Gå til innhold

Hvordan skifte bakdekk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange som kaller hjul for dekk og omvendt, fordi de er dumme. Og jeg kjenner jo ikke deg. :) Det er ikke felgen din du skal bekymre deg over, det er slangen. Dumt å lage hull på den. Men selvfølgelig, du kan da bruke hva som helst, bare du får det til. Du skjønner prinsippet ikke sant. Du "bretter" på en måte dekket over felgen med (det eventuelle) verktøyet. Skjønner? :)

 

EDIT: Sånne spesialvertkøy følger med i de fleste lappesett.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

Først må du selvfølgelig ta av felgen med dekket osv fra sykkelen, noe som ikke er en heksekunst. Har du V-bremser kobler du fra disse og lirker felgen ut av kjea og girsystemet. Har du skivebremser trenger du ikke å koble disse av på noe vis.

 

Deretter kan det være en fordel å ta ut lufta av slangen noe som minsker risikoen for å lage hull i den. Først kan du for eksempel bruke et flatjern elelr flatt skrujern til å vippe ut en kant på dekket utafor felgen. Deretter kan du fint bruke skaftet på en fastnøkkel osv som er rund til å løsne resten av hjulet. Bare sett enden inn mellom hjulet og felgen og snurr hele veien rundt til dekket er løst. Så er det bare å røske og rive litt til du får dekket helt av felgen, noe jeg tipper ikke er noe problem.

 

Så setter du det nye dekket rundt felgen, begynn med å sette den ene dekkanten fast rundt felgen, og legg slangen nogenlunde riktig inni dekket. Så begynner du å presse den andre kanten over felgen igjen, og noen ganger kan det også her være bruk for skrujern til å vippe kanten over felgen på slutten da det kan bli stramt.

 

Fyll hjulet halvveis med luft, og bruk en skiftnøkkel eller noe annet passende verktøy til å slå på dekket rundt hele veien for å få slangen til å legge seg mer riktig på plass. Så er det bare å fylle dekket med luft og montere på sykkelen igjen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Neida, er du passe forsiktig og har tatt ut lufta skal det noe til å faktisk ødelgge den. Jeg har byttet på denne måten hver gang og det funker som bare juling. Evt kan også en vanlig middagskniv med rund tupp brukes, den er ikke spiss nok i det hele tatt for å kunne ødelegge slangen med mindre du går inn for det.

Lenke til kommentar

Tror ikke man ser det på et bilde, men når det snurrer rundt så går det ikke helt rett, det vingler litt fra side til side. Så jeg tror nok at selveste dekket sitter på noe skeivt.

Kan det fikses ved å vri og sånt på det?

 

Kan sikkert legge opp noen bilder hvis ingen fatter bæret :p

Lenke til kommentar

Det er nok fordi dekket ikke har "spretti" nok opp fra felgen. På dekket så ser du en slags kant rundt. Denne skal synes. Hvis den ikke gjør det flere steder, er det nok dette som fører til problemet. Den du kan gjøre er å pumpe dekket opp til 65 psi og se om det spretter opp. Gjør det ikke det kan du slippe dekket fra ca. 1 m. og se om det spretter på plass da. Siste alternativ er å legge Zalo og vann langs innsiden av felgen på begge sider, og pumpe opp til 65 psi igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tror ikke man ser det på et bilde, men når det snurrer rundt så går det ikke helt rett, det vingler litt fra side til side. Så jeg tror nok at selveste dekket sitter på noe skeivt.

Kan det fikses ved å vri og sånt på det?

 

Kan sikkert legge opp noen bilder hvis ingen fatter bæret :p

 

 

Dette KAN være skjev felg. I tilfelle må du 1. enten skru på eiken 2. levere det inn å få det fikset evt 3. kjøpe nytt.

 

OBS. dette er et vanlig problem på gamle sykler av "ny" type dvs ikke "kjærring syykkel", men type ofroad, racer eller hybrid ol....

men prøv som i posten over først.

Lenke til kommentar

Vanlige felger er veldig lett å få kast i, det skal ikke mer til enn å sykle opp en fortauskant i ny og ne. På min forrige sykkel bytta jeg bakfelgen 4 ganger og framfelgen 1 gang. Ja, jeg er storforbruker av felger, men jeg bruker sykkelen unormalt hardt. En annen ting som kansje kan være lurt å tenke på hvis du må kjøpe ny felg, er å kjøpe titanfelg istedet. Koster litt mer, men tåler litt mer juling.

 

Den vinglinga kan også være selve gummien som har fått litt kast eller lignende. Opplevde det på ene dekket på en sykkel som hadde stått parkert lenge, så var det en liten plass det var kast i gummien og ikke felgen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...