Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innstillinger på delefilter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har åpnet delefilterne mine og ser at det er innstillingsmuligheter for å velge mellom 0dB, 4dB og 8dB.

Noen som vet hva dette er for? Er det styrken på diskantene?

Jeg gjorde et søk, men fikk faktisk 0 treff på "delefilter" :O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm hvis det er dempning så ville jeg trodd at lik 0 er ingen endring men vet ikke om du har bruker manual eller om det finnes på websiden du eventuelt kanskje kjøpte det.

Vet at Ljudia.no har delefiltere og Perless produkter men fant Zachry delefilter stod det feks "Delefilter 3500 Hz

2-veis delefilter 6/18 dB, passer 4 Ohm "

Men rart det ikke står betegnelse hva dB'en står for.

Lenke til kommentar

Blir nesten å prøve seg frem. Vet ikke om du har subwoofere i bilen i tillegg ?

Om du har så er samspill at subwoofer og frontsett til å spille godt sammen. Jeg har kun 2x4" frontsett og 2x1" softdome diskanter og de fulte det delefilter på men ingen form for justering bare fordeling av frekvensen at de skal spille de høye frekvensene.

Så tror nesten det å prøve seg frem. Om du kun har disse og ingen andre så er vel 0dB ok tror jeg siden du bare har de å kontrollere.

Lenke til kommentar

Når det er slike instillningsmuligheter på passive delefiltere så pleier det som oftest å handle om å øke bassnivået, eller dempe diskantnivået. står det f.eks -0dB -3dB så betyr det sansynligvis at du kan dempe diskanten med 3 dB eller ingenting, dvs at diskanten er uforandret. Når det står at du kan stille noe + pleier det å være snakk om bass. 0 ville da gjøre bassen uforandret.

Tør ikke å si noe om dette sikkert.. bare sånn jeg har erfart det.

følg denne linken: http://www.mamut.net/dynabel/subdet370.htm .

Du kan jo spørre den butikken der hvis det delefilteret der er det samme som du har.

Lenke til kommentar

Jeg kunne trenge endel hjelp med div om bilstereo.. Men det er så mange små og dumme spørsmål Plus at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forklare alt.. Så jeg lurer på om noen kunne sende meg en msn addresse. Så kunne vi snakket litt der?

Lenke til kommentar
Jeg kunne trenge endel hjelp med div om bilstereo.. Men det er så mange små og dumme spørsmål Plus at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forklare alt.. Så jeg lurer på om noen kunne sende meg en msn addresse. Så kunne vi snakket litt der?

Ta en titt her, kanskje du kan lære noe nyttig, fin link

http://www.bilstereoexperten.no/tips/montering/

Joda, det var mye lærerikt der. Er fortsatt endel jeg lurer på med hvordan høy/lavpass filtre fungerer. Hvordan de burde stilles for mitt oppsett (ikke optimalt) osv.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har åpnet delefilterne mine og ser at det er innstillingsmuligheter for å velge mellom 0dB, 4dB og 8dB.

Noen som vet hva dette er for? Er det styrken på diskantene?

Jeg gjorde et søk, men fikk faktisk 0 treff på "delefilter" :O

db per oktav stiller inn avrullingen av delefrenkvensen,høyere db er lik brattere avrulling.

Hver oktav er lik dobling eller halvering av frekvensen.

Jeg ville satt filteret på 8 db.

High end delefitre har gjerne 24 db/oktav på delefrekvensen(e).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du må prøve ja, og se hva du liker best... I tillegg så burde du ha delefilteret i forsterkeren på ca 80hz høypass ;)

Jeg har ikke mulighet til å velge denne innstillingen på høypass...?

På min forsterker går høypass fra 120Hz til 3kHz, hva burde jeg velge da?

Takk:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...