anders-a Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Hei. Jeg er på jakt etter et kamera som skal brukes hovedsakelig ute. Kommer til å bruke kameraet til å ta blant annet sportsbilder som feks bilder av kiting, snowboarding, men også bilder av vanlige ting. Er viktig for meg at kameraet: - tar gode bilder og video - god flerbilde modus, samt det å kunne ta bilder raskt - fint om kameraet kan ta bilder i fart/av personer i bevegelse - har god blits og stabilisator - god kvalitet og kompakt Er også fint om kameraet har en god skjerm og mange funksjoner, samtidig som det ikke er for innviklet. Pris er uvesentlig Vet jeg spør om mye, men hadde vært utrolig fint hvis jeg kunnet fått litt hjelp. Har fra før sett igjennom forumet, men føler at jeg ikke har funnet kameraet som vil passe enda. Er veldig takknemlig for alle svar! Endret 31. mai 2008 av anders-a Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Det perfekte kompaktkamera finnes dessverre ikke, og ihvertfall ikke et som fullt ut tilfredsstiller alle krav man måtte ha. Begrensningene i små sensorer og liten optikk, samt treg prosessor, setter en stopp på et visst nivå. Men de fleste kamera tar bilder og video som er mer enn bra nok til vanlig familie/dokumentasjonsbruk. Der små kamera sliter, er med raske bevegelser, og da spesielt i begrenset belysning. Lukkertiden blir ofte for lang, som resulterer i utflytende bevegelser. Du kan jo kompensere med større ISO/lysfølsomhet, men på små kompakter ender det stort sett bare med masse støy i bildene. Blitsene er også svake på kompaktkamera, grunnet størrelsen. Stabilisatoren kan hjelpe, men gjør ikke underverker om det du tar bilder av er i bevegelse (stabilisatoren hjelper kun mot dine håndbevegelser). Jeg vil anbefale Canon Powershot G9 for et kamera med god optikk, skarpe bilder, masse funksjoner (men også full auto) og grei zoom (6x, ca 35-210mm). Det er ikke av de aller minste, men lite nok til at man stort sett ikke merker det i en bag/sekk/veske. Minuset er noe støy på høy ISO, som de fleste andre kompaktkamera. Til dette kameraet kan man også feste en ekstern blits, faktisk de samme som passer på digitale speilreflekskamera. I så tilfelle, vil ikke for svak blits være en bekymring lenger. Fuji Finepix F40 (hvis du finner det noe sted, er egentlig utgått) er veldig god på ISO/lysfølsomhet, og du kan ta bilder med høyere ISO enn de fleste andre kamera uten at bildene blir ubrukelige på grunn av støy. Det mangler imidlertid masse av Canon Powershot G9 sine funksjoner, bildene i godt lys blir ikke like skarpe, og det er i det hele tatt et amatørkamera i forhold. Men det er mindre, takler dårligere lysforhold og gir knallgode bilder til å være et lite kompaktkamera. For mest mulig zoom i en kompakt innpakning, kommer man ikke utenom Panasonic Lumix TZ3, evt. nye TZ5. De har 10x zoom (28-280mm), Leica-lisensiert optikk og har litt funksjoner samtidig som de er enkle å bruke. Disse yter imidlertid best i bra belysning, da en økning av ISO fører til en del støy. De to sistnevnte her, har ikke egen blitstilkobling. Man kan bruke slaveblitser som reagerer på blitsblinket fra kameraet, og fyrer av et ekstra lys. Men det blir ikke like nøyaktig. Du finner nok mer om disse kameraene her på forumet om du søker på de. Håper dette var til hjelp Endret 1. juni 2008 av Super8 Lenke til kommentar
slogum Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det er ikke av de aller minste, Åja.. Men hva er det minste da???+? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå