Gå til innhold

EOS 450D - Støv på sensor.


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte mitt 450D på Fredag, men det er støv på sensorene allerede.

Meeen. Kameraet har jo innebygd sensorrens, slik at sensoren blir renset når jeg slår det av og på.

 

Jeg har prøvd å blåse, men til ingen nytte. Har også prøvd blåsebelg trikset, men ingenting.

Det kan vel hende at jeg har noen flekker på det, men finnes det andre triks mot dette? Eller må kameraet sendes bort?

 

Fant sensorcleaning.com, men ingen steder å kjøpe gode sett på. Finnes slike rensesett på Japan Photo?

 

Kan det eventuelt være noe annet? Fant noe på enden av objektivet, ser nesten ut som foliert glass med luftbobler...

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold du kamera så objektivfatningen pekte nedover ?

 

 

Du kan jo prøve å poste et bilde.Se på innlegget under.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=958875

 

Jeg har kjøpt sensorrensesett fra Netshop "greenklean".

Har ikke hatt behov for å bruke det, ennå selv etter mye objektivbytte,bytter bestandig objektiver med fatningen pekende nedover.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=45532

Lenke til kommentar

ja du får renseutstyr på JP "Sensor Swab" du får den i versjon 1,2 og 3, forskjellen er størrelsen, du skal ha den for sensorstørrelse aps-c med cropfaktor 1.6 det er enten 1 eller 2, 3 er FF. du vil også trenge rensevæske "eclipse"

 

ellers høres folien på objektivet rart ut, ville absolutt undersøk nermere hva det er!

hvilket objektiv er det snakk om?

 

edit: dette ser dog ut som klassisk støv.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Hvorfor tar du bilder med blender f/25? Synes støvet ved f/11? Om ikke, så er det jo knappest noe poeng å stresse med det.

 

Slå opp speilet, og ta en god titt på sensoren i godt lys - du kan oftest få øye på støvet. Ikke vær hysterisk ifht. støv. Det er et minimalt problem.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hvorfor f/25? Fordi dette er mitt første speilrefleks, og dermed er jeg ikke helt inne på innstillingene enda.

Samme resultat ved f/11.

 

Ser et meget lite støvkorn på sensoren, blåser som en gud, men får det ikke vekk. Går det greit å f.eks bruke en litt fuktig Q-Tip?

 

Støv er irriterende bare. Men det kunne vel vært verre ting ja.

 

Objektivfattningen er støvfri så vidt jeg kan se.

 

Jeg aner faktisk ikke hvor godt sensorrensen fungerer. Som sagt mitt første speilrefleks, og har bare hatt det i en dag.

Lenke til kommentar
Ser et meget lite støvkorn på sensoren, blåser som en gud, men får det ikke vekk. Går det greit å f.eks bruke en litt fuktig Q-Tip?

 

Har du en blåsebelg eller bruker du munnen ? i og med at kamera er såpass nytt så tror jeg at jeg hadde dratt ned til butikken og fått dem til å gjøre det "gratis"Er det under 14 dager gammelt så kan du "true" med angreretten.

Å bruke Q-tips er ikke en god løsning da det kan avgi mere støv.

Blåsebelg"til øreskylling"får du på apoteket for en femtilapp.

'

 

Jeg aner faktisk ikke hvor godt sensorrensen fungerer. Som sagt mitt første speilrefleks, og har bare hatt det i en dag.

 

Og rense sensoren fungerer :) men det er veldig viktig å følge instuksjonene som følger med renseproduktet til punkt å prikke så du ikke gjør mer skade.

Lenke til kommentar

Ikke blås med munnen. Pusten din inneholder alt mulig gørr, som du ikke vil ha på sensoren. Du vil ha tørr og fin luft, sånn som du får fra belgen.

 

I mine 3 år med dslr har jeg aldri støtt på et støvkorn jeg ikke kunne få vekk ved å blåse på det (og jeg er ikke forsiktig når jeg bytter objektiv), men noen må jo ha uflaks. Jeg ville også prøvd å snakke med butikken før jeg investerte i rensesett, i og med at det er såpass nytt.

Lenke til kommentar

Jeg brukte q-tips me litt heptan.. funket kanon det.. Så tok eg bare blåse bælgen etterpå.. før sikkrets skyld.

 

(brukte heptan for jeg hadde støv på bildebrikken OG så satt eg å blåste..så kom dattra mi på 3 år å sku gjøre det samme som pappa gjorde.. før eg fikk tatt det unna. så kom det litt mer enn luft :D par små tråper. og da va heptan og q-tips genialt.)

Endret av Gmes
Lenke til kommentar
Jeg har nå lokalisert støvkornet på sensoren. Kan jeg ta det selv med en alkohol våtserviet eller bør jeg levere det til f.eks Japan photo for rens?

 

Bruk renseutstyr som er beregnet på oppgaven, det er kjedelig om våtservietten legger igjen lo- og såpespor.

Du får kjøpt slik i de fleste seriøse fotobutikker, men om du er usikker på om du får det til ville jeg levert inn.

 

Jeg har så langt ikke hatt problemer med støv på sensoren på mitt 40D,

med jevnlig bytte av objektiver kan jeg ha hatt flaks, eller så virker det faktisk.

Lenke til kommentar

Rensing av sensor på egen hånd gikk greit. Første gang tilogmed.

 

Men, resultatet ble verre enn jeg fryktet. Prikken er umulig å få bort, og dermed er det enten hakk eller boble i sensorglasset.

 

Så da er det bare å gå tilbake på elkjøp. Takk for all hjelp folkens!

Lenke til kommentar
Så da er det bare å gå tilbake på elkjøp. Takk for all hjelp folkens!

For en gangs skyld er det jo greit å ha handlet på Elkjøp. Jeg holdt på å kommentere tidligere i tråden at om du hadde kjøpt der, så var det jo bare å gå tilbake med kameraet, og ikke stresse med rensing... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...