Gå til innhold

Hvor mange hestekrefter bør jeg ha?


Anbefalte innlegg

Hallo! :w00t:

 

Lurte på om noen her med påhenger kunne dele litt erfaringer.. Hvor mange hester må man ha får å få en båt til å plane med X antall personer om bord? Hvis man har en båt på 17 fot for eksempel. Hvor mange personer kan d være i den båten maks, og en 30 hester motor fortsatt klarer å løfte båten på plan?

Hvis det er noen her med båt med påhenger. Hvor mange fot er den båten? hvor mange hester? og hvor mange personer kan du ha om bord før motoren ikke lenger klarer å løfte båten på plan?

Endret av deinteil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer veldig ann på vekten på båten, og om det er en båt som er bygget for å plane. (og hvor tung personene som sitter oppi er)

 

Vet ikke hva slike båter pleier å veie.. men tenkte kanskje noen kunne dele erfaringer fra sine egne båter og motorer. ellers tenkte jeg gjennomsnittlige 15-20 fots daycruisere med voksne menn i. (80kg kanskje)

Lenke til kommentar

Den er jeg med på. Når jeg var litt mindre lekte jeg meg med en pioner maxi med 15 hk som er maks for den båten. Husker jeg riktig klarte den å plane med hvertfall 4 personer. Og det var lettest å få båten på plan med vekten bak i båten, og så fordele vekten bedre når den var kommet seg skikkelig på plan. Nå trenger jeg en større båt og den må kunne ha minst 3 personer om bord pluss fullstendig dykkerutstyr til de tre++.

Eksempelvis I en god båt med optimal vektfordeling så skulle d vel ikke være nødvendig med 60hk for å plane selv om båten klarer den motorstørrelsen.

Lenke til kommentar

Dette blir bare tipping, men hvis du har en 17 fots båt (type skjerdgårdjeep) som planer relativt lett som du skal fylle til randen med voksne mennesker (altså totalt antall lovlige mennesker) som veier i snitt 80 kg, så ville jeg ikke hatt noe mindre enn 60 HK'er (hvis båten er godkjent for det)

 

Men det kommer som sagt ann på flere ting som er nevnt over her.

 

Men 20 HK'er tror jeg nok uansett blir alt for lite, hvis du skal ha båten opp i plan med mange voksne mennesker i.

 

En kammerat av meg har en 15 fots ryds skjergårdsjeep. Vi var 5 voksne gutter i båten og 60 HK'er var ikke akkurat for mye, men nok til å få båten i plan relativt lett.

Skulle jeg hatt samme båten, ville jeg gått for en 80 HK'er. Noe som var maks på denne båten.

 

Men... det koster.

Lenke til kommentar

Som regel er det vel anbefalte motorstørrelser til forskjellige båter. Ellers kan du høre med en forhandler, ettersom at dette varierer mye fra båt til båt, er det vanskelig å estimere uten at man har noe spesielt å gå ut i fra. Finn informasjon om båten, som sagt, det er som regel noen anbefalte størrelser..

Lenke til kommentar

Takker for mange bra svar:)

 

Grunnen til at eg spør e jo at eg håper på å kunne være litt gniten med motoren, men d e ikke værdt d hvis eg blir fossende bortover i 10 knop. Tanken var bare eg trenger ikke plan med mer enn rundt 5 pers, så for å ta disse to tilfellene med båter som planer fint med 90hk og 10 pers, så hadde man kanskje ikke trengt hele 90 hk for å plane med bare 5 pers.

Lenke til kommentar

Har en ting å si jeg: Zodiac (eller en billigere etterligning).

 

Til dykking er gummibåter overlegne alle andre båttyper. Har fått en liten Zodiac (9 fot) med 15hk og 3 pers, hvorav 2 med fult dykkerutstyr, lett opp i plan i motvind. Hvis du har en båt på ca 15-20 fot og 30hk ville du kommet langt.

 

Har en Futura S nå med 50hk. Kunne lett klart meg med en 30hk, men litt mer futt skader jo aldri. 7 voksne og en på vannski er ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
rip, er det noe nytt som er kommet?

har sett det på gravsteiner liksom.

 

Pioner har også en båt som man kan legge ned baugen, som en slags lem.. sikkert veldig praktisk til dykking den også, men jeg tror ikke det er en båt som er bygget for fart..

RIP :!:

 

En rib vil ikke ha samme egenskapene som en flatbunnet gummibåt. Dette vil først og fremst merkes ved at overgangen til plan er langt mindre tydelig, men igjen vil en rib dele bølgene mye bedre. Jeg ville gått for en flatbunnet båt av flere grunner: stødigere både ved kjøring og når man skal opp i båten fra et dykk, bedre egnet for frakt om man ikke har båttilhenger og vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...