Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NTLDR mangler.har formatert disken,

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har 2 disker i pcen, diskene er delt i 4 partisjoner. hvor 2 av dem har windows. Jeg koblet i , gikk på min datamaskin og formaterte den ene disken. Jeg koblet ut den som var windows på og skulle starte opp igjen. Da kom denne feilmeldingen : NTLDR mangler, trykk ctrl+alt og delete for og restarte.

mvh heanriik. håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

jeg har 2 disker i pcen, diskene er delt i 4 partisjoner. hvor 2 av dem har windows. Jeg koblet i , gikk på min datamaskin og formaterte den ene disken. Jeg koblet ut den som var windows på og skulle starte opp igjen. Da kom denne feilmeldingen : NTLDR mangler, trykk ctrl+alt og delete for og restarte.

mvh heanriik. håper på hjelp!

bruker du serial ata?

vanligvis må en ha hd med operativsystemet i første ata port for at den vil boote fra den

slik er det i vertfall for meg når jeg bruker serial ata

ta å se om den discen du skal bruke er koblet til port 1 på hk

Lenke til kommentar
...vanligvis må en ha hd med operativsystemet i første ata port for at den vil boote fra den ...

Det stemmer ikke.

Som nevnt i posten over, man velger i BIOS hvilken som skal boote. Spiller ingen rolle hvor de er plugget inn, eneste forskjell det gjør er at BIOS selv velger en default når disker kobles til og fra.

... Jeg koblet ut den som var windows på ...

Javel, når du kobler vekk bootdisken så er det egentlig normalt.

Er ikke sikker på hva du vil fram til, prøv å forklar hva du vil oppnå.

Lenke til kommentar

Da høres det ut som at BIOS ikke booter CD, av en eller annen grunn.

Har du prøvd hurtigmenyen i BIOS for å velge bootenhet? (de fleste nye hovedkort har en slik hurtigmeny).

Ellers kan du prøve å slette MBR på disken.

Du trenger UBCD, og den kan du forhåpentligvis klare å boote fra. http://www.ultimatebootcd.com/

Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork". Når programmet starter, velg 4. "Reset MBR".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...