Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pcn booter ikke etter ram installering

Anbefalte innlegg

halloen alle, vell skal ikke være rettfram å sette i et par ekstra brikker i et 680i system..

vell bestilte to: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=46211

som skal være brikkene jeg kjøpte da jeg oppgraderte fra amdkassa.

på sida er timinga identisk men på klisterlappen på brikkene er det en forskjeld, på timinga står det ikke 5.5.5.15 som på de jeg hadde fra før, der står [email protected]

vanlig framgangs måte på skiftinga av ram, slo av, åpna, tok i chassis. pressa i på hver side av brikkene i de slottene som var ledig. nr 2 og 4.

ramslots.jpg

så bootet opp men stoppa her:

stopp.jpg

om jeg trykker Tab kommer jeg hit så FULL stopp:

stopp2.jpg

så kommer det verste i hele prosessen. testa med bare det nye paret brikker,

da ble det ingen boot. bare med en av de nye, ingen boot..

så de gammle igjen, ingen boot, så en av de gammle, ingen boot...

kjørte alle triksene på dette drittchipsettet for og få den til å boote. tok ut batteriet. slo av bake. tykkte på knappen framme så strøm på igjen, og start men inget boot.

skifta på jumpern men ingen boot.

dette ble gjort mange ganger i forskjeldig rekkefølge over mange timer.

omsider etter lang tid boota den på de gammle brikkene.

Er det noen som enda leser her og har noe ide om hva som kan være problemet her?

kjører vista 32 og lugger ut masse hår

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer du inn i bios-flash menyen?

Når man oppgraderer ram (og ikke får i identiske brikker) bruker jeg bestandig å flashe bios først, for å evt unngå evt kjente ram-issues. Men dette er jo litt sent i dette tilfellet.

Hvis du kommer inn i bios, last failsafe settings. Dette er nødvendigvis ikke det samme som å resette bios... har reddet mange system med SNÅLE feil med dette (som f.eks. at reboot ikke funket over hodet, måtte slå av og på PC-en, m.m.).

Lenke til kommentar
kommer du inn i bios-flash menyen?

Når man oppgraderer ram (og ikke får i identiske brikker) bruker jeg bestandig å flashe bios først, for å evt unngå evt kjente ram-issues. Men dette er jo litt sent i dette tilfellet.

Hvis du kommer inn i bios, last failsafe settings. Dette er nødvendigvis ikke det samme som å resette bios... har reddet mange system med SNÅLE feil med dette (som f.eks. at reboot ikke funket over hodet, måtte slå av og på PC-en, m.m.).

jeg kom ikke et spøtt lengere enn cpusjekken på bildet. om jeg trykte delete så kom der opp at den skulle starte opp bios men kom ikke lengere. han fann 4gig ser man men låste seg der

jeg hadde 1404 biosen som er siste på dette kortet, drittbios btw. om man ikke må ha den for 45nm cpu..

jeg flasha til 1205 som har funket bra for meg når jeg har klokka.

jeg satt bios default eller hva det het. før installasjon. Samme som failsafe?

skal gå å kjike engang til..

har fått pcn opp med gammelbrikkene, men den måtte overtales for å boote

Lenke til kommentar

må dessverre bumpe denne, sitter bom fast..

ingen som har vært borti lignende? kom gjerne med bare teorier, alt kan hjelpe nå..

det er rett før jeg bestiller nytt hovedkort for å komme bort fra nforce

Lenke til kommentar
Helt uavhengig av Bios eller annet feil:

-viser ikke bilde 1 at du ikke har montert brikkene riktig? (er ikke festemekanismen likt på slottene?)

ah se der, det er godt mulig. den fann 4gig i sjekken i oppstart. men det er mulig det er der problemet ligger.

skal sjekke en gang til om plasthakene sitter likt.. mener brikkene var meget godt pressa ned

Lenke til kommentar

Dette minner litt om problemet jeg hadde, men jeg oppgraderte på en XP-maskin, og var faktisk ikke klar over at den ikke tok mer en 3.2 gig :blush: Men prøvde å kjøre med bare tre gig og alt gikk galt. Ville ikke boote, og de få gangene jeg klarte det så hang maskina seg etter noen sekunder. Det jeg tror var/er feil hos meg er at minnespor 2 og 4 er blitt ødelagt, for ingenting fungerer om jeg har minne i de to sporene. Ikke noe problem med 1 og 3. Vet ikke om dette er noe hjelp for deg, men..

Lenke til kommentar
Helt uavhengig av Bios eller annet feil:

-viser ikke bilde 1 at du ikke har montert brikkene riktig? (er ikke festemekanismen likt på slottene?)

det nye settet brikker satt prefekt. prøvde på nytt og klemmene er forskjellig på de andre to slottene, derfor det så litt skjeivt ut på bildet.

ja.. har nå ligget på gulvet og restarta og restarte sida kl 21:00 med en spise pause, og nå boota den endelig, med gammelsettet brikker.

rart nok så boota den først når batteriet ikke sto i :-/

dette er rare greier..

når "Foe_of_Good" nevner 3gig er det ikke slik at 32bit systmene ikke klarer og ta ibruk mer enn 3gig? ikke at de blir klin gærn om de får over det? bruker vista 32bit her nå

edit:

legger inn denne.

rammen.jpg

samme ram, samme timing ifølge netshop

Endret av topaz
Lenke til kommentar
OS har ingenting med dette å gjøre, det som feiler er POST :) Får du ingen lydkoder eller lignende ?

ingen ting.. akkurat som når kortet tuller under overklokking, cpuvifra og skjermkort vifra starter. alle andre står.. ingen pip i noe koder fra høytalern.

Lenke til kommentar
OS har ingenting med dette å gjøre, det som feiler er POST :) Får du ingen lydkoder eller lignende ?

ingen ting.. akkurat som når kortet tuller under overklokking, cpuvifta og skjermkort vifta starter. alle andre står.. ingen pip i noe koder fra høytalern.

edit: typo

Lenke til kommentar

Test de brikkene du er usikre på, alene i spor 1, sjekk om en av de forhindrer POST. Eventuelt en brikke du vet fungerer + en ny i 1-3

PS: Er du sikker på at vDIMM er satt til 2.1v i BIOS ? ( Volt til minnet ) Er vistnok problemer med dette hovedkortet når det kommer til automatisk instilling av vDIMM

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Har skrevet mye om 680i

Du må ha tålmodighet,for 680i kan være vrang til og boote.

Når den først ikke booter,ha alltid i 1 minne brikke.

Når den booter sett alltid korrekt spenning og timings til minne.

Ja du får se på disse.

Minneguide.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Litt om boot oh bios + mer.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Har skrevet mye om 680i

Du må ha tålmodighet,for 680i kan være vrang til og boote.

Når den først ikke booter,ha alltid i 1 minne brikke.

Når den booter sett alltid korrekt spenning og timings til minne.

Ja du får se på disse.

Minneguide.

Litt om boot oh bios + mer.

Takk Snippsat! dette ser ut som det er gull værdt. skal ta enda en runde i mårra um idag etter litt søvn..

Vizla: tror nok spenninga var litt lav. den settes vell default til 1.80v rundt der ca.. har funka bra på to brikker om jeg ikke klokket.. skal se på dette i senere utpå dagen :) takktakk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...