Gå til innhold

Er juice sunt?


Anbefalte innlegg

Jeg drikker veldig mye frukt juice uten at jeg helt vet hvor sunt eller usunt det er. Imed at det er frukt så får du jo med en del vitaminer og antioksidanter, men hva med det negative? Også er det vel ikke så bra for emaljen på tennene heller? Jeg drikker svært sjeldent brus, men juice er kanskje like skadelig for tennene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det spørs vel hva juicen er laget av. Appelsinjuice for eksempel er veldig sur og tærer på tennene, men har derimot masse c-vitaminer. Hvilken juice tenker du på?

Det blir nok litt av hvert som jeg drikker. Men sjeldent ren appesinjuice, men noen ganger er det sikker en del av det i slike blandingsjuicer.

 

Men med ernæring da, hvordan kommer juice ut der? Kommer selfølgelig mye ann på hva den inneholder, men jeg tenker litt sånn generelt sett.

Lenke til kommentar

OK - jeg er på ingen måte overvektig eller noe sånn, men det er liksom unødvendig å bælme seks glass juice om dagen. Det blir jo plutselig : 6 glass * 3 dl/glass * 40 kcal/dl = 720 kal, hvilket tilsvarer ca. 36 % av en vanlig kvinnes daglige kaloribehov(2000 kcal). 720 kcal er ganske mye, selv om man ikke slanker seg... Det blir en del kilo i løpet av ett år, ja..

Lenke til kommentar

Ja, absolutt alt er farlig. Livet er 100 % dødelig. Men kalorier er kalorier...det samme er kaloriregnskap. Det er ikke sikkert man merker det på kroppen med en gang, men jeg skal love deg at helsa di og kroppen din blir mye gladere om du drikker vann istedet. Selv om ikke alle legger på seg (med en gang) av å bælme litere med juice daglig, så er det masse karbohydrater som ikke er sunt for kroppen. Støtter at juice er sunt til et visst punkt, og selv drikker jeg ett glass om dagen fordi kroppen ikke trenger mer. Du trenger for eksempel ikke spise fem tomater, det holder å spise én. Altså tilsvarer vel ett glass appelsinjuice cirka én appelsin. Drikker man mer vann og mindre juice, sparer man seg for alle karbohydratene. Men for all del - drikk i vei! Det er deres helse og deres kropp! Det er ikke farlig å drikke juice, men det jeg mener, er at juice ikke er sunt om det blir for mye, slik som alt annet. Alt med måte. :thumbup:

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Det finnes nokre tiltak for å unngå for mykje skade på tennene.

 

- Bruk sugerøyr, då kan du minimere væska som kjem i kontakt med tennene til eit minimum.

- Skyll munnen og tennene etterpå med vatn. Noko ein for så vidt kan gjere ved alle måltid for å bygge opp igjen PH-balansen. Du kan sjølv tenke deg forskjellen på ein gjenstand som blir lagt i syre, tatt ut igjen og lagt på ein benk i forhold til å legge den i syre, ta den ut, skylle den og legge den på ein benk.

- Ikkje puss tennene før ein time etter du har konsumert syrehaldige drikker som brus og juice, det legg seg på tennene og ved å pusse forsterkar du faktisk den negative effekten syra har på emaljen.

- Drikk eit glas vatn eller mjølk (basisk) etter måltidet for å få tilbake PH-balansen. Om du drikk juice til frukost kan du godt avslutte med mjølk og helst vente så lenge som mogeleg før du pusser dei. Hugs å skyll godt før tannpuss. Det blir litt som å polere ein bil før du vasker den og drar med deg driten rundt og rundt.

- Med eit ellers godt kosthald og jevnleg med mosjon og trim vil du ikkje bli feit av juice. Drikk du store mengder, litervis i dagen vil det kanskje bli merkbart, men nokre glas vil ikkje forårsake det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...