Gå til innhold

Ny router og statisk ip

Anbefalte innlegg

Hei. Føler at jeg har ganske god greie på data, men at jeg mangler en del kunnskap om nettverksutstyr og konfigurasjon. Dette merket jeg når jeg kjøpte ny router her om dagen, og jeg fikk beskjed om at jeg måtte sette opp statisk ip på routeren av han i butikken. Først skjønte jeg ikke hvorfor, men det virker som om dette er nødvending. Noen som vet hva han mener med dette? Skal jeg sette opp statisk ip på routeren, på hver enkelt pc, eller begge deler? Og hvordan gjøres dette?

har forøvrig D-Link 815 router

MVH a1k0n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal sette statisk ip må alle pcene ha IP, maske og def gateway og DNS 1 og 2 fra internettleverandøren.

Men hvorfor du må kjøre statisk skjønner jeg ikke. Men om du setter statisk så har du jo alltid kontrollen på hvilke maskiner som kjører hvilke ip da. Jeg kjører statisk så har jeg kontroll på hvis jeg tar en omstart av maskin og kanskje modem så slipper alle lytteporter til internettapplikasjonsprogrammer å falle ut av konfigurasjon og sette opp på nytt.

Hvordan det gjøres er vel å konfigurere hver enkelt pc på nettverkkortinstillinger og redigere TCP/IP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...