Gå til innhold

Nattbilder - hvordan få fokus?


Anbefalte innlegg

Var i parken i natt, og støtte på en liten krabat. Til alt hell gikk jeg rundt med stativ, og kunne få tatt bilder med både blitz og lang utløsertid (for også kunne se bakgrunnen). Mitt aller største problem var fokus. Fordi det ikke var nok lys hadde ikke autofokusen noe å sikte på, og selv med pop-up blitsens "lysmålinger" (vet ikke hva det heter) greide den ikke å skjelne det lille pinnsvinet fra gresset (eller det røde underlaget i dette tilfellet).

 

Det ende altså med at jeg måtte manuelt fokusere - noe jeg synes er noe skikkelig dritt, fordi det er umulig å se om det skarpt i prismet. I praksis satt jeg fokusringen på objektivet på ca. den lengden jeg trodde var riktig, og så tok jeg 5-10 flashbilder der jeg måtte manuelt sjekke i LCD-en om det var skarpt eller ikke. Når fokusen satt, kunne jeg endelig konse om å få tatt det egentlige bildet.

Forutsatt at den lille ballen ikke bestemte seg for å løpe sin vei da ...

 

Har dere tips til hvordan jeg kan få tatt slike bilder kjappere og enklere? Aner ikke om det er forskjell på hvor gode objektiver er til å fokusere, eller om det bare avhenger av kameraet. I dette tilfellet var det kitobjektivet som fulgte med Samsung GX-10 (Pentax K10).

 

Under ser dere en av de få halvveis vellykkede bildene, og en av de mange "justeringsbildene".

post-13972-1212232354_thumb.jpg

post-13972-1212232961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk å skru iso på maks og stor blenderåpning. Alt for å få så kort lukkertid som mulig. Ta bildet, og fokusen setter seg. Skru fokus over på manuell slik at den ikke jobber mer. Deretter kan du fikse og trikse såm ye du vil med lange lukkertider. Også god hjelp i å ha med lommelykt du kan belyse fokuspunktet med.

Lenke til kommentar

Fintfint - takk for svar!

 

Når du bruker autofokus i lite lys er det vel ett lite lys som skrus på for å hjelpe med fokus?

Nope. Bare på kompaktkameraet mitt :) Riktignok flasher pop-up-en noen ganger, men det er ikke noe hjelpelys nei.

Lenke til kommentar

Noen eksterne blitser har såkalte AF-Assist beam. På 580ExII innebærerer det et rødt lys tennes når det er lite lys til å fokusere. Eller, det kan også være to lys som tennes, alt avhenger av hvilke fokuspunkter du velger

 

 

Edit: Avhenger også av om du faktisk har det skrudd på, eller ikke, i innstillingene

Endret av fryseboks
Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil, er en billig liten "laserpenn" et godt verktøy for å fikse fokus. Irriterer ikke objektet voldsomt, og mener at jeg har prøvd dette med hell på eget kamera i et mørkt rom.

 

Oppdatering undervveis: Fant laserpennen, og jeg kan låse fokus på en nesten helt plan hvit vegg om jeg lyser der fokusindikatoren er. Det er tungvindt, men det går som en nødløsning, og det koster ikke mange sure sildene heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...