Gå til innhold

Trenger en stille vifte til CPU

padda

Anbefalte innlegg

I det siste har viften på CPU-en min begynt å bråke så forferdelig, så nå tror jeg det er på tide å bytte den ut, men jeg har da ingen peiling på hva jeg skal bytte den til..

Har en Asus A8N-SLi Deluxe, socket 939, med en Athlon 3500+ prosessor, ingenting er overklokket så trenger ikke den aller høyeste ytelsen, men vil ha den så stillegående som mulig.. Av andre vifter bruker jeg kun PSU- og GPU- vifter i kabinettet..

Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet vifte til 775 socket. Det ser ut til at den passer til 939 også. Dette er en knall vifte som kjøler bra og er som den heter: ultra quiet.

Høy pris for dårlig produkt etter min mening (noe også tester viser). Trådstarter klarer seg også med en langt rimeligere løsning

Cooler Master Hyper 212 til ca 250 kr er etter min mening den desidert beste kjøleren når man ser på pris/ytelse.

Lenke til kommentar
Har en Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet vifte til 775 socket. Det ser ut til at den passer til 939 også. Dette er en knall vifte som kjøler bra og er som den heter: ultra quiet.

Høy pris for dårlig produkt etter min mening (noe også tester viser). Trådstarter klarer seg også med en langt rimeligere løsning

Cooler Master Hyper 212 til ca 250 kr er etter min mening den desidert beste kjøleren når man ser på pris/ytelse.

Hvor stor er selve vifta på denne? Kan den eventuelt byttes ut med en som er mer stille?

Lenke til kommentar

Hvor stor er selve vifta på denne? Kan den eventuelt byttes ut med en som er mer stille?

12 cm. Cooler Master Hyper er for det meste bygd som TRUE og Noctua, forskjellen er at den har to separate tårn. Vifta kan skiftes ut, men på det rusler ikke raskere rundt en 710 - 1180 rpm under vanlig bruk og moderat klokking, så den støyer neppe særlig mye uansett. Kan også bruke 2 vifter i Push - Pull oppsett. Gir ved test 13 grader lavere loadtemperatur på E6600 klokket til 3 Ghz, og 1180 rpm i viftehastighet.

Du finner en test hos Bjorn3d.com.

Ulemper: Stor (som TRUE og Noctua), HK må ut for å montere, tung.

Fordel: 90 - 95 % av TRUE sin ytelse til halve prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...