tek73 Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Får ikke lyd og finner ikke lyddrivere til ubuntu/linux. Kan noen hjelpe. lette litt på driverguide uten hjelp. Det eneste jeg tror jeg vet er at driverne må være noe slags realtek greier. Takker på forhånd for eventuell hjelp. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Kjør følgende kommandoer i en terminal og post hva du får tilbake her i forumet: aplay -l lspci | grep audio Lenke til kommentar
tek73 Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 aplay -1 gir svaret aplay: invalid option -- 1 aplay-1 gir svaret bash: aplay-1 command not found den tverrstreken på 1spci (her) grep audio finner jeg ikke/får jeg ikke til. når jeg henter den fra tegnkartet så blir det bare en firkant i konsollvinduet. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Det er l for Lise altså. I begge eksemplene. Bare kopier ut fra posten min du Hvis du bruker gnome-terminal så er det bare å høyreklikke for å lime inn, ellers kan det hende at shift+insert er snarveien der også (husker ikke helt). Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 "Tverrstreken" befinner seg forøvrig vanligvis til venstre for '1'. Lenke til kommentar
tek73 Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 "Tverrstreken" befinner seg forøvrig vanligvis til venstre for '1'. aplay -l gir svaret list of playback hardware devices card 0 intel [hda intel], device o: alc861vd analog [alc861vd analog) subdevice 1/1 subdevice #0: subdevice #0 card 0 intel [hda intel], device 6: si3054 modem[si3054 modem) subdevice 1/1 subdevice #0: subdevice #0 lspci | grep audio gir intet svar Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Hum, litt rart at du ikke får lyd. aplay -l lister opp alle tilgjengelige avspillingsenheter. Det betyr da at kortet er gjenkjent og driver er lastet inn. Kjør: alsamixer Og sett alle kanalene opp til ca 80. Problemet kan bare være en bagatell som at volumet på en eller annen kritisk kanal er for lav. Men siden det er mulig at det er verre saker ute og går, kjør: lspci | grep intel Og lim inn her. Ut av denne kommandoen får vi den unike device-IDen til lydkortet, slik at vi kan skjekke om det er noen kjente problemer (og løsninger) med alsa-driveren/annet. EDIT: du skjekker vel forøvrig lyden med minst to ulike programmer? Endret 1. juni 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
tek73 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 enda ingen lyd skrev koden du sa lspci | grep intel gav ingen respons. på alsamixer var det noe jeg ikke fikk regulert, men det meste kunne endres til 81. Under følger bilder fra skjermdump. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Alle de relevante kanalene har bra volum. Det ser ut til at lydkortet ditt er trøblete, fant denne tråden ved litt googling: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=616845&page=1 Lenke til kommentar
tek73 Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Først vil jeg benytte muligheten til å takke for hjelpen så langt. Jeg har fremdeles ikke lyd. Etter å ha sjekket linken står det ALC861VD har jeg: ALC861VD/660VD 3stack 3-jack 3stack-dig 3-jack with SPDIF OUT 6stack-dig 6-jack with SPDIF OUT 3stack-660 3-jack (for ALC660VD) 3stack-660-digout 3-jack with SPDIF OUT (for ALC660VD) lenovo Lenovo 3000 C200 dallas Dallas laptops hp HP TX1000 auto auto-config reading BIOS (default Men hva nå jeg er helt newbie på linux Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 " As you can see, every type / chipset has several possibilities. Type the first word from the list in /etc/modprobe.d/alsa-base or (if that one does not exist) /etc/modprobe.conf Just try them until you've found the right match. ( you can edit these files with your favourite text editor, for example: sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base or sudo gedit /etc/modprobe.conf ) " Står jo ganske greit forklart? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå