Gå til innhold

Test: Gigabyte Radeon HD 3870 OC

Anbefalte innlegg

jeg fikk også en sånn følelse av at dette ikke var en rettferdig test ,men pris er ikke alt, denne testen viser bare hva som er best i spillytelse, og det dyrere nvidiakortet gruser ati.

De kunne jo tatt med 3870X2 hvis de først skulle ha med dyre kort. Den er jo også mye billigere enn 9800GX2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er egentlig ganske teit dette med kjøleren, når de først kjører en bedre kjøler hvorfor går den da på 12V eller ikke la seg regulere på noen måte. blir det samme som med PowerColor Radeon HD 3870 512 MB PCS begge er potensiellt "lydøse" kort.

men det skal i teorien la seg gjøre og senke volt da rød kabel kjører 12V, men muli man må fremm med saks og 3pins kontakt

når dt kommer til pris/strømm/ytelse er 3870 og 3850 sykt bra kort.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det har jeg vanskelig for å tro. Du trenger bare tre ledninger om du skal lese av RPM. Noe automatisk viftekontroll ikke gjør! Den ser på temperaturen på brikken og regulerer volten deretter.

Sjekk ATi Radeon HD 38xx tråden da vell.

Har vært en del som har gått på en kraftig smell der med disse "Billig" 3870 kortene og har hatt samme problem.

De har klippet bort en god del ekstra utstyr på disse kortene som lanseres nå for å presse prisene ned.

Ergo har viftestyringen forlatt kortet for da sparer de noen kroner per kort de produserer.

Om det er 2,3 eller 4 ledninger har *ingenting* med mulighetene for å variere turtall (aka strømstyring av vifte).

Det er noen kort (bl.a. Powercolor 3870 PCS) som ikke har muligheten for å regulere volts, men de fleste andre HD3850/70 jeg har hatt har muligheten.

@Jalla-poster<hikk>-nissen: :p

Porsche og Skoda.. :D

Tenker vi sier Porsche vs C-Max.

Når ble HD3870 OC ett "jallakort?" (ref. nicket ditt)

Det er da nok av tester av 8800GT/GTS mot HD3870, tom av HW/RBW

Regner med at 9800GTX og 9800GX2 var tatt med for å vise hvor dumt det er å betale 2-4k for "litt" mer spillytelse. Dersom man ikke må ha de beste 3D-korta, men stort sett surfer og ser på film:)

Lenke til kommentar
Det har jeg vanskelig for å tro. Du trenger bare tre ledninger om du skal lese av RPM. Noe automatisk viftekontroll ikke gjør! Den ser på temperaturen på brikken og regulerer volten deretter.

Sjekk ATi Radeon HD 38xx tråden da vell.

Har vært en del som har gått på en kraftig smell der med disse "Billig" 3870 kortene og har hatt samme problem.

De har klippet bort en god del ekstra utstyr på disse kortene som lanseres nå for å presse prisene ned.

Ergo har viftestyringen forlatt kortet for da sparer de noen kroner per kort de produserer.

Om det er 2,3 eller 4 ledninger har *ingenting* med mulighetene for å variere turtall (aka strømstyring av vifte).

Det er noen kort (bl.a. Powercolor 3870 PCS) som ikke har muligheten for å regulere volts, men de fleste andre HD3850/70 jeg har hatt har muligheten.

@Jalla-poster<hikk>-nissen: :p

Porsche og Skoda.. :D

Tenker vi sier Porsche vs C-Max.

Når ble HD3870 OC ett "jallakort?" (ref. nicket ditt)

Det er da nok av tester av 8800GT/GTS mot HD3870, tom av HW/RBW

Regner med at 9800GTX og 9800GX2 var tatt med for å vise hvor dumt det er å betale 2-4k for "litt" mer spillytelse. Dersom man ikke må ha de beste 3D-korta, men stort sett surfer og ser på film:)

Det kan stemme det TL1000 men nå har det seg sånn at når du ser at det mangler noen ledninger til vifta så stiger sjansene for at du har ett av disse berømmelige kortene uten viftestyringsmuligheter.

Akkurat som noen av disse XFX 8800 kortene de leverte her en stund (Er de fortsatt i salg? Har ikke sjekket selv) som var skikkelige bråkebøtter.

Lenke til kommentar

hehe jallanick er bare svada :cool: ,har da x2 kort sjøl da og det jo ikke jalla :)

har vært borte fra pc i en del år og kjøpte ny for noen mnd siden og så mye at og frem det er nå med drivere osv osv. så blir det snart gameboy på meg.. :cool:

Lenke til kommentar

Hvorfor setter ATI alltid ned noen specs på oppgraderte versjoner av kort? Som f.eks. dette kortet her har GDDR3 RAM, mens det "originale" har GDDR4 RAM. samme er det med 3870 X2, det har også bare GDDR3 RAM

Lenke til kommentar

Om Gigabyte hadde tatt seg bryet med å klistre på minnekjølerne som følger med den type Zalman-vifter kunne man brukt GDDR4 minne eller klokka det høyere uten å bekymre seg for varme.

Det er positivt at de velger Zalman som standard vifte, det er noe jeg skulle ønske skjedde mye oftere, hvertfall på kort som brukes til spilling. Må alltid skaffe vifte utenom uansett, stoler aldri på stock.

Lenke til kommentar
jeg fikk også en sånn følelse av at dette ikke var en rettferdig test ,men pris er ikke alt, denne testen viser bare hva som er best i spillytelse, og det dyrere nvidiakortet gruser ati. men det billigere ati kortet er bedre på video, så du må vel velge mellom merkene for å finne det som passer deg.

skulle likt om det var med flere ati kort i testen siden minneytelsen på dette kortet var lavere enn normalt. selv mitt 3850 agp kort har kjappere ram en det gigabyte kortet. overklokket kort med underklokket ram.

Pris/ytelse. Dette kortet er ikke beregnet for entusiastene. Det sier prisen helt klart uten at vi må teste det for å finne det ut. 9800 GX2 koster minst det tredobbelte av ATI sitt kort, og jeg synes faktisk HD 3870 OC henger godt med i spill som Crysis til tross for at det koster mye mindre. :)

Men synes testen var helt fin jeg. :)

Får håpe dere kommer med en sånn test til HD 4870 også, så snart som mulig. Og gjerne GTX 280 også, sammenlignet med HD 4870. ;) (Krever mye men.. da har dere litt å gjøre :!:)

Hvorfor setter ATI alltid ned noen specs på oppgraderte versjoner av kort? Som f.eks. dette kortet her har GDDR3 RAM, mens det "originale" har GDDR4 RAM. samme er det med 3870 X2, det har også bare GDDR3 RAM

Det er for å holde prisen nede. GDDR3 er mye billigere enn GDDR4 og fordelene med GDDR4 er ikke mange i forhold til GDDR3. Du kan nå for eksempel se at nVIDIA lanserer GT 200 med GDDR3 minne. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Men synes testen var helt fin jeg.

synest det jeg også det. det er generellt mye klaging i forum trådene nå om dagen. første side dreier seg mest om folk som komenterer skrivefeil, neste side er hvorfor testes ikke ditt mot datt osv. er liksom mer en diskusjon om testen og ikke produktet som blir testet.

litt seriøs nå men men :)

Lenke til kommentar

Er det ikke litt strengt å si at 3870 har middels ytelse? 90% av de som er "casual gamers" ville vel vært mer enn fornøyd med dette kortet.

Forresten virker det som Powercolor sin PCS utgave er et bedre valg hvis man vil ha et kort med Zalman kjøler, billigere og kjøleren ser kraftigere ut.

Trykkfeil i Crysis-grafen, oppløsningen er vel neppe 1400x960...

Lenke til kommentar
Om Gigabyte hadde tatt seg bryet med å klistre på minnekjølerne som følger med den type Zalman-vifter kunne man brukt GDDR4 minne eller klokka det høyere uten å bekymre seg for varme.

Det er positivt at de velger Zalman som standard vifte, det er noe jeg skulle ønske skjedde mye oftere, hvertfall på kort som brukes til spilling. Må alltid skaffe vifte utenom uansett, stoler aldri på stock.

Du vet tydeligvis ikke ka du snakke om "stoler aldri" på stock det e klart du kan stole på en stock vifte. kortet er gjennomgått en rekke tester med "stock" viften og den fungerer på den måten den er ment til og fungere.

men det er klart vist du vil endre kjøle effekten eller støyen så går det ann og bytte men du kan ikke si at du ikke stoler på en stock vifte

Lenke til kommentar
Hvis man skal teste et billig "overklokket" HD3870, er det ikke da naturlig å teste mot andre 3870-kort eller andre kort i samme prisklasse, istedenfor å teste mot Nvidia's toppmodeller som koster det flerdobbelte?

Denne testen opplever jeg som ren ATI-trashing

Edit@icc: Helt enig, dette stinker av Nvidia-dollar

Ha ha eg må le så sinnsyk....

Whine whine whine whine whine......

Nvidia har mye bedre kort enn amd

intel har mye bedre prossessorer enn amd(litt offtopic)

Eg syns oppstillingen var helt grei eg selv om de kunne tatt med enn ati kort ekstra men å sammenligne det med ett høgere kort fra nvidia... til en mye større penge enn ati. illustrerer jo at du får "greit kort for pengene" og at de ligger innpå nvidia på noeon områder...

Det er jo bare en gjeng med fjortisser som whiner og whiner om hvor mange nvidia har kjøpt og betalt osv osv. Du velge jo ikke spill etter ka skjermkort du har.

du velger kort etter hva spill du vil spille. pluss at testen i crysis som er ett såkalt nvidia spill ikke var så veldig langt i fra nvidia kortet.

pluss at crysis uansett i utgangspunktet ikke e litt optimalisert ein gang.

e jo greit at vi har litt konkuranse men det er ingen vits i og holde med taperen og når eksempel den raskeste pross til amd er tregere enn den tregeste til intel så er det jo bare til å skjønne at intel er bedre.

og på lik linje som at nvidia er bedre enn ati(amd). så er de smart og samler dollar og gjør akkurat det som telenor har gjort i alle år, som er og utnytte de kronene de kan av gammel teknologi sånt at de kan når som helst øke forskningstaben uten og svette vist ati sko komme med noe så sko slå nvidia sine kort.

Det er klart at vi som forbrukere kunne ønske de bare lanserte det råeste de hadde i ermet med en gang. Men det vil aldri skje fra noen selskaper som leder.

selskaper som leder vil lede lenge og derfor holder de seg alltid bare litt over konkurentene og sparer på kruttet og siden de er ett selskap(for de som ikke skjønner va det er så betyr det at de driver med pengespill, de vil tjene penger på lang sikt)

så nå kommer sikkert en del whinere arrestere den dårlige norsken min her men uansett så bortforklare ikke det faktaene.

Lenke til kommentar
Alle de nye ATI-kortene med full UVD yter særdeles godt på videofronten. Radeon HD 3870 er naturlig nok intet unntak. Godt under 30 prosent er svært gode resultater.

Her er det noe som skurrer. I andre tester på nettet av ATI-kort med UVD ligger cpu-bruken på om lag 5% på tilsvarende maskinvare. Dette er på 1080p-materiale, enten det er VC-1 eller H.264 (som er atskillig mer krevende). Ble siste versjon av PowerDVD brukt, og var "Enable hardware acceleration"-opsjonen aktivert?

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Bemerkeselsverdig saklighet...

så nå kommer sikkert en del whinere arrestere den dårlige norsken min her men uansett så bortforklare ikke det faktaene.

Hvilke fakta er det egentlig du refererer til? At Nvidias toppmodell yter bedre enn ATI sin?

Jeg kommenterte testen. Her testes et HD3870-eksperiment, og jeg synes det hadde vært naturlig å sammenlikne med andre 3870-kort. Likeså er det i den sammenheng rart å ta med Nvidias toppmodeller uten å ta med noen raskere ATI-kort. (Ja det finnes raskere ATI-kort enn dette)

Lenke til kommentar

Han referer til at AMD yter dårligere enn Intel og at nVIDIA yter bedre enn AMD/ATI. Hvorfor, det vil han ikke ut med. :wee:

3870 er vel det kortet som yter best fra ATI i forhold til hva du betaler. Men HD3870X2 er også et bra kort. Den teoretiske ytelsen var høyest i en liten periode frem til 9800 GX2 ble lansert. Det er vel driverene som begrenser kortet og teknologiene som tas i bruk. PCI-E 1.6 var visstnok et feilgrep fra AMD/ATI sin side.

Synes også det var litt rart å utelate å sammenligne med et stock HD 3870 kort, og heller gå for nVIDIA-kort i toppklassen i stedet. Men HD 3870 yter faktisk ikke så mye dårligere enn 9800 GTX. Det henger bra med i forhold til pris/ytelse og scorer heller ikke så dårlig i Crysis. 9800 GTX er faktisk 400-500 kroner dyrere. Sikkert mer også. :)

Og dagtveit, du er direkte usakelig. Bare så du vet det.

Har ikke tenkt å arrestere deg pga. norsken din, selv om det kanskje hadde vært lurt. ;):)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synes "dagtveit" svarte helt saklig og greit jeg. :)

Forøvrig er HD3850 "OC-versjonen" fra Club3D det som gir mest ytelse for kronene, uavhengig om man liker AMD eller Nvidia.

Personlig synes jeg pt Nvidias modeller stort sett koster for mye, men de i høyere prisklaser er jo Nvidia pt "best".

Og de selger som "vamt hvetebrød" til de som vil ha mest FPS.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jeg kjøre 2 av disse med denne PSUen? Kjører en E8400, 2gig RAM og 3-4 disker i tillegg.

Dsutn noen som vet om 4870 kommer til å trekke like mye strøm/mer strøm?

Takk

edit: btw, ATI-kort har muligheten å sende lyd over hdmi, stemmer..? Men i så fall, må kortene ha en egen hdmi-port, eller kan jeg bruke en hdmi-dvi adapter og fortsatt få med lyden?

Endret av Gordon_Freeman
Lenke til kommentar

Vil tro det skal gå greit ja. :)

HD 4870 kommer sikkert til å trekke noe mer strøm vil jeg tro. :)

TL1000S:

Synes du dette er en sakelig og god innledning på et svar? :wee:

Det var dette jeg tenkte på da jeg påpekte at han kunne opptredt på en mer sakelig måte. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S:

Synes du dette er en sakelig og god innledning på et svar? :wee:

Det var dette jeg tenkte på da jeg påpekte at han kunne opptredt på en mer sakelig måte. :)

Nå kunne det se ut som om det var jeg som skrev det der, men det å quote kan jo være utfordrende nok. :p

Må se på helheten, ikke bare fokusere på enkelte detaljer som bare er der for å "krydre" innlegget.

Mener jeg. Om akkurat det innlegget fra "dagtveit".

Og så oppnådde han vel akkurat det han ville med tanke på de som følte seg provosert av innlegget.

Noe som ganske sikkert var meningen.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...