Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til klokking av ny pc :)

Anbefalte innlegg

Hei fikk i går min nye pc i posten og tenkte jeg skulle klokke den til 3.0 eller 3.2ghz

Har sett mange her inne som har gjort det uten problemer med original kjøling.

Jeg har lest mange poster om hvordan man skal gjøre dette og har skjønt noe av det.

Men problemet kommer når folk begynner og skrive om rammen.

Må man klokke ned rammen når man skal klokke opp cpu?

leste noe om og sette rammen til 1:1 i bios....

Mitt oppsett:

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,120mm Fan, 8xSATA, SLI

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

EVGA GeForce 9800GTX 512MB Superclocked,PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, 700/2100MHz

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB,DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

Microsoft Windows Vista Business Norsk OEM DVD,64

Håper jeg fikk med det viktigste der.

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man må ikke klokke ned rammen. klokk cpu-en for seg selv og glem rammen. la den stå som default.

bruk prime95 til å stressteste cpu-en for å se om den er stabil på klokken du har satt den til og bruk pcwizard08 til å holde kontroll på temp under stresstest.

no er det forsovidt ikke rette tiden å klokke på. tenker på varmen ute og inne. med vanlig luftkjøling så blir romtemp en vesentlig ting å tenke på

Lenke til kommentar
man må ikke klokke ned rammen. klokk cpu-en for seg selv og glem rammen. la den stå som default.

bruk prime95 til å stressteste cpu-en for å se om den er stabil på klokken du har satt den til og bruk pcwizard08 til å holde kontroll på temp under stresstest.

no er det forsovidt ikke rette tiden å klokke på. tenker på varmen ute og inne. med vanlig luftkjøling så blir romtemp en vesentlig ting å tenke på

Men hva med det mange skriver om og sette rammen til 1:1 ?

mange sier at man må passe på så man ikke klokker rammen samtidig som resten. Hvordan ungår jeg det?

sorry om det er litt dumme spm men vil bare være sikker :)

Lenke til kommentar
Rammen din klarer fint å kjøre mye høyere enn quad'n din klarer, så bare klokk i vei.

så deet du sier er at om jeg klokker til 3ghz trenger jeg ikke bekymre meg for timingen osv til rammen?

Tok akuratt en liten titt på biosen min. Men fant ut at jeg får jo ikke lov og stille på en shit....

valgte manual men fikk enda ikke stille på fsb speed....

men men får vell bare søke litt og se om jeg finner noen som har klokka med et Asus P5E, X38 kort..

Lenke til kommentar

http://www.overclock.net/intel-motherboard...x38-thread.html

på den posten er det en screenshot like i starten av biosen, der det står ai overclock Tuner.

Dem har stilt den på manuel og får da stille på alt mulig under, deriblandt fsb.

Men når jeg setter den får jeg ikke stille på FSB Frequency. Noen som har et tips på hvorden jeg får stilt på den?

Sorry for dobbel post :(

Lenke til kommentar

Får jeg bryte inn og spørre om jeg har gjort min overklokk riktig?

E6600 klokka opp til 300x9 = 2,7Ghz (2,4 original)

Ram multiplier 3 = 900mhz (800Mhz originalt)

Volt satt på auto, da regner jeg med hovedkortet fikser det. Er det slik det skal gjøres? Så fant jeg et tall som sa FSB = 1200, vil det si 900ram + 300cpu? Og er disse tallene "godkjente"? Minnet går på 4-4-4-12 (originalt).

Til jovie:

Dine minnebrikker skal klare 1066 MHz ved 5-5-5-15. Det du gjør er at du klokker CPU opp til 333x9 og setter ram multiplier til 3 eller 3,5 om det er mulig.

Da får du 333x9=3Ghz og ram på 333x3=1000Mhz eller 333x3,5 = 1166 så får du en liten overklokk på minnet også.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Rammen din klarer fint å kjøre mye høyere enn quad'n din klarer, så bare klokk i vei.

så deet du sier er at om jeg klokker til 3ghz trenger jeg ikke bekymre meg for timingen osv til rammen?

Tok akuratt en liten titt på biosen min. Men fant ut at jeg får jo ikke lov og stille på en shit....

valgte manual men fikk enda ikke stille på fsb speed....

men men får vell bare søke litt og se om jeg finner noen som har klokka med et Asus P5E, X38 kort..

Ikke tenk så mye på timingene vis du ikke kan det;) Var det ikke hovedsaklig cpuen du skulle overklokke :)? La heller timingene på rammen vente til du kan noe mer om det :) Mitt forslag ihvertfall ^^

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt :) litt klokere har jeg blitt men har ikke helt fått det til enda. Siden jeg ikke får til og stille FSB noe som helst. Den står på auto og jeg får ikke skifta til manuelt.

Noen som har samme hovedkort som meg som kan gi meg en pekepin på hvordan jeg skal gjøre det? :)

Supert forum forresten! har ikke holdt på med stasjonær pc på over 3år nå, så var meget deilig og ha et forum der man finner alt man trenger og får hjelp til alt man trenger :)

Lenke til kommentar

Fikk endelig til og klokke :)

kjørte den rett opp på 3ghz med volt på auto.

http://bildr.no/view/211065

holdt på og stresstesta litt, men har ingen aning om jeg gjør det riktig siden det er første gangen jeg gjør det...

Men ser at jeg har fått en FATAL ERROR står det.. Noen som kan gi meg et tips på hva jeg har gjort gale?

Lenke til kommentar

Sorry for dobbelpost.

Men 2min etter jeg postet fikk jeg blåskjerm :p

Så regner med pc`n ikke er stabil med de innstillingene,

så jeg klokket den ned til 2,8ghz (312x9)

Skal stressteste igjen nå og sjekke temp og om den er stabil.

Har forresten original kjøling men har lest her ine at mange bruker original kjøling opp til 3ghz så regner med det skal gå bra.

Men om noen har noen tips på hvorden jeg skal klare og kjøre den stabil på 3ghz så er all hjelp velkommen :)

Regner med det er masse unødvendig informasjon osv her men førest gang jeg klokker så er vell litt overivrig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...