Gå til innhold

Hvilket digitalt speilrefleks kamera bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Et lite oppfølgingsspørsmål: Siden vi ikke har så mye peiling på speilreflekskameraer og man får ikke noe følelse av hvilken kamera som tar "best" bilder før man har brukt det en stund ... Er den sjanse for å få en konkret anbefaling? Gitt at de følelse like bra ut? Hvilken kommer feks. med best kit-objektiv?

 

Alle Amatør/instegs dlrs kameraer du får kjøpt nå er tilnærmelsvis like bra.

Det som avgjør om du får tatt bra bilder er Objektivene du bruker.

Må heller ikke glemme at fotografen også har stor innvirkning på hvordan bildene blir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag har de alle bra kit, men jeg har fått med meg litt lavmælt klaging på Sonys 18-70, men vet ikke om det stemmer.

 

Edit: Canon var definitivt dårligst før i tiden, men den nye med IS er den med best MTF nå. Ikke heng deg for mye opp i det, for MTF forteller bare en del av sannheten. Det er ikke MTF som avgjør skarphet alene, og det forteller også lite om andre disipliner.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det kan være meg du har snakket med på Gunerius-senteret denne lørdagen (Husker ikke om jeg var på jobb da, men jobbet vel ca. 1 lørdag i måneden i vår). Jeg husker i alle fall at det var et par inne i vår og lurte på speilrefleks. Jeg sa i alle fall da at D40 (Ikke D40X) nok var på vei ut og var litt utdatert, da spesielt mtp. oppløsning på 6MP. Kan være du i så fall har oppfattet at personen du snakket med mente D60?

 

I alle fall kan jeg si det at vi alltid hos oss har minst én person som er godt kyndig på speilreflekskamera, og om det viser seg at en av de nye ikke kan svare på et spørsmål tilkalles orakelet så snart det er ledig. :)

Lenke til kommentar
Jeg sa i alle fall da at D40 (Ikke D40X) nok var på vei ut og var litt utdatert, da spesielt mtp. oppløsning på 6MP.

da sa du en del tvilsomme ting. siste d40x ble visstnok produsert i desember 2007, mens d40 fortsatt lages. 6 megapiksler er mer enn nok for målgruppen til kameraet. d40 er utdatert på to områder, kit objektivet har ikke is og af systemet kunne vært noe raskere. men til under 3000 med linse er det et vanvittig kupp av et kamera.

Lenke til kommentar

Vel, denne personen passet ikke i målgruppen for dette kamera, og jeg syntes derfor det var rett å advokere at kameraet nok ville være litt utdatert til hans bruk. Fyren her var ute etter et kamera med flere muligheter. 6MP holder ikke i lengden om man ønsker kraftig etterprosessering på PC og store print.

 

Jeg vet godt at 6MP kan være mer enn nok for mange, og jeg var så absolutt en av disiplene for F30/31fd da disse var på markedet. Forklarte gang på gang hvor lite megapikslene hadde å si for denne typen kamera.

 

Siste D40X ble kanskje produsert sist i desember 2007, men betyr det at kjeden og vi ikke lenger hadde noen igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...