lokeland Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Jeg fikk ikveld et forenkla forelegg på 2500kr. Hvilke andre konsekvenser har det her, og hvordan kan det påvirke ting i mitt videre liv? Endret 1. juni 2008 av Glisevask Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 http://www.ung.no/politi/1132_Hva_kommer_p...tiattesten.html politiet Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Forenklet forelegg skal vel i prinsippet ikke havne i noen "records" så lenge det betales innen fristen, eller? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Jo, det var ihvertfall det hu dama som snakka med meg når jeg skulle skrive under på papirene. Hu sa at det kunne komme opp når jeg søkte jobb og sånne ting. Utrolig kjipt at det skulle skje, men det hjelper jo lite å si at jeg ikke var edru for fem flate øre. Forandrer jo ikke saken akkurat. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Jeg har en venn som ble tatt for fyllekjøring etter å ha kollidert med en stillestående bil, og måtte sone 30 dager i fengsel. Når han senere ønsket å delta i internasjonal tjeneste med forsvaret kom dette opp igjen. Heldigvis fikk han en offiser til å gå god for ham. Med andre ord er ikke livet ditt over, men litt vanskeligere kan det i noen tilfeller bli. De fleste er imidlertid klar over at mennesker gjør noen feil, så hvis du holder deg borte fra slikt i fremtiden skal du ikke trenge å bekymre deg alt for mye. Endret 1. juni 2008 av phear00 Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hvis han sonte 30 dager i fengsel, var det nok snakk om mer enn et forenklet forelegg. Så lenge trådstarter kun har fått et forenklet forelegg hadde jeg ikke bekymret meg. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Poenget var å vise at det selv ved en så alvorlig forbrytelse på rullebladet ikke nødvendigvis er noen stengte dører. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Eg ville uansett vært litt forsiktig med hva eg kobler navnet mitt opp mot. Akkurat nå gjør du det ikke akkurat vanskelig for de som søker etter navnet ditt å finne snusk. Google kan være din værste fiende. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Tenkte ikke på det. Fjerna det verste nå! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 En ting til! Jeg skal til Bulgaria i sommer. Hvordan går det? Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Forenkla forelegg havner i bøteregisteret og blir, om jeg ikke husker helt feil, sletta etter en tid (2-3 år eller noe i den duren). Ville ikke tro at det har noen stor betydning for deg i framtida, er en grunn til at straffa du fikk var nettopp et forenkla forelegg (bot på stedet) istedet for rettslig saksgang og straffibedømming. Nå aner ikke jeg hva du engang gjorde, men hvaenn det var så var det såpass bagatellmessig at en bot var tilstrekkelig. Endret 1. juni 2008 av Gurglemuffin Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Takker for alle svar! Jeg sliter med rusproblemer, det kan jeg jo si. Det er ikke noe jeg ønske å legge skjul på engang, men er jo litt påpasselig om det siden det kan slå meg i trynet senere i livet. Jeg har forstått det sånn at det ligger i det "begrensede" vandelsattesten i 2 år, men ligger i bøteregisteret og den "utvidede" vandelsattesten" for alltid. Har jeg riktig? Jeg bare 17, og sliter litt med offentlig språk, juss og slike ting jeg nå erfarer. Ettersom jeg også fikk ei lita bot lurer jeg litt på hvordan Statens Innkrevingssentral (var det riktig?) ser på inntekter, bankkontoer osv., og hva jeg ikke kan gjøre inntil bota er betalt? Jeg vet hittil bare det at jeg ikke kan opp lån, men det er jo ikke et stort problem da jeg ikke blir 18 før oktober. Men jeg har et studielån nå. Hvordan går det med det? Føler at dette blir et hardt og kjapt med møte med den virkelige, voksne verden. Ingen hyggelig måte å lære å ta ansvar på, som en voksen person. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Har du fått et forenklet forelegg eller et forelegg? Et forenklet forelegg skrives typisk ut i vegtrafikksaker. Et forelegg kan være så mangt. Et forelegg (bot) for eks. bruk av narkotika (legemiddelloven §31 jf 24) vil havne på en politiattest. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Gjør en avtale med SI om månedlige avbetalinger. Minnes å huske at minimums-beløpet i måneden er 500 kroner. Røkt sokka dine? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg er relativt sikker på at det var snakk om forenkla forelegg, men jeg var ikke nykter da jeg skrev under på at jeg vedtok det, så jeg husker ikke. Jeg skal visstnok ned til rusforebyggende avdeling hos poltitiet og snakke litt iløpet av uka, så jeg får nok vite mer der. Hvis er det snakk om 500kr i måneden har jeg et problem, for det eneste jeg har av "inntekt" er 400kr i måneden, og jeg har lite materielle ting av verdi. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Det er faktisk slik at hvis du ikke kan betale, må du sitte. Da er det nok straks mer alvorlig med tanke på politiattest o.l. Men 2500 må det vel være mulig å oppdrive? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Du får ta opp et rentefritt "lån" med foreldrene dine da. Med 400kr måneden tar det et halv år å betale ned ca. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Da blir det vel ei lita tid på cella da, for jeg har ikke muligheten til å oppdrive de pengene, og foreldrene mine nekter å låne meg penger. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Da blir det vel ei lita tid på cella da, for jeg har ikke muligheten til å oppdrive de pengene, og foreldrene mine nekter å låne meg penger. Jaha..? For fengsel er noe helt annet enn et forenklet forelegg på vandelen. Jeg håper virkelig ikke du har så kjipe folk rundt deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå