Ozzy Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Hei, jeg bygger for tiden en pc for første gang, og følger denne guiden til hardware: http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg...en_selv/45552/4 Problemet; Enhet som løsnet ved berøring: Prøver å unngå så mye som mulig å ta på hovedkortet, men har greid å få en veldig liten enhet til å falle ut av sporene sine, det så ut som en kondensator av noe slag(er ikke sikker) fordi den var merket med 16v spenning. Jeg dyttet den inn i sporet igjen der hvor den var (2pins)og den sitter relativt bra, dog ikke like bra som de andre enhetene av samme type. Nå har jeg ikke undersøkt bak hovedkortet men det kan hende enheten var loddet men isåfall var det veldig dårlig loddet.. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Hørres ut som reklamasjonsak, iallefall så lenge du ikke akkurat løfte kortet etter kondensatoren. Dog det vil selvfølgelig ta litt tid å få et nytt kort. Dersom du ikke er interresert i å reklamere, og er stødig med loddebolten kan du jo lodde den fast igjen, men har du først loddet på et kort vil jeg anta at veldig få webshopper vil godta en reklamasjon. Endret 31. mai 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
aspic Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Det høyres jo meir ut som ein jumper som har løsna? =o Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Det høyres jo meir ut som ein jumper som har løsna? =o Antar man skulle klare å se forskjell på kondensator og jumper Har heller aldri hørt om jumpere som er merket med 16V Endret 31. mai 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Ozzy Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Komponenten er sylinder formet med 2 pins: -merket på toppen med EAA27 100 16V Så jeg bør gå ut ifra at det er en lodding som har løsnet? Den sitter relativt greit inne i sporene sine altså. Endret 31. mai 2008 av Ozzy Lenke til kommentar
aspic Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Det høyres jo meir ut som ein jumper som har løsna? =o Antar man skulle klare å se forskjell på kondensator og jumper Har heller aldri hørt om jumpere som er merket med 16V Joda, men sidan han skriv at dette er den første gongen han byggjer pc. Har ikkje høyrt om jumpere som er merka slik eg heller, men var berre ein tanke eg kom med. Det eg ikkje forstår er desse "spora" trådstartar nemner.. =o Lenke til kommentar
Ozzy Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Enheten har 2 pins. Disse var i utgangspunktet inne i 2 "spor" eller hull om du vil på hovedkortet, muligens loddet på andre siden men det vet jeg ikke. Ved mild berøring (i det jeg skulle sette inn lydkortet) løsnet enheten og jeg dyttet enheten tilbake på plass der hvor den var. Nå sitter den relativt greit ( jeg har ikke brukt så mye kraft for å få den ut, men litt, og den satt), men bør jeg gå utifra at denne må loddes på nytt? Eller skal jeg late som ingenting har skjedd og fortsette med pc bygginga? Endret 31. mai 2008 av Ozzy Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Snakker vi om slike som dette kanskje: Mulig disse bare "settes" i socketen, og ikke loddes fast ... uten at jeg skal uttale meg sikkert. Endret 31. mai 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Ozzy Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 De ser i utgangspunktet like ut, men mangler de 2 lederne som stikker ut fra bånn av. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Send tilbake på reklamasjon, du har fått et "mandagskort" som sagt tidligere Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 De ser i utgangspunktet like ut, men mangler de 2 lederne som stikker ut fra bånn av. Hm ble litt usikker nå jeg, mulig noen andre kan bekrefte at disse kondensatorene bare settes inn. Men for all del, bare forsett og fyr opp koret, du oppdager fort om noe ikke virker Lenke til kommentar
aspic Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Og om ting ikkje fungerer, er det ein smal sak å retunere kortet, for så å få nytt. Du har jo ikkje akkurat gjort noko galt liksom, med mindre du byrjar å lodde og greier Lenke til kommentar
Ozzy Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Bare jeg ikke risikerer å få ødelagt resten av pcen så Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) virker som det er en "lodde sak". jeg ville bare sendt det inn igjenn.. vil tror det er et "mandagskort", ja. sikert rett fra byn og på jobb kl.7.. Endret 31. mai 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Bare jeg ikke risikerer å få ødelagt resten av pcen så Om du får øydelagt resten av PC-en grunna feil på hovudkortet, skal vel dette også gjelde reklamasjon? Lenke til kommentar
Ozzy Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Faen. Det tar jo så uhyrlig lang tid å få demontert komponentene,sendt det tilbake, for så å få sendt ett nytt et og remontere alt. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Kan du få tatt et bilde av sakene så vi kan få klarhet i hva du egentlig snakker om? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Bare jeg ikke risikerer å få ødelagt resten av pcen så Om du får øydelagt resten av PC-en grunna feil på hovudkortet, skal vel dette også gjelde reklamasjon? Hvis du vet at det er en feil ved varen og at denne feilen utgjør en risiko for at andre komponenter kan skades men alikevell velger å bruke denne varen, er det du selv som må erstate de andre komponentene som eventuelt tar skade. Endret 31. mai 2008 av Vizla Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) send det tilake og spørr om å få en dyr vifte/kjølepasta eller lignende i erstatnig. jeg fikk to feil varer fra netsop, når jeg kjøpte min PC.. fikk send det tilbake og fikk en god 120mm vifte i erstatning..(etter at jeg spurte) det er bare rimelig å få noe til litt over en hundrelapp i erstatning.. en berepose med snop? Endret 31. mai 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Ozzy Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Nå er ikke dette det beste bildet, men: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå