Gå til innhold

Er egentlig AoC et mmorpg spill?


Anbefalte innlegg

På samme måte som Guild Wars hadde, har også AoC nydelig grafikk og musikk, men begge spillene har også til felles bruken av instanser. Etter Tortage så er det noe sånt som 7 adventure soner der man kan treffer andre spillere, men så er jo også disse sonene instanse-basert og hvis det er mange spillere i samme sonen så blir den delt opp i forskjellige instanser. Man må også bruke mye tid i private instanser som er tilknyttet de forskjellige adventure sonene, og etterhvert blir det også mye tid tilbragt i dungeon-instanser, der man bare er der med de som er i samme gruppe. Og for ikke å snakke om alle de instansene man må skifte mellom når man skal reise noen steder. Det er ikke bare å spassere gjennom en byport, men istedenfor må man vente på loading screen som lader inn en ny instanse.

 

Så blir ikke egentlig AoC et morpg spill sånn som Guild Wars, istedenfor et mmorpg spill?

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AoC er nok et MMORPG ja.. Grunnen til at de har valgt å legge mange forskjellige soner i instancer er vel for å forhindre at det blir overload av folk i populære soner.

 

F.eks shattrath og orgrimmar/ironforge i wow, der mange med dårlige PCer ikke klarte å bevege seg i det hele tatt pga alt for mye folk samtidig! Så vidt jeg har forstått hvertfall...

 

Vil ikke si at det ikke er et MMORPG allikevel:P

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Massively_multiplayer

A massively multiplayer online game (also called MMOG or simply MMO) is a video game which is capable of supporting hundreds or thousands of players simultaneously. By necessity, they are played on the Internet, and feature at least one persistent world.

 

Det er jo såvidt jeg vet en rimelig enighet om at Guild Wars ikke er et mmo spill, så hvorfor kaller man AoC et mmo spill når de benytter seg av de samme teknikkene? Den eneste forskjellen er jo at i Guild Wars kan man kun møte andre i byer, mens i AoC kan man møte andre i byer + et par andre soner, men alle sonene er instanse-basert. F.eks. WoW benytter seg jo nesten ikke av denne instanse-teknologien, man skifter bare når man går mellom kalimdor og eastern kingdoms og outland samt i dungeons, og disse sonene er enorme og ikke delt opp i separate instanser, begrensningene er heller på hvor mange folk hver server tar imot.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Som du sier selv så er det i WoW mange som møtes på forskjellige plasser. Type Orgrimmar-banken. Der står det nok et par hundre folk ganske ofte. Og som du også sa så tar ikke alle PC-er lett på det. Selv om WoW har en forholdsvis "enkel" grafikk. Så tar det tid å loade alt gearet til en char osv. Tenk deg da at du skal loade gearet til 400 stykker i AoC. Som vi vet så har spillet ganske krevbare systemkrav og jeg tror ikke loading av 400 buksr, gloves, osv hadde hjulpet.

 

Sitter selv og venter på en ny PC for å få spilt så vet godt hvordan det er å fly rundt i spillet med 10 FPS. Det ødelegger mye av gleden. Men så har jeg ikke vært lenger ute i Hyboria så jeg vet ikke åssen det funker i praksis. Age of Conan er helt nytt nå. Gi Funcom litt tid til å pusse opp i spillet sitt. Når vi nærmer oss august så kan vi begynne å si "Nå har vi hatt den plagsommme feilen her i 3 måneder. Fiks det!" Blir for dumt å komme og si at "Det er bugs i spillet deres etter en uke"

Lenke til kommentar
Gi Funcom litt tid å pusse opp spillet?

Dei har brukt 5 år til det, men ytelse er veldig dårlig.

 

 

Tull og tøys ! skaff deg en bedre pc , eller spill noe enklere .

 

Er så drita lei å høre alle grinerne .

 

Conan funker veldig bra på min 2 år gamle pc med high instillinger , 16x aniso , 4X AA , 1280X1024 40-85 frames, riktignok var min PC en ganske flott spille PC for 2 år siden men vil vi at spilleutviklerene skal lage RÅTNE spill ? Er det ikke bedre at de lager spill som hardwaren må strekke seg etter enn at vi sliter med WoW grafikk i 10 år ?

 

Jeg legger merke til at de som klager har slike "billig utgaver" av noen skjermkort , som de forventer skal kjøre alt smooth . Griske på rammen er de også .

 

Et bra lydkort har også UTROLIG mye å si på ytelsen totalt . Et bra lydkort ligger på 600kr og oppover .

Lenke til kommentar

I AoC så er ikkje dei 3 store byene (Conarch Village, Old Tarantia og Khemi) "instanced" men andre områder blir delt opp i fleire "instancer" vist for mange spelere er i samme sonen.

Eg trur det er gjort slik fordi me skal sleppe å vente i 3 timer fordi det er 250 andre som skal gjera akkoratt samme questen som deg og att me ikkje skal springe rundt med 10fps sånn som mange klager over når dei er i Conarch Village, Old Tarantia og Khemi.

 

At du må "loade" melleom sonene har ingenting med om ett spel er MMO eller ikkje. Guild Wars er ikkje ett MMO fordi det er max 8 spelere som kan vera i samme sonen utenfor byene og er derfor ett CORPG (står på heimesida til GuildWars)

 

At eg må "loade" melleom sonene gjer meg ingenting da Hyboria skal vera stort og ikkje skal kunne springe fra Khopshef Province til Field of the Dead på 15 minutter (Nå tar det ikkje så masse lenger tid å reise fra KP til FotD men "ingame" så har det gått nokon dager med båt/hest)

 

Berre tenk på Lord of the Rings Online der du kunne springe fra Bree til Rivendell på 15min der Frodo bruke mange dager på. Var ein del sure "lore" tilhengere på LotRO forumet kan du sei :p

Lenke til kommentar

Det jeg forbinder med et MMO er at du kan treffe virkelige mennesker overalt hvor du går og at verden er åpen for etterforskning fra level 1 om du vil.

 

Spill som f.eks Guild Wars klassifiserer jeg ikke som et MMO men eller et CORPG. Du samarbeider med andre eller NPCer for å komme deg mellom sonene. Det er ikke slik at du kan stå å fighte en skokk med monster så kommer plutselig noen å hjelper deg, er de ikke på laget ditt er du rimelig alene.

 

Jeg har ikke spillet AoC men om den benytter seg av samme teknologi som GW vil jeg ikke klassifisere det som et MMORPG slik som WoW. Et MMO bør være en stk stor verden hvor du kan utforske den alene, sammens med noen eller møte noen på veien mens du utforsker. Så vidt jeg vet er dette umulig i Guildwars, de eneste du møter på utforskningsturene er monster hvis du da ikke er i en gruppe fra før av.

Lenke til kommentar

Anarchy Online og Everquest 2 bruker akkurat samme teknikken.

 

Guild Wars er fullstendig instanced fordi mission maps du går til blir generert bare mellom medlemmene i gruppen din på lik linje med maps i strategi spill som Starcraft, C&C og Dawn of War.

 

I AO, EQ2 og AoC så er hver zone basert på et servercluster, og når zonen har nådd maks antal spillere som det kan støtte uten at det blir lag for serveren eller for klientene så blir det opprettet en klone av zonen på serveren. Newbie områder kommer alltid til å ha mange kloner fordi det er veldig mange der på likt, mens utover i spillet blir populasjonen mer normal og klonede zoner blir mer sjeldne.

 

WoW har forresten også zone maps, men istedet for å ha loading screen som transisjon så er som oftest overgangen mellom hvert map en lang korridor. Mens du er i den korridoren så laster du innholdet av den neste zonen. Det er akkurat samme loading teknikk som Metroid Prime bruker hvis dere kjenner til det glimrende spillet. Men den slags overganger ville funket dårlig i Conan siden enkelte brukere ville kommet fram i den neste zonen lenge før PCene deres klarte å laste innholdet, som ville resultert i texture bugs, at de ikke så andre spillere og den slags.

Endret av Aran
Lenke til kommentar

Vel, om WoW er ett MMORPG og Guild Wars ett CORPG mener jeg AoC blir en slags mellomting. Det er nettopp det som overvelder deg når du spiller WoW, alt føles så sømløst og fullstendig, som en schvæær pustende organisme. Det går helt fint å lage seg en char i level 1 og spille opp til level 70 uten å se en eneste loadingscreen eller bli avbrutt på noen som helst annen måte. I Guild Wars kan du spille gjennom level 1-20 på noen timer og da er du egentlig ferdig på PvE/MMORPG-delen. Guild Wars har ikke noen komplekse systemer for crafting, raiding, blomstrende økonomi eller noen av de greiene som driver deg fremover og eventyrdelen føles som en tutorial for å varme deg opp til PvP. Det blir som å spille seg gjennom Singelplayer campaign i CoD4 før du prøver deg på å spille nett. Jeg håper inderlig at AoC klarer å skape den atmosfæren og følelsen som WoW har.

Endret av Maehra
Lenke til kommentar
Vel, om WoW er ett MMORPG og Guild Wars ett CORPG mener jeg AoC blir en slags mellomting.

 

Det er ikke en mellomting bare pga. det er flere instancer av samme sone.. Tenk nå litt da. Om 1000 folk skulle være på samme område, gjøre samme quests.. Ville noen som helst spilt AoC da?

Lenke til kommentar
Vel, om WoW er ett MMORPG og Guild Wars ett CORPG mener jeg AoC blir en slags mellomting. Det er nettopp det som overvelder deg når du spiller WoW, alt føles så sømløst og fullstendig, som en schvæær pustende organisme. Det går helt fint å lage seg en char i level 1 og spille opp til level 70 uten å se en eneste loadingscreen eller bli avbrutt på noen som helst annen måte. I Guild Wars kan du spille gjennom level 1-20 på noen timer og da er du egentlig ferdig på PvE/MMORPG-delen. Guild Wars har ikke noen komplekse systemer for crafting, raiding, blomstrende økonomi eller noen av de greiene som driver deg fremover og eventyrdelen føles som en tutorial for å varme deg opp til PvP. Det blir som å spille seg gjennom Singelplayer campaign i CoD4 før du prøver deg på å spille nett. Jeg håper inderlig at AoC klarer å skape den atmosfæren og følelsen som WoW har.

 

 

Med den pisse-elendige grafikken som er i WoW , så er det ikke vansklig å lage en sømmløs verden .

Har du spillt LOTRO ? I starten var det laaang KØ for å drepe questmobs som TOTALT ødela spilleopplevelsen MYE mer enn instancene i conan - det skal jeg love deg .

Lenke til kommentar
Ikke for å spore av, men det at PvE-delen av GW er over når man når 20 er latterlig feil. 1-20 i GW er ikke stort mer enn en tutorial for resten av spillet.

 

Hva gjør du når du er i level 20? Grinder alle crafting materials til 250 så du kan velge fritt mellom alle visuelle armortypene? :p

 

Med den pisse-elendige grafikken som er i WoW , så er det ikke vansklig å lage en sømmløs verden .

Har du spillt LOTRO ? I starten var det laaang KØ for å drepe questmobs som TOTALT ødela spilleopplevelsen MYE mer enn instancene i conan - det skal jeg love deg .

 

Om ett spill må ha dårligere grafikk for å kunne bevare sømløsheten mener jeg det fortsatt er verdt det. Ikke misforstå meg, jeg koser meg i Hyboria foreløpig, men fortsatt synes jeg conan har ofret ALT for mye for å kunne ha den fantastiske grafikken. Jeg spiller ikke spill for en realistisk opplevelse, jeg spiller det for gameplayet. Om jeg vil ha fantastisk grafikk holder det lenge med en tur ute i skogen eller en film på tv.

Lenke til kommentar

Ser ikke grunnen til å ikke kalle Age of Conan et MMORPG. Ja det baserer seg på en litt kraftigere bruk av instancer enn andre spill, men som allerede nevnt bruker flere spill samme teknologien, som den dag i dag blir kalt MMORPG. Du er fri til å møte på hvem som helst, hvor som helst. Selv om du ikke havner i sammen instance av en zone som kammeraten din, kan du rett og slett bare bytte til instancen han er i.

 

Problemet så langt er at det ikke er så lett å finne ut hvilken instance av en zone folk er i, eneste jeg har sett så langt, er at lederen av en gruppe får stjerna(gul) si utafor navnet på instancen han er i, når du åpner instance "velge" vinduet. Men det er nok noen forbedringer i vente her.

 

Så klart finnes det jo både folk som misliker og liker bruken av instancing, skal innrømme at jeg ikke var helt glad for loadingen mellom hver zone i starten, men det ble jeg vandt til, og som oftest går loadingen/bytte av instance så fort at det ikke plager meg, og jeg har klart sett fordelen ved bruk av instance teknologien.

 

Så lenge man kan møte hvem man vil, hvor man vil, så klassifisere jeg det som et MMORPG, og siden dette er noe man kan i Age of Conan, velger jeg å kalle det et MMORPG. Hovedgrunnen til at Funcom valgte instancing teknologien er nok nettopp det med at questmobs o.l ikke skal ta hundre år for en å fullføre, pågrunn av at det er 100 andre stykker i samme zone som vil gjør akkurat det samme som deg.

Lenke til kommentar
Age of Conan er bra gameplay og grafikk... WoW har.. ingen av delene.

 

Prøv med litt argumenter i steden for da. Det der er bare trolling.

 

AoC gjør en innsats med å sette deg inn i historien. Du kommer til Tortage og får din egen historie skapt hvor til slutt ønsker å hjelpe innbyggerne. WoW får du beskjed om å drepe 10 ulver fordi de er i veien. Snakk med han fyren fordi han vil at du skal drepe sterkere ulver. I WoW så må du vite litt lore for at du skal skjønne alt osv. Jeg klarte lett å bli 60 uten å ha den minste peiling på noe lore. Men nå i ettertid som jeg har lest lore så skjønner jeg hvorfor jeg gjorde noen av questene.

 

Og WoW har jo såkalt "tegneseriegrafikk". Ingen ting å argumentere på. Sier ikke at det er ille. Er jo fortsatt en god del gamere som fortsatt spiller CS 1.6 og 1.5 selv om Source er ute osv. Men jeg syns at når vi har kommet så langt i tid hvor vi kan kreve bedre grafikk så hvorfor ikke gi oss det?

 

Og Blizzard er jo forholdsvis enige i at grafikken dems er bak mål per dags dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...