Gå til innhold

BK: Trær, blader og sol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Vel ja, et helt umotivert snapshot som virker veldig tilfeldig ?

 

Hva er du fornøyd med ? den teknsike kvaliteten eller motivet ?

Fint om du kan spesifisere litt.

 

Men som sagt bør du gidde å bevege deg litt lenger unna hagen å finne deg noen bedre motiver. Jeg vil heller ikke anbefalle å ta bilder mot direkte sollys.

 

Håper du ikke gir opp helt av kritikken vår da, vi prøver bare å hjelpe til ;)

Lenke til kommentar

Velkommen tilbake!

 

Først til et tema som du kanskje du kanskje ikke har fått med deg. Jeg er ikke moderator eller noe, så dette er fra likemann, men har vært diskutert mage ganger de siste dagene. Det er lite ønskelig at bilder linkes til fra andre siter. Litt av grunnen til det ser du i din egen tråd fra februar i år (Himmel og Fugl). Når en url endres blir tråden helt meningsløs. (ikke løp tilbake å legg bildet tilbake nå da, for da blir min kommentar meningsløs…) Februar er ikke spesielt lenge siden i denne sammenhengen. PMnormal fikk nettopp bumpet en to år gammel tråd her inne. Dessuten gjør linkingen trådene tregere å åpne. Vi er tildelt 50mb fra Akam som er ment til slik bruk. Selv om bildene du poster er på rundt 500kb, skulle det holde til 100stk. Du kan også redusere litt på filesize i bildene du legger ut. Det finnes plenty av gratisprogrammer som gjør dette for deg. Selv har jeg PhtoShop Elements på denne maskinen, jeg legger ved ditt bilde redusert til 160kb, du kan jo selv vurdere om det har fått noen vesentlig forringelse. Les også retningslinjene og tips for innlegging av bilder, begge er sticky her i Bildekritikken.

post-79427-1214952550_thumb.jpg

 

Så til selve bildene:

Igjen er mine kommentarer fra likemann; jeg er like mye amatør på dette som du er. Bildene dine gir meg dessverre ikke så veldig mye. Som nevnt av flere over klarer jeg ikke helt å finne noen mening her. Jeg har forsøkt å gjøre en annen beskjæring også, for å se om det finnes områder i bildet som kan bli et ok motiv, men uten å lykkes. Bildet lider av ”konvergerende vertikaler” som følge av at objektivet er rettet oppover, det vil si av bygningen på venstre side heller inn mot midten. De lider også av betydelig ”kromatisk abberasjon”, en feil som forekommer det hvor det er store kontraster og viser seg som fargefeil (lilla felter) i brytningene. Slikt vil nødvendigvis forekomme når man tar bilder i motlys på denne måten. Enkelte objektiver er bedre for å unngå det enn andre, men de er stort sett dyre. Himmelen er totalt utbrent mellom grenene. De to siste effektene er grunnet til at det ikke er å anbefale å ta bilder i sterkt motlys. Dette motivet er helt umulig for et vanlig kamera+objektiv å fange inn, du er nødt til å finne motiver som gir utstyret en sjanse. :)

 

Komposisjonen (hvis noe slikt er påtenkt) er i beste fall kreativ, men sannsynligvis bare dårlig. Hvis du ser på bildene her med øynene til en nøytral tilskuer, kan du sikkert se hva jeg mener.

 

Jeg mistenker at du falt for det spesielle lyset som oppstår under tett vegetasjon i skarpt sollys? Dessverre er slike stemninger uhyre vanskelige å formidle via en digital sensor (eller på film for den del, men det kan jeg ikke så mye om). Forskjellen i lysmengde mellom mørke og lyse partier blir rett og slett for stor for sensoren.

 

Det beste rådet jeg kan gi er å ta med kamera ut igjen og glemme disse to forsøkene. Det finnes plenty av motiver der ute som kan bli betydelig mer severdig enn dette. Det beste fotolyset er rett før soloppgang, rett etter solnedgang, i overskyet vær og da særlig rett etter regnvær. Da er lyset jevnest og fargene skarpest.

 

Jeg håper ikke dette var drepende for motivasjonen. Det var ikke ment slik. Get back in the saddle, boy! Jeg forventer å se noe annet fra deg innen uken er omme, ok?

 

- Rams

 

EDIT: først nå ser jeg at denne tråden startet tidlig i juni og at trådstarter ikke har vært pålogget siden 17.juni. Da blir denne posten meningsløs lang. Ja-ja, jeg får håpe noen av dere andre gidde å lese det, da... :) (pokker óg, at jeg ikke kan lære å lese startposten skikkelig...)

Endret av RamsFoto
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Leter gjennom de gamle trådene mine jeg, og her fant man visst en lang og "meningsløs" kommentar. Den ble ikke menigsløs nå. Men du fikk ikke et nytt bilde i løpet av uken da :p Vi får se om jeg kommer med nye bilder her i det hele tatt fremover ;D

 

Takk for lang og lærerik kommentar ihvertfall! Selv om dette bildet kanskje ikke er relevant nå, så kan jeg vell lære av feil jeg gjorde da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...