Gå til innhold

Sykling for kondis og litt forbrenning! Tips!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal begynne å sykle i sommer! Jeg spiller fotball veldig ofte og har en god kondis, men den kan forbedres hele tiden og det er hovedsaken nå i lag med å forbrenne det lille fettet jeg har nedpå magen

Det jeg lurer på er hva som er best for disse to punktene ;

30 min med høyt tempo eller en lengre tur med litt roligere tempo!?

Kostholdet mitt er helt greit, spiser kanskje litt lite og litt for mye snop som ligger i skapene. Skal kutte ut det ;)

Et annet spm.:

Visst man jogger eller sykler, hvor lang tid tar det før man føler forbedring av kondis??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som jeg synes fungerer bra er intervallsykling:

-Starte med et rolig tempo de første 10 minuttene som oppvarming på et relativt lavt gir hvor jeg girer slik at det blir litt tyngre.

-De neste 5 min. øker jeg rytmen (stående), for å så gå ned til ett litt raskere tempo (sittende) som jeg sykler i 5 min.

-Deretter girer jeg slik at det blir enda tyngre, og tar en ny runde hvor jeg har raskt tempo i 10 min (igjen stående). Tar tempo ned igjen til ca samme rytme som forrige gang (men nå er giret tyngre så), sykler i 5 min.

-Jeg topper det med å øke gir og tempo (stående nok en gang) i 15 min.

-Jeg avslutter med å varme ned gradvis i 15 min.

Du kan selvsagt de første rundene korte ned på lengden på intervallene. Og tilpasse tyngden og intervallengden etterhvert. Husk å ha med vann. (du kan også legge inne en liten 5 min pause midt inni økten)

Dette er noe som fungerer ypperlig for min egen del, både kondisjonsmessig og forbrenningsmessig :)

Endret av Odovacer
Lenke til kommentar

Du boer variere mellom high intensity trening og long distance rides. Naar du tar intervaler, ha korte 2-3 minutters intervaler meg hoey intensitet, mellom 80-90% av maks puls. Paa long distance rides gaa mellom 40-90 km (vet ikke hvor godt trent du er) i "snakke tempo" som oftest er det mellom 20-25 km/t. Paa denne distansen boer du ligge mellom 140 og 150 bpm.

Lenke til kommentar
Oh my fuckin* god!!

40-90 km! Serriøst?

synest 20 km er ganske langt for min del ;P

Må legge til at jeg er 14 år ;)

En venn av meg er 14, han sykler 60 km paa loerdager i bakker, og 80-90 km paa flat mark paa soendager. Men han driver riktignok med sykling aktivt. Siden jeg er 18 maa jeg sykle 80 km i bakker, og minimum 90 km paa flatmark minst en gang i uka.

Lenke til kommentar
Oh my fuckin* god!!

40-90 km! Serriøst?

En venn av meg er 14, han sykler 60 km paa loerdager i bakker, og 80-90 km paa flat mark paa soendager. Men han driver riktignok med sykling aktivt. Siden jeg er 18 maa jeg sykle 80 km i bakker, og minimum 90 km paa flatmark minst en gang i uka.

hmm.

Tror ikke jeg skal sykle stort lengre enn opptil 5 mil jeg;)

Skal kanskje ikke sykle langt nå, bare 3-5 mil kanskje og i ferien kan jeg kanskje sykle rundt øya, dvs. veldig langt ;)

Endret av Vetke
Lenke til kommentar
40-90 km! Serriøst?

hvis en tenker seg til at en sykler rundt 30 km/t så er ikke 90 km lengre enn en 3-timers tur. Når jeg var på "topp" i fjor (var nettop fylt 15 år ) syklet jeg 100 km med gj. snitts puls på 142 noe som tilsvarer 67,5 % av maxpuls. Jeg er ikke syklist på heltid eller noe, syklet faktisk med samme formål som deg. Så det er ikke umulig ;)

Men variasjon er viktig, i starten er det greiest med lengre turer på 2-3 timer. Det kan bli veldig tungt med mye intervall i begynnelsen.

Men hvis du kombinerer lengre sykkelturer med jogging, har du et godt utgangspunkt. Når jeg kom på trening igjen etter høsten hadde jeg super kondis. F.eks når vi løp på kortsida av banen, frem og tilbake. Var jeg ferdig 3-4 sekunder før nestemann, som egentlig hadde god kondis. Og det er ganske mye :)

Det er bare å starte^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...