en bleik bleik rock kopi av SRV!

Han har jo skjerpet seg (både kutta ned på dopet, og blitt mer konsentrert), enn det han var med Slash's Snakepit. Enig med deg i at det ikke var mye til band, men det var absolutt ikke pga, han :)

Synes lista var bra ^^, savner Gilmour og SRV, though.. Ellers bra. Førsteplassen er fortjent ^^.

Edit: Bone sa pretty much hva jeg mener :)

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Veldig enig i at både Tom Morello og Øystein Sunde er på listen, men Hendrix knuser Slash ned i støvlene. Det samme må jeg nesten si om Jimmy Page. Faktum er at den gitarstilen både Page og Slash spiller er funnet mer eller mindre opp av Hendrix!

Lenke til kommentar

Når det gjelder ren teknikk så kommer, for meg, Steve Vai på en absolutt førsteplass!

Slash kommer på førsteplass på en "overall" liste, siden har er såpass dyktig til å få frem det som trengs til melodien (noe jeg ikke synes Steve Vai klarer, da mange av hans melodier kun egentlig er eksperimentering.. -de er dog veldig morsomme å spille, for en gitarist! Og ja, jeg er Steve Vai -fan også, så ingenting vondt mot han heller..)

Så kort sagt; Slash er for meg "best" siden han klarer å få frem noe unikt for hver sang / melodi.. Det gjør han unik! :)

Lenke til kommentar
Bone,

Men da er vi vel egentlig over på hans evner som låtskriver, og ikke det å mestre gitaren. Selv om det ikke er helt isolerte evner, så burde vel fokuset her ligge på det siste?

Det kan jeg faktisk være helt enig i.. og det har jeg prøvd å få frem i andre "gitarist -diskusjoner", men til ingen nytte på dette forumet, dessverre -så jeg har gitt litt opp..

Denne lista inkluderte derimot andre ting enn bare teknikk også.. På en annen side, så har det jo litt å si på gitarprestasjonen å si hva han klarer å få frem av melodi på en gitar også!?

Men, hvis vi kun skal tenke teknisk, så må jeg sette Steve Vai på en førsteplass!

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker ikke bare teknisk. Man burde også ha med revolusjonerende og inspirerende bruk av instrumentet. Men akkurat evnen til å lage gode melodier har med med å finne de rette tonene, om det er med musikkteori eller ved å "føle" seg frem, og mindre med instrumentet å gjøre.

Lenke til kommentar
Vel;

Teknikk + revolusjonerende og inspirerende bruk av instrumentet = Steve Vai

Gitarlåtskriver = Slash

Om jeg får lov til å være uenig med deg,

Teknikk + revolusjonerende og inspirerende bruk av instrumentet = Tom Morello

Grunnet måten han spiller gitar på. Han er rett og slett den mest nyskapende gitarist de siste 20 årene, takket være måten han kommer fram til effekter på ved å mikse både effektpedaler og gitarens egene egenskaper. Det ligger et par utrolig gode videoer på youtube som viser hvordan Tom laget noen av de mest kjente riffene og soloene fra både Rage og Audioslave.

Lenke til kommentar
Gilmour mangler, og jeg ville aldri plassert Slash på førsteplass. Slike lister er egentlig uinteressante, ettersom de avgjøres av en enkelt persons oppfatning.

Helt feil. Disse listene blir diskutert i mange uker innad Kulturo-redaksjonen. Input fra titalls mer enn kvalifiserte mennesker blir vurdert, og som du ser øverst på artikkelen er den skrevet av 5 personer, ikke 1. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg synes nå Vai har litt å gå på når det gjelder å være inpirerende og revolusjonerende :)

Den mest revolusjonerende jeg kommer på i farten må være Mathias "Ia" Eklund med hans freak guitar stil.

Og mest inspirerende er vel kanskje SRV og Jimi Hendrix. Warren Haynes og Elliott Smith troner også ganske høyt her. Edit: Og John Petrucci og Mikael Åkerfeldt.

Endret av phear00
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vel;

Teknikk + revolusjonerende og inspirerende bruk av instrumentet = Steve Vai

Gitarlåtskriver = Slash

Om jeg får lov til å være uenig med deg,

Teknikk + revolusjonerende og inspirerende bruk av instrumentet = Tom Morello

Grunnet måten han spiller gitar på. Han er rett og slett den mest nyskapende gitarist de siste 20 årene, takket være måten han kommer fram til effekter på ved å mikse både effektpedaler og gitarens egene egenskaper. Det ligger et par utrolig gode videoer på youtube som viser hvordan Tom laget noen av de mest kjente riffene og soloene fra både Rage og Audioslave.

Helt greit å være uenig, ..må allikevel opplyse om at å være uenig ikke nødvendigvis er det samme som at du har rett! :p hehe..

Dette er uansett en totalt dødfødt diskusjon, men man er engasjert så lenge man holder på! :)

Lenke til kommentar

Som regel ser man et mønster med at de gitaristene som lager mest utav seg er gjerne de man husker best og dermed blir de som briljerer innenfor melodisk sans, teknikk og evne til å skape nye ting med gitaren gjerne glemt.

Er feks litt synd at ingen har nevnt Steve Hackett som både har oppfunnet nye gitarteknikker, en meget sterk sans for melodi og rytme meget sterkt teknisk grunnlag som kan variere mellom flere forskjellige teknikker gjennom en sang---han viser også evne til å kunne blande forskjellige sjangere som Jazz, klassisk og blues stil og har et veldig variert spekter å spille på.

Men som sagt han gjør ikke så veldig mye av seg på scenen og fyrer ikke på gitarer og slike ting så for de aller fleste går han vel dessverre i glemmeboka til fordel for mere "storslagne" gitarister.

Ellers foretrekker jeg Ritchie Blackmoore ovenfor Yngwie Malmsteen og av gitarister som spiller bluessoloer synes jeg Dave Murray faktisk gjør dette best.

Også litt rart at ingen har nevnt Steve Morse---han har jo også en veldig ren teknikk der hver eneste tone ringer klokkeklart.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...