Gå til innhold

Installere XP uten floppy eller cd-rom

Anbefalte innlegg

Hei, er dette mulig? Har en bærbar som cd-romen ikke funker på lenger og floppy har den aldri hatt. Så har jeg en annen pc her som har fungerende cd-rom. Disse er koblet i lokalt nettverk også.

Hvordan kan jeg få dette til å fungere? Kan jeg lage en USB-bootdisk som inneholder drivere til nettverkskort for å så boote til DOS og kjøre installasjonen fra den andre pcens cd-rom?

Eller er det mulig å boote til LAN direkte? Sette opp en liten lokal RIS-server eller noe?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du googler litt, tror jeg du finner en guide på hvordan du kan gjøre en USB-disk bootklar. Er det plass på den og maskinen kan boote fra usb, skal det være mulig å legge innholdet fra plata på den :)

For å sette opp RIS-server må du nok ha Windows server, og det koster vel mer enn en cd-rom ;)

Endret av efjeldse
Lenke til kommentar
Har googla en del men det er så mange forskjellige løsninger rundt omkring. Men tenkte ikke på å legge hele innholdet fra plata over til USB-stikken. :) Prøver!

da ville jeg heller satsa på å lage iso. fil og mounte den med Deamontols/Alcohol eller lignende..

eller kjøpe ny/ekstern drive ti den berbare..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Har prøvd å lage ISO av plata, starte Windows og begynne installasjon fra det virtuelle drevet. Men når maskinen rebooter så kommer en feilmelding om at den ikke finner kilden eller lignende. Er vel fordi Daemon Tools gir en virtuell drive bare i Windows?

Edit: Feilmeldingen som kommer er:

A disk read error occurred

Press Ctrl + Alt + Del to restart

Betyr det at disken er ødelagt? Jeg kommer jo inn i den installasjonen jeg allerede har av XP på denne pcen. Problemets opprinnelse er at jeg har så mye virus og dritt at jeg helst vil formatere. Ingenting ser ut til å hjelpe mot det heller. Avast finner virus hele tiden og det ser ikke ut å hjelpe med fjerning av det. Har allerede kjørt gjennom menge scans av Ad-Aware og satt igang preboot-sjekk av Avast også. Den finner hele tiden det samme ser det ut som.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...