Abigor Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Etter at kristendommen har fått eksistere her til lands i over 1000 år har dens virke og ideer blitt en instutisjon får vårt verdisyn, uten at nødvendigvis at kristendommen har verken opphavsrett eller eierrett til det den forfekterNår vår moral allikevel kan hevdes kommer fra kristedommen er det fordi den trosretningen er så kraftig tilstedeværende i vår kultur, mao vår kulture arv bygger på kristendommen. Etter over 10'000 år med paganisme vil jeg si at den norske religionen virkelig skinner igjennom i dagens samfunn. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Etter over 10'000 år med paganisme vil jeg si at den norske religionen virkelig skinner igjennom i dagens samfunn. Hvordan forklarer du da så store forskjeller mellom ulike relgioner? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Forskjellen mellom religioner kan forklares med folkene som tilbad gudene. I Norge reflekterer norrøn moral menneskene som tilba gudene. Kristendommen som er fra Asia reflekterer et helt annet folk og en helt annen moral. Dette kan og være en forklaring på hvorfor kirken alltid splittes. Folk er forskjeldige, derfor er også religionene det. Selv om Romerriket hadde mye fra gresk religion, måtte det allikevel forandres en del, fordi gresk religion ikke passet med datidens italienere. Endret 9. juni 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Vår helhetlige moral har vært en tur innom kristendommen, men jeg tror ikke den har fått varige mén. Vi ser ennå tendenser som henger igjen, men disse vil nok forsvinne etter hvert. Dessuten er disse tendensene neppe unike for kristendom, ei heller for hele den abrahamittiske tro. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Et av hovedargumentene mot ateisme er jo nettopp at uten religion, ingen moral. Men den biter ikke jeg på. Forøvrig tror jeg spørsmålet er noe vagt definert. Selvfølgelig kommer ikke moralen fra kristendommen, dog er det fullstendig mulig å ha kristendommen som moralfilosofi. Forøvrig har nok kristendommen farget den gjennomsnittelige moralen vi har her i Norge i en stor grad. Men det finnes også andre alternativer. F. eks. spilte utilitarisme en stor rolle i utviklingen av de norske lover. Til slutt er det egentlig ganske feil å prate om "norsk moral" etc. Det blir bare et gjennomsnitt. Hver enkelt har sin egen moralkodeks som han følger enten bevisst eller ubevisst. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Som argument mot ateisme må jeg si det forekommer meg som direkte latterlig. Det er jo ikke derfor man er religiøs, ei heller er man ateist fordi man forkaster all moral (selv om det er en populær, men feilaktig oppfatning av ateisme, spesielt hos fundamentalistiske teister). Ingen absolutt/objektiv moral betyr ikke automatisk at man går hen og dreper seks millioner jøder bare fordi man kan. Slikt trenger man ekstrem overbevisning til, og da spiller det ingen rolle om man er religiøs eller ikke. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Ingen absolutt/objektiv moral betyr ikke automatisk at man går hen og dreper seks millioner jøder bare fordi man kan. Slikt trenger man ekstrem overbevisning til, og da spiller det ingen rolle om man er religiøs eller ikke. Kristendommen gir heller ingen absolutt, objektiv moral, så i følge de kristne som bruker dette argumentet, burde de vel gå rundt og slakte folk de ikke liker dagen lang? Men så er det nå engang slik at selv om konsekvensene av en sannhet er ubehagelige, er det en sannhet likefullt. Om det skulle være slik at om kristendommen er sann, finnes det en objektiv moral, men om den er usann, gjør det det ikke -- og bare for å understreke det, så er denne påstanden usann, men om den nå skulle være sann -- så ville det fortsatt ikke bety at kristendommen var sann. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det er uenighet også blant kristne selv om hva som er moralen som prekes, men de er nok enige om at de finnes en kilde for objektiv moral (Gud), i motsetning til nihilister, og sannsynligvis de fleste ateister, selv om dette synet på moral er helt uavhengig av ateisme. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 La meg sitere sosialantropologen Richard Rudgley: "I've made it my business to dwelve into our past to try to find out what makes us who we are today. And I've explored the dark ages and found that our barbarian ancestors were not mindless savages. Now I want to fill in one more critical piece in the puzzle. We think that our lives are shaped by 2000 years of Roman and Christian tradtion, but I've never really bought into this. For generations before the Romans came along, we all lived in a very different world. And I believe this world still plays a major part in who we are today. This is the world of the Pagan. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det er uenighet også blant kristne selv om hva som er moralen som prekes, men de er nok enige om at de finnes en kilde for objektiv moral (Gud) Moral-fra-gud er en subjektivistisk teori. ... i motsetning til nihilister, og sannsynligvis de fleste ateister, selv om dette synet på moral er helt uavhengig av ateisme. Error theory (dvs. nihilisme) er én mulig anti-realistisk metaetisk teori. Det finnes, tro det eller ei, flere. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Som argument mot ateisme må jeg si det forekommer meg som direkte latterlig. Det er jo ikke derfor man er religiøs, ei heller er man ateist fordi man forkaster all moral (selv om det er en populær, men feilaktig oppfatning av ateisme, spesielt hos fundamentalistiske teister). Ingen absolutt/objektiv moral betyr ikke automatisk at man går hen og dreper seks millioner jøder bare fordi man kan. Slikt trenger man ekstrem overbevisning til, og da spiller det ingen rolle om man er religiøs eller ikke. Er hjertens enig med deg. Uheldigvis er det et rimelig sterkt argument da man ikke har noe samfunn som har eksistert over lengre tid helt uten noen form for religion å vise til. Personlig mener jeg at moral kan eksistere helt uavhengig av religion, men at det ikke eksisterer noen absolutt moral. Dog er ikke dette akkurat noe man kan bevise... Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Derav Fischers oppfatning (basert på studier av over hundre ulike samfunn) om at kvinner er på vei tilbake i jobbmarkedet over hele verden, om enn sakte. Menns egoisme og grådighet tok rett og slett overhånd. Egentlig helt enig med dette. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Forholder man seg til religion fordi man tror det er sant, eller fordi man er redd for konsekvenser dersom mennesker ikke har en slik alt-bestemmende kilde for moral? Det vitner ikke akkurat om tillit overfor ens medmennesker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå