Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

går årsavgiften til inkasso om man ikke betaler?

Anbefalte innlegg

noen som vet?

kjøretøyet det gjeller har jeg solgt men ikke omregistrert(ble noe surr, nokk om det) den er ikke forsikret, tror ikke den brukes eller noen gang vil bli brukt, godt mulig at skiltet og ramme ikke stemmer overens(kjøpte den av en tvilsom kar som sa han nylig skifta ramma, men vognkortet var flere år gammelt.). (jeg solgte den til en bekjent som solgte den videre)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ville jeg kontaktet Toll og Avgiftsdirektoratet for det er vel de du har fått årsavgiften av.

Du som selger har selv ansvaret for å sende inn salgsmelding men hvis ikke kjøretøyet skal brukes på offentlig vei så tror jeg ikke du skulle ha noe mer ansvar for kjøretøyet du har solgt. Men ville kontaktet Toll og Avgiftsdirektoratet jeg så de eventuelt hadde fjernet regningen var databasen siden alt nå blir styrt ifra data.

Chief_R-W

Lenke til kommentar
Da ville jeg kontaktet Toll og Avgiftsdirektoratet for det er vel de du har fått årsavgiften av.

Du som selger har selv ansvaret for å sende inn salgsmelding men hvis ikke kjøretøyet skal brukes på offentlig vei så tror jeg ikke du skulle ha noe mer ansvar for kjøretøyet du har solgt. Men ville kontaktet Toll og Avgiftsdirektoratet jeg så de eventuelt hadde fjernet regningen var databasen siden alt nå blir styrt ifra data.

Chief_R-W

tror du ikke vegvesenet kan gjøre det? skal ned å ta teorien om noen dager uansett.

Lenke til kommentar

Tollvesenet bare krever inn penger. Det er Statens Vegvesen som "bestemmer" hvem som skal betale. Ubetalt årsavgift tvangsinndrives, det er ikke inkasso. Tvangsinndriving vil si trekk i lønn fra arbeidsgiver, trygd o.l.. Har du ingen inntekt, så kommer namsmannen (lensmannen) og henter TVen din eller noe annet av verdi.

Ubetalt årsavgift klarer du aldri å lure deg unna. Staten venter gjerne 10 år på pengene sine. Hvis det er skyldig årsavgift på bilen, så får du brev om det. Hvis du ikke får det, så ble sikkert bilen (begjært) avskiltet før nyttår.

Se å få levert salgsmelding på kjøretøyet. Da går ansvaret for forsikring, årsavgift og lignende over fra deg til kjøper.

Lenke til kommentar

Går til statens innkrevnings sentral. De er fornøyde med alt så si du betaler 20,. i mnd. Der er Ok for dem og de klager ikke. Ikke no renter eller. Bedre og skylde dem penger enn cresco..

Drar du det lenger trekker dem deg i lønn/trygd osv.. Tror ikke staten kjører det til namsmann. De trekker deg i lønn.

Ellers har jeg hatt persolig sikkert 20 saker hos namsmann og ALDRI fått betalings annmerkning. Saksøker møter aldri opp og ting blir bare stående er min erfaring.. Hvis du møter opp kan du sikkert slippe unna med halve regninga, men tror ikke det funker på årsavgifta..

Selger du caminoen? Jeg er ute etter en sånn...

Lenke til kommentar

Du kan vel melde skiltene som tapt, du eier jo fortsatt bilen så det skulle jo ikke by på problemer. Hvordan rutinen er i forhold til innlevering av "tapte" skilter vet jeg ikke.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Går til statens innkrevnings sentral. De er fornøyde med alt så si du betaler 20,. i mnd. Der er Ok for dem og de klager ikke. Ikke no renter eller. Bedre og skylde dem penger enn cresco..

Da jeg snakka med de for 2-3 uker siden ang. bota mi var minstesatsen 750kr/mnd.

Lenke til kommentar

hele denne saken gjelder altså en camino jeg solgte høsten 2006. solgte den til en kamerat som ikke hadde lappen, derfor ingen hast for han for å få noe forsikring osv, så jeg somla med omregistreringa(noe av det dummeste jeg har gjort på langt tid), men så solgte han den plutselig til en 14åring som vræka den helt å kjørte rundt i sentrum med den uten dekk osv. men så gikk den helt i dass. hørte i fjor at han tenkte å kanskje fikse den ettervert, men mest sannsynlig blir den aldri sett igjen.

så planen var å dra til biltilsynet å melde den som mista, vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg, men.. om jeg må betale årets årsavgift pluss purregebyret så er det verd det bare for å få saken mest mulig ut av verden.

(hvorfor i bil-forumet?, lagde identisk tråd på mc forumet for noen dager siden, men der er det både færre og mindre kompetente folk)

Endret av datastol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...