guardianpegasus Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Etter å ha trent i omlag 6 måneder og har tatt av cirka 70 kilo med fett. I de siste to månedene har styrken vokst kraftig og jeg har makset ut vekten på de fleste maskinene. Hva gjør jeg nå? Frivekter? Er ikke det noe man trenger mye instruksjon i? For å være ærlig er jeg ikke sikker på hvor godt jeg liker tanken på å henge sammen med den "gjengen" som hele tiden driver med frivekter. Der blir det som regel mye snakk og lite løfting, som regel, og de virker litt selvopptatte mange av dem. Eller kanskje jeg bare er sjenert og nervøs for å faktisk måtte sosialisere litt, samt "konkurransestemnigen" som herjer der, jeg vet ikke Men hva gjør jeg? Nytter det å gå til trenerne på Elixia og å kreve å bli instruert i frivekter, trenger man timer med personlig trener, eller er finnes det noen gode nettsider med fyldig informasjon for en frivekts-newbie om hvordan man gjør øvelser osv.? Jeg begynte å trene for å unngå dårlig helse og jeg vil helst ikke ødelegge meg nå... takker Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 hør med instruktørene på elixia, krev å få instruksjon i knebøy, markløft, benkpress, militærpress og forovrbøyd roing. alle med olympiastang. lærer du deg disse øvelsene kan du få en fantastisk fysikk. chins er et bra supplemang "gutta" ved frivektene virker kanskje skumle og tøffe. men dette er gutta som faktisk vet noe om styrketrening. apparater er bare tull i forhold. (finnes mange idioter blandt frivektene også, men som oftest er de behjelpelige) kroppen din er ikke vandt til å bli belastet på den måten øvelsene ovenfor gjør, dermed skal du starte veldig rolig. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 ...og ein stor fordel ved bruk av frivekter er at du bygger langt meir støttemusklatur enn du gjer i maskiner. Dette på grunn av at maskinene i stor grad isolerer bevegelsane. Derfor vil du nok òg merke at du vil kunne løfte mindre enn du kunne i "tilsvarande" øvelse i maskin. Men, instruktørane er der jo for å hjelpe Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Frivekter er overlegne, ja. Jeg for min del har lært de fleste øvelsene jeg bruker nå ved å lese masse artikler om øvelser på nettet. Det er ikke SÅ vanskelig å lære seg det. Det kan være fornuftig å starte med noen få hovedøvelser, så kan du fortsette å gjøre litt isolasjon i maskiner dersom du føler du trenger noe ekstra i starten. Du kan f.eks. begynne med å lære deg knebøy, benkpress, markløft og stangroing. Da har du dekket nesten hele kroppen på en veldig grei måte. Finnes mange gode artikler om hvordan man skal gjøre øvelser korrekt. Du kan søke litt rundt på www.t-nation.com som er en fremragende treningsside. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/ http://www.tn.no/guide.aspx http://php.iform.no/pub/kat.php?id=7 De tre websidene har en del varianter av øvelser, med videoer og bilder og det hele. Et par programmer som spesifikt er skrevet med hensyn på å innføre folk i trening med frivekter er f.eks: Stronglift sitt beginner 5x5 program Tech Nutrition sitt RYP Ellers har f.eks. www.t-nation.com og www.myorevolution.no masse artikler som omhandler trening med frivekter som kan gi inspirasjon. Instruktørene på senteret ditt skal vel også kunne veilede en del, alt etter hvor kompetente de er så klart. Drit i de fremmede som trener og gjør dine egne ting. Jeg kommer inn på studioet og holder kjeft til jeg er ferdig. Eneste gangene jeg prater med noen er hvis jeg lurer på om noe utstyr er opptatt, hvor lenge de har igjen til noe blir ledig eller lignende. Vel, så lenge det ikke er noen kjenninger så klart, da slår jeg jo alltids av en prat. Det er sikkert mange som mener alt mulig om hva alle andre driver med, men hittil er det ingen som faktisk har kommet bort og blandet seg oppi hva jeg holder på med, så da driter jeg i hva de mener. Lenke til kommentar
PuseOdd Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Anbefaler stronglifts 5x5 hjertelig. :-) I tillegg, om du vil sette deg litt mer inn i ting, kan du plukke opp boka starting strength 2. ed av Mark Rippetoe. Den koster vel rundt 30 dollar, eller 150 kr på amazon og gir deg fyldige tekster rundt de viktigste løftene. En god investering! For videoer teknikk kan du finne mye på crossfit-sidene , blant annet med instrukser fra Rippetoe selv. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Rått at du har tatt av så mye =) Du finner og mye teknikktrening på Stronglifts sine sider, som er linket til tidligere her Endret 2. juni 2008 av b0berg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå