Composer Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Noen som vet hvorfor maskinen min av og til låser seg totalt (av ingen grunn), og jeg må reboote maskinen. Når jeg da starter maskinen igjen, kommer jeg rett i BIOS. Der står det at jeg må skru ned CPU hastigheten min. Jeg har en AMD Athlon XP 2400, og kjører da 2000 mhz i BIOS, så jeg må skru den ned til 1500 mhz. Når jeg da starter maskinen kommer jeg inn i OS'et. Da kan jeg holde på i ca 6 minutter før maskinen låser seg igjen. CPU viften ser ut til å fungere, så jeg vet ikke om det er nå feil med den eller.no. Noen som har peiling på hva som kan vær feil? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 tempen er?, hva gjør du når det skjer, kjøres rammen for hardt? Lenke til kommentar
Composer Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Hvordan kan jeg sjekke tempen? Jeg prøver å legge inn Asus Probe når jeg kommer i OS'et (for å sjekke temp, men når jeg installerer programvaren låser det seg midt i installasjonen. Så det er ikke noe mulighet for meg å sjekk det, med mindre du har en annen metode. Når maskinen låser seg slår jeg av maskinen. Rammen blir ikke overkjørt... Lenke til kommentar
Composer Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg har bare de driverne som fulgte med maskinen. Har ikke vært å funnet noen oppdatering for BIOS på nettet. Maskinen er bare 2-3 mnd gammel da. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg har bare de driverne som fulgte med maskinen. Har ikke vært å funnet noen oppdatering for BIOS på nettet. Maskinen er bare 2-3 mnd gammel da. Maskinen kan gjerna være 2-3 mnd gammel men Hk èn kan være 6-12 mnd gammel(fra produsenten) og følgelig biosen oxo ! Lenke til kommentar
Composer Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Hva foreslår du at jeg skal gjøre da? Jeg kom meg inn i OS nettopp, og klarte å se tempen på CPU og HK: CPU: 39 grader C HK: 34 grader C Detter er når jeg kjører CPU'n på 1500 mhz i BIOS. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Fine tall ! ikke noe feil Hvis du har AIDA 32 eller sisof sandra så kan du sjekka bios versjonen din, og så sjekker du på nettsidene til HK produsenten hvilken CPU støtte du har med den eksisterende biosen! De fleste må nok flasha biosèn fra xp 2200 og oppover (kommer an på HK) Lenke til kommentar
Composer Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Ja jeg kan vel prøve å sjekke om jeg klarer å oppdatere BIOS'n.. Men det jeg syns er så rart, er at jeg har hatt maskinen i snart 3 mnd, og har ikke hatt dette problemet til no. Hvorfor skulle det plutselig skje nå liksom.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Tja ! Det kan selvfølgelig være andre ting inn i bildet. Har du byttet eller installert mer ram i det siste ? Eller noe andre maskinvarer ? Lenke til kommentar
Composer Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Nei har ikke gjort noen endringer... :/ Men om CPU'n skulle bli overopphetet, hva skjer da? låser systemet seg, eller slår maskinen seg av direkte av seg selv? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Tja ! Hvem vet ? Når det oppstår ustabiliteter i Hardwaren (softwaren oxo) så kan det som oftest gi mange merkelige og uspesifikke utslag ! Cpu`en din tåler i alle fall 60-70 grader C uten å lage krøll, hvis det ikke er prod. feil med den. Når du sier at maskinen går rett i biosèn etter reboot så indikerer det at det er noe som er stilt feil kanskje. Ta å så mata inn default settings og prøv igjen ! Husk å seifa Lenke til kommentar
Composer Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Har prøvd å default settinga.. Men det låser seg uansett. Jeg prøvde også å oppdatere BIOS osv, men maskinen låser seg før jeg får rukket og gjøre noe. *Fortvilet* Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Hvor langt kommer du med booten ? Har mistanke om at et eller annet hardware har tatt kvelden ! Eller dårlig kontakt med et eller annet inn i boxen din, trekk ut alle kontakter og sett tilbake igjen ! har vært bort i det tidligare ! Lenke til kommentar
HAG Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Har prøvd å default settinga.. Men det låser seg uansett.Jeg prøvde også å oppdatere BIOS osv, men maskinen låser seg før jeg får rukket og gjøre noe. *Fortvilet* Hvilket hovedkort er det i maskina? Fikk selv plutselige problemer med mitt ASUS A7N8X Deluxe kort, prosessor ble klokket ned til 100 i FSB fra 166 selv om jumper stod til 133/166. Etter ørten resettinger av Bios uten hell, startet gjennomgang av jumpere, det var en for SATA som var enablet, selv om eg bruker en vanlig IDE disk, disablet denne, formaterte og la inn XP og hovedkortdrivere på nytt -uten SATA drivere. Funket nå OK med oppstart på ca. 45 sekund og prosessor som beholdt FSB på 166 (XP2600/333). Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Selv har jeg en AMD K7 Athlon Thunderbird 1.4Ghz. Jeg må ha kabinett-dekselet av pågrunn av at temperaturen ellers blir for høy. Når CPU'en kommer litt over 60°C fryser maskinen helt totalt (dette skjer stortsett i krevende spill/programmer som HL:Counter-Strike eller UT). Man kan enkelt skille en slik lås fra en annen kræsj ved at det maskinen ikke reagerer på _noe_. Hverken musa eller keyboardet reagerer, og hvis det ble spilt lyd mens kræsjet oppstod blir det siste halve sekundet med lyd spilt om og om igjen (ofte med litt ekstra irriterende støy) helt til maskinen startes på nytt. Hvis maskinen rebooter midt i et spill eller program kan det skyldes defekt rambrikke. Har du prøvd å kjøre MemTest-86? (www.memtest86.com) Lenke til kommentar
Composer Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Selv har jeg en AMD K7 Athlon Thunderbird 1.4Ghz. Jeg må ha kabinett-dekselet av pågrunn av at temperaturen ellers blir for høy. Når CPU'en kommer litt over 60°C fryser maskinen helt totalt (dette skjer stortsett i krevende spill/programmer som HL:Counter-Strike eller UT). Man kan enkelt skille en slik lås fra en annen kræsj ved at det maskinen ikke reagerer på _noe_. Hverken musa eller keyboardet reagerer, og hvis det ble spilt lyd mens kræsjet oppstod blir det siste halve sekundet med lyd spilt om og om igjen (ofte med litt ekstra irriterende støy) helt til maskinen startes på nytt. Hvis maskinen rebooter midt i et spill eller program kan det skyldes defekt rambrikke. Har du prøvd å kjøre MemTest-86? (www.memtest86.com) Det er slik at når jeg starter CS, låser maskinen seg ganske så raskt. Men hva er det egentlig som ska til for at en ram brikke blir defekt da? Nå har det seg slik at Floppy disken min ikke fungerer som den skal. Setter jeg inn en diskette i floppy disken, så lager den masse ulyder og til slutt låser det seg. Så jeg får ikke sjangsen til å kjøre noe mem test på maskin. :/ Temperaturen i CPU'n og HK ligger rundt 40 grader, så det kan ikke være noe feil der. Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Du kan kjøre MemTest-86 uten å ha diskettstasjon som funker. På siden www.memtest86.com finnes det et bootable CD-image som kan lastes ned og brennes til Cd. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Det er slik at når jeg starter CS, låser maskinen seg ganske så raskt. Men hva er det egentlig som ska til for at en ram brikke blir defekt da? Nå har det seg slik at Floppy disken min ikke fungerer som den skal. Setter jeg inn en diskette i floppy disken, så lager den masse ulyder og til slutt låser det seg. Så jeg får ikke sjangsen til å kjøre noe mem test på maskin. :/ Temperaturen i CPU'n og HK ligger rundt 40 grader, så det kan ikke være noe feil der. Dette at feil skjer plutselig og uten synlig grunn, kan være et kort/ en kontakt som sitter for løst i sokkelen - f.eks. selv svært løse tramp i gulv, spark mot kabinett, herjing med tastatur i CS :o rister tilstrekkelig til å koble fra maskina. Skriv mer om gammel/ ny hardware og hk på maskina/ nylig innlagt programvare - evt. om du har åpna og sjekka at _alt_ sitter godt i - sett i en OK floppystasjon for den kan være årsaken, eller symptomet - ta ut kort du ikke _må_ ha ( evt. lyd-/ nettverks-/ isdn-kort ) og sjekk med fingra at ribba sitter godt på. - kan det være mangel på jording/ mye statisk el som er årsaken ? . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå