Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Pensjonskasse og feriepenger.

khvm

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 22 år gammel, og har jobbet i et variert utvalg av bedrifter. I starten av dette året mottok jeg noen brev fra to ulike pensjonsselskaper, som lurte på om jeg ønsket å spare pensjon hos dem. Dette var fordi de mente at arbeidsstedet mitt, hvor jeg for øvrig ikke jobber lenger, hadde en form for avtale med dem. Det jeg rett og slett lurer på er om jeg allerede nå bør starte å finne meg et pensjonsselskap for å begynne å spare pensjon? Hvordan er det egentlig dette foregår? Jeg starter i ny jobb til uka (deltidsjobb), og lurer på om jeg kanskje bør ordne med dette i startprosessen?

Når det gjelder feriepenger, lurer jeg på hvilke arbeidssgivere jeg har krav på å få feriepenger fra. Må man ikke minimum ha jobbe på et arbeidssted et år, for å ha krav på noe slikt? Har jobbet i to ulike bedrifter i over et år, som deltidsansatt. Det står på alle lønningene hvor mye feriepenger jeg har til gode. Den ene arbeidsgiveren, som jeg for øvrig er ansatt som ekstra hos, men aldri jobber hos lenger, har jeg opptjent mest feriepenger hos. Har jeg krav på å få utbetalt de pengene denne måneden? Når i så fall?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg ikke jobbet et helt år i den jobben? For jeg jobbet i en jobb nærmere et helt år, mener kanskje det var et helt år. Men jeg ble oppsagt på grunn av at jeg også selv ønsket å slutte, og det var en uheldig hendelse, som jeg egentlig var uskyldig i. Hadde jeg altså krav på feriepenger fra dem, altså? For jeg fikk de aldri...

Lenke til kommentar

Feriepenger har du krav på uansett om du jobber en uke, blir sagt opp eller sier opp selv.

Mange useriøse arbeidsgivere sparer noen penger på slike som deg som tror at de ikke har rett på feriepenger.

Med mindre, arbeidsgiver mener du er erstatningsansvarlig for noe i forbindelse med den uheldige hendelsen som du nevner, har du krav på feriepengene. Ring og spør!

Lenke til kommentar

Nå blir jeg virkelig irritert her, dersom det viser seg at jeg har krav på pengene. Jeg tjente i overkant av 100 K hos den arbeidsgiveren, og har i hvert fall krav på en god del tusen kroner i feriepenger. Nei, den hendelsen var kun "overdrevent" bruk av jobbmobil. Når det egentlig var arbeidsrelatert. Jeg gjorde opp for det også!

Skal sende henne mail med en eneste gang, og få dette oppklart. Viser det seg at de går i motverge, så stiller jeg til rettsak. Forbanna pakkbedrift!

Lenke til kommentar

Mange gir valget mellom å få feriepengene ved oppsigelse eller ved neste utbetaling av feriepenger, mens andre ikke gjør det. I slike tilfeller får man som regel pengene neste gang det betales ut feriepenger, så jeg ville kanskje ventet og sett før jeg krevde penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...