Gå til innhold

Administrator kontoen slått seg vrang i leopard [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en MacBook Pro med Mac OS X 10.5.2. Når jeg delte min hjemmekatalog så plutselig ville ikke min administrator konto lenger fungere. Mitt brukernavn og passord som har fungert fint, og som jeg aldri har byttet eller tullet med, fungerer ikke lenger.

Når jeg restartet maskinen logget den seg inn på en annen konto en min egen fordi den ikke kunne finne min hjemme mappe. Mappen min er der, men mitt brukernavn ligger ikke lengre i 'deling og rettigheter' seksjonen.

Så nå som jeg ikke har noen administrator konto, kan jeg ikke få gjort noen verdens ting.

Noen som har vært borti dette før?

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å fikse, eller må jeg bare installere alt på nytt?

Endret av miXer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut hva som var problemet.

Jeg hadde delt min hjemmemappe, og det var dette som hadde gjort at mitt brukernavn hadde blitt kastet ut av deling og rettigheter sekjonen og at konto rettighetene mine som administrator ikke lenger fungerte.

Jeg fikset dette ved å gå inn i single user mode, montere harddisken så den kan editeres, legge til passord på root brukeren og restarte maskinen. Vise info på min hjemmekatalog, åpne hengelåsen ved å bruke kontoen root og passordet jeg satte istad og ta vekk huken for deling. Deretter logge inn med min egen konto og allt er som før igjen.

Dette gjøres slik:

- Restarte maskinen i single user mode ved å holde inne command knappen(apple) + s helt fra du ser den grå oppstartsskjermen med loading ikonet til skjermen blir svart og masse hvit tekst renner nedover skjermen.

- Monter harddisken ved å skrive: '/sbin/mount -vw /'

- Skriv 'passwd' for å legge til passord på brukeren root

- Skriv 'reboot' for å restarte maskinen.

- Gå inn på Macintosh HD og inn i mappen Brukere. Velg hjemme mappen din og høyreklikk og trykk på Vis Info. Trykk på hengelås ikonet og bruk brukernavnet 'root', og passordet du satte istad. Ta så vekk huken for deling, legg til din konto som lese/skriv. Trykk på tannhjul ikonet helt nederst og velg 'Bruk på underliggende objekter'.

- Logg ut og logg inn igjen og alt skal være som før igjen!

Endret av miXer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...