Gå til innhold

Er skyfilter og polariserings filter det samme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ikke hvis det er skylight (ofte merket med ting som 1B i tillegg) du mener. Skylight-filter er bare et filter med en svak rosa-farge. Mange fotobutikker gir deg et skylight-filter om du ber om UV-filter, fordi det i gamle dager var omtrent (men ikke helt) samme bruken.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Skylight filter gir bildene dine litt mer "varme". Polariseringsfilter er noe helt annet.

Det er mange som bruker Skylight filter som UV filter (dvs. fast på kameraet) fordi det er mange som liker bildene sine varmere... Har selv tenkt på dette faktisk, da jeg stort sett må etter-redigere bildene og gjøre de litt varmere i photoshop/lightroom, da jeg foretrekker litt varmere farger enn det kameraet gir.

Lenke til kommentar
Skylight filter gir bildene dine litt mer "varme". Polariseringsfilter er noe helt annet.

Det er mange som bruker Skylight filter som UV filter (dvs. fast på kameraet) fordi det er mange som liker bildene sine varmere... Har selv tenkt på dette faktisk, da jeg stort sett må etter-redigere bildene og gjøre de litt varmere i photoshop/lightroom, da jeg foretrekker litt varmere farger enn det kameraet gir.

Vil ikke autohvitbalansen kompensere for dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...