Gå til innhold

Slik redder du musikksamlingen


Anbefalte innlegg

cue sheets er flott det altså, men det har jo ingen ting å si for musikken/lyden. Bare hvis du vil brenne en kopi som teknisk er mest mulig lik orginalen.

 

Selv bruker jeg J.River sitt Media Center som ripper og kontrolerer at kopien er 100% og lager en logfil. Støtter flac og en haug andre formater. Den finner også metadata inkludert cover. og legger musikken til resten av samlingen. Når jeg syncer ipod/mp3 spillere, transcoder den på direkten til mitt valgte format(lame v2). og Opdaterer metadata frem og tilbake. Den kan også brenne en kopi hvis jeg føler behov for det. Jeg har "perfekte kopier" av musikken, men ikke teknisk av cd-plata. Min musikksamling på rundt 6000 album kunne ikke levd uten Media Center.

 

Different strokes for different folks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg oppdatert guiden på grunnlag av tilbakemeldinger i denne tråden. De viktigste endringene er:

  • Ny anbefaling av drev: Plextor Premium og BenQ.
  • Liten omformulering av Normalize-fanen.
  • Punktvis forklaring underveis der det passet.

Når det gjelder hvordan man kan pusse ripete CD-er for best resultat og guide til hvilke avspillingsenheter som tar FLAC direkte, velger jeg å la det være til gode i denne omgang. Akkurat disse emnene er ikke mitt fagfelt, men vi skal ikke utelukke at dette kan endre seg en gang i fremtiden.

 

Takk for alle tilbakemeldingene og kritikk, vi ser fram til mer :--)

Lenke til kommentar

Dette er jo helt nydelig! Selv har jeg lest masse om emnet og jeg har tidligere drevet på med å lage en guide, men på grunn av prioriteringer så er den ikke fullført. Er vel snart halvannet år siden jeg sist skrev på den :( Ikke helt bra og det ser nå ut til at jeg ikke trenger å legge ut en norsk EAC-Flac guide.

 

Men det jeg lurer på når det gjelder drev. Om man ser bort fra Plextor Premium, er BenQ DW1640 best uansett om det er snakk om riper i plata eller ikke? Eller finnes det et annet drev som det er 'mulig' å oppdrive som er bedre?

Lenke til kommentar
Dette er jo helt nydelig! Selv har jeg lest masse om emnet og jeg har tidligere drevet på med å lage en guide, men på grunn av prioriteringer så er den ikke fullført. Er vel snart halvannet år siden jeg sist skrev på den :( Ikke helt bra og det ser nå ut til at jeg ikke trenger å legge ut en norsk EAC-Flac guide.

 

Men det jeg lurer på når det gjelder drev. Om man ser bort fra Plextor Premium, er BenQ DW1640 best uansett om det er snakk om riper i plata eller ikke? Eller finnes det et annet drev som det er 'mulig' å oppdrive som er bedre?

 

Det er jo andre plextorer da, som har overread. Premium sin fordel kontra disse er at den tar alt av kopibeskyttelse, men det er flere gode modeller fra plaxtor med overread. 716, 755, 760 men alle er vel vansklig å få tak i. Jeg fikk min Premium av en ren bestilling i nettbutikk forresten, bare at det tok litt tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å følge guiden til punkt og prikke, men det funker på ingen måte.

Alle settings er like som den i guiden, så frem det lot seg velge. Det eneste jeg sliter med er faktisk encoding fra WAV -> FLAC. Etter jeg har fått 100% på å rippe hver sang, kommer dette:

compress track by external program

 

Virker som om det command-vinduet ikke gidder å åpne seg :S

Har jo fiksa det med FLAC.exe banenavn, og 'user definced encoding', så skulle tro den klarte det...

 

Bruker for ordens skyld Vista SP1 X64 og BenQ 1650, men skal putte i min gamle Plextor 708A for perfekte rips.

Så, what to do?

Lenke til kommentar

Litt snodig formulering: Det funker på ingen måte, men det er kun enkodingen fra WAV til FLAC som ikke går? Den første setningen kan fort misforstås til at ingenting ved guiden fungerer i praksis, men den andre setningen forklarer problemet mer detaljert. Poenget er at jeg ble mildt sagt sjokkert over det første jeg leste ^^

 

Men over til saken: Det høres veldig merkelig ut. Jeg bruker Windows XP (kommer vel aldri til å gå over til Vista) og det er mulig problemet ligger i Vista, uten at jeg skal uttale meg noe skråsikkert om det. Når situasjonen er slik du beskriver den, da vil sporene bli lagret som WAV, ikke sant? Har du prøvd å bruke FLAC frontend.exe for å manuelt sjekke om enkodingen går i det hele tatt? Høres veldig rart ut at EAC ikke enkoder automatisk når du har spesifisert filendelse (.flac) og exe-plassering i Compression options (f.eks. C:\Program Files\FLAC\flac.exe).

Lenke til kommentar

Hehe, muligens ikke aller best forklaring :)

Guiden er fin den, men den funker ikke helt for mitt oppsett.

Den ripper til WAV helt fint, men den gjør ingen encoding derifra og ut (heller ikke mp3 encoding).

Jeg brukte EAC før jeg formaterte for noen måneder siden, og det funket fint da, selvom jeg brukte Vista.

 

Når jeg prøver FLACfrontend og 'encode' får jeg opp et sort lite commandvindu hvor det er helt umulig å tyde hva som står :)

Men som du sier; rart.

 

Får prøve å uninstalle nyeste EAC og heller teste ut med en eldre versjon. Om du ikke har noe annet å komme med da såklart.

Lenke til kommentar
Når jeg prøver FLACfrontend og 'encode' får jeg opp et sort lite commandvindu hvor det er helt umulig å tyde hva som står :)

Kanskje du kan av- og reinstallere FLAC-kodeken. Virker som det er der problemet ligger, og ikke i EAC. Hvis ikke FLAC frontend klarer å enkode WAV til FLAC når du prøver det manuelt, så er det der problemet må ligge, eventuelt. Det skal ikke være sånn, så det er høyst merkelig.

 

Får prøve å uninstalle nyeste EAC og heller teste ut med en eldre versjon. Om du ikke har noe annet å komme med da såklart.

Kanskje ATW har noen innspill å komme med angående dette. Bare å vente og se ;)

Lenke til kommentar
Når jeg prøver FLACfrontend og 'encode' får jeg opp et sort lite commandvindu hvor det er helt umulig å tyde hva som står :)

Kanskje du kan av- og reinstallere FLAC-kodeken. Virker som det er der problemet ligger, og ikke i EAC. Hvis ikke FLAC frontend klarer å enkode WAV til FLAC når du prøver det manuelt, så er det der problemet må ligge, eventuelt. Det skal ikke være sånn, så det er høyst merkelig.

 

Får prøve å uninstalle nyeste EAC og heller teste ut med en eldre versjon. Om du ikke har noe annet å komme med da såklart.

Kanskje ATW har noen innspill å komme med angående dette. Bare å vente og se ;)

 

Jeg har egentlig ikke så mye innspill utover å forsikre deg om at innstillingene for encoderen er rikitg, og prve å installere flac på nytt, jeg er enig i cun om at dette ikke virker som et EAC-problem.

 

Ellers, jeg tok en kjapp gjennomlesing på ny nå av artikkelen, står det noe om hvordan man får ut pre-track1-audio? Jeg kunne ikke se det når jeg skumleste nå, men kan ha gått glipp av det. Det er en egen liten prosedre for å få ut disse sporene, selv når spilleren kan lese de.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, det står ingenting om hvordan man får ut pre-track1-audio (eller HTOA som det også kalles). Jeg kan eventuelt legge det til på et passende sted, men jeg må lese meg opp til det først. Eller har du en enkel løsning på lur? :--)

 

EDIT: Jeg har forøvrig ingen CD-er å teste det med heller. Eneste CD-en jeg vet har et skjult spor før spor 1 er originalutgivelsen av Mews Triumph for Man...

Endret av cun
Lenke til kommentar
Nei, det står ingenting om hvordan man får ut pre-track1-audio (eller HTOA som det også kalles). Jeg kan eventuelt legge det til på et passende sted, men jeg må lese meg opp til det først. Eller har du en enkel løsning på lur? :--)

 

EDIT: Jeg har forøvrig ingen CD-er å teste det med heller. Eneste CD-en jeg vet har et skjult spor før spor 1 er originalutgivelsen av Mews Triumph for Man...

 

Det er svært få plater det gjelder. Av de 1300-1400 jeg har rippet er det snakk om 3-4 jeg har kommet borti. Den vanligste jeg kan huske er Lamb - Lamb. Jeg skal sjekke nøyaktig hvordan man gjør det når jeg kommer hjem, har ikke eac her. Men løst fra hukommelsen, så ser man at første spor er rødt om det er pre-track1 audio (om man ikke har en reltivt gammel versjon av EAC). Så er det å velge Action -> copy selected tracks index-based. Så får du et spor som er 00-<navn på spor> og ett som er 01-<navn på spor> hvor den første av de to er den skjulte delen. Det er en liten godbi med slike, da det ikke er mange som a) i det hele tatt vet det eksisterer b) har en spiller som kan lese det og tålmodighet til å sjekke om det er slikt på CDene sine.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg faktisk har en CD med et skjult spor i pregap (eller HTOA, pre-track audio osv), Calexicos Feast of Wire fra 2003. Jeg testet ut metoden du beskrev og det fungerte, men jeg har også lest at man må velge "Action->Append gaps to next track" i EAC (standarden er "Append gaps to previous track"). Jeg testet begge deler ("Append gaps to next track" og "Append gaps to previous track"), men det er ingen synlig forskjell i verken loggene eller i filene på PC-en.

 

Jeg la også merke til at navnet på operasjonen er "Copy Selected Tracks Index-Based", noe som logisk sett burde utelate en CRC-test. Test CRC og Copy CRC er vitterlig ikke med under hvert spor i log-filen, men til slutt kom det en AccurateRip summary:

 

Track 1 cannot be verified as accurate (confidence 2) [F5204B1D], AccurateRip returned [0D507244]

 

...og så videre. Men AccurateRip har vel ingenting å gjøre med CRC-sjekken såvidt jeg vet.

 

Er det meningen at man skal velge "Action->Test Selected Tracks" før man velger "Action->Copy Selected Tracks Index-Based"? Det så ikke ut til å komme noen Test CRC og Copy CRC i loggen for dét.

 

EDIT: I tillegg blir cue-fila feilaktig i forhold til de faktiske filene på PC-en. EAC finner en feil i linje 7, som er begynnelsen på denne:

 

FILE "01 - Sunken Waltz.wav" WAVE

TRACK 01 AUDIO

TITLE "Sunken Waltz"

PERFORMER "Calexico"

PREGAP 02:40:06

INDEX 01 00:00:00

 

På PC-en er filene som følgende:

 

01.00 - Sunken Waltz.wav

01.01 - Sunken Waltz.wav

 

Den første (01.00) er det skjulte sporet fra pregap (med feil navn, er egentlig uten tittel), mens det andre (01.01) er det første sporet (med riktig navn).

 

EDIT 2: Etter å ha redigert cue-fila en del (byttet ut 03 - X.wav med 03.01 - X.wav), ser det ut til å fungere. Men det spesielt at det skal være så tungvint. Å kopiere indeksbaserte spor gir filnavn med begynnelse 01.01 i autogenereringen av filer, i motsetning til 01, noe cue-fila ikke får med seg. Alternativet hadde vært å redigere filnavnene fra 01.01 til 01, men poenget er uansett det samme: Slikt manuelt arbeid burde ikke være nødvendig. Så mye hodebry for så få CD-er :p

Endret av cun
Lenke til kommentar
Det eneste korrekte blir vel egentlig å rippe CDene til en fil med cue-sheet? Da blir vel musikken akkurat slik som den er ment å være?

 

Litt kjip å finne frem i dog og vi fleste liker jo å dra frem enkeltsanger en gang i blandt.

Jeg er ikke sikker. Det låter logisk, man får teppet helt istedenfor delt opp i flere deler. Jeg vet ikke om det blir synlige merker hvis man skal lappe sammen teppet igjen, men hvis EAC og riktig drev gir en tilnærmet lik bitperfekt kopi selv med oppdeling gjennom spor, burde det ikke by på problemer med riktig veiledning fra CUE-filen. Det finnes metoder for å navigere innen en stor fil med et album, men det har jeg ikke brydd meg noe særlig om ^^

 

Er freedb nede? Får "Error - Not able to resolve host name" når jeg prøver å få CD-info. Har prøvd både Bigbang (riktig skrivemåte?) og Rage Against the Machine, og får samme feilmelding. Jeg kommer meg heller ikke på www.freedb.org.

Funker det nå? FreeDB virker hos meg.

Lenke til kommentar

Hei takk for fin Guide :new_woot:

 

Jeg prøver å brenne ut en ny CD fra wave filer sammen med CUE fila. Men får opp følgende feil melding:

screenshot001errorcueia6.th.jpg

 

Selve CUE sheeten ser slik ut:

screenshot001editcueshefn5.th.jpg

 

Jeg har ikke flyttet på noen av filene... hva er galt her?

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
Har du prøvd samme brenneprogram med andre CD-er? Jeg tror ikke alle program takler non-compliant cue-filer like bra(?) uten at brenning er min nisje.

 

AtW

Takk for svar Atw

 

Jeg har bare prøvd det som står i Guiden, skal prøve med andre CD plater når jeg kommer hjem i kvell!

 

TF

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd med andre CD merker, men med samme resultat :(

 

Har også prøvd å brenne ut CD med Nero men får samme feilmelding der :hrm:

 

post-4162-1213303857_thumb.jpg

 

Så hva er det med linje 7 som er feil? Har jeg navngitt den med ulovlige karakterer?

 

Prøvde videre med å lage et enkelt .wave image med CUE sheet fra Copy Image & Create Cue Sheet fra Action menyen og da virket det:

post-4162-1213305742_thumb.jpg

 

Har det noe med at i CUE sheet fila som genereres fra .flac comprimeringen har feil filformat i CUE fila. Dvs at det er nødvendig at filene heter .wav og ikke .flac?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...