Gå til innhold

Slik redder du musikksamlingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker dbpoweramp batchripper.

 

EAC er fint og den har vært standardripperen min i de siste årene. Men for en stund siden fant også jeg ut at det var på tide å oppgradere samlinga fra mp3 til FLAC.

 

Jeg startet å rippe på en Pentium 90 for ca 12 år siden. Tilbudet av programvare, gode drev og store disker på den tiden gjorde at mye av mp3'en min har ganske semmer kvalitet. Jeg kjøpte en gang en 5 GB disk som mp3-lager og folk kunne ikke fatte at jeg kjøpte noe så stort og dyrt bare for musikk.

 

Siden har jeg oppgradert trinnvis, men holdt meg til mp3 i samlinga. Men med rundt 2000 disker å rippe, så jeg for meg en kjempejobb for å få dem alle over i FLAC.

 

Heldigvis har dpbpoweramp nå kommet ut i R13 og deres nye batchripper støtter Accuraterip, secure m.m. Det virker som om de er det eneste programmet i kontinuerlig utvikling som støtter dette.

 

Batchripper er fremdeles i beta, men jeg kan ikke finne noen feil i funksjon og kvalitet. De kunne fint rydda i UI og instillinger, men når du først har det på plass så går prosessen av seg selv.

 

Jeg har handlet en quad-core PC med en egen terabytedisk til ripping og 4 stk Samsung SH-203P drev. På en god miks av nye og gamle CD'er hvorav mange er skjeldne og ikke tilstedeværende i AccurateRip, greier jeg nå ca 50 disker i timen. I tillegg tar den i hovedsak metainformasjon fra AMG, som ser ut til å ha vesentlig bedre kvalitet på metadata enn resten. Dersom AMG mangler plata, så bruker den GD3, MusicBrainz og freedb som backup.

 

Etter å ha rippet 200 plater, har jeg funnet 4 som ikke rippet perfekt. Jeg har satt den opp til å rejecte alt som ikke er Accurate eller secure direkte og så tar jeg dem senere. Jeg har ogå ca 20-30 disker som ikke har fått cover korrekt, og en håndfull som har ruskete titler eller artistnavn, av sistnevnte ser alle ut til å mangle i AMG og komme fra freedb, men jeg har ikke sjekket nøye ennå.

 

dbpoweramp er ikke gratis, men billig. AMG er ganske dyrt med 7 cent per album etter de første 400. Men tross alt så er dette overkommelige kostnader og billig i forhold til tiden det sparer meg og hva jeg betalt for CD'ene, anlegget, hardware til å rippe og diverse mp3-spillere over årene.

Endret av tahe
Lenke til kommentar

Flott sak, men ta gjerne med en "Del X" om hvordan man fysisk eks. kan pusse ned CD plater som nesten er umulig å rippe. Altså triks for "ødelagte" plater som man vil redde med ripping.

 

Har brukt det som beskrives her i et par år nå og fikk guiden av ATW den gang :) Det irriterer meg bare at nesten ingen mediaspillere ellet stremaere støtter FLAC.

 

Jeg kjører selvf. alt til egne spor, ikke slik som noen nevner at alt blir en FLAC fil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det med å behandle ripete plater er litt interessant ja, og vaske de med zalo hjelper ofte litt synes jeg. Ellers kan en sånn "cd-ripe-fikse-sak" virke litt, har en sånn en hjemme. Men det er ikke så ofte den reparerer noe de beste drevene ikke kalrer å lese fra før. Men det hender seg. Personlig har jeg delvis tiltro til å slipe ned plasten, det burde være mulig å få til, og brytningsindeksen burde ikke endre seg om man sliper jevnt. Er jo noen millimeter å gå på, men har en følelse av at det enesten funker bra eller ødelegger plata fullstendig :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Super guide! Har en liten jobb foran meg med ripping av CD-er, så dette var meget nyttig. Det som bekymrer meg er kvaliteten på selve CDen, behandlingen har ikke vært av den beste sorten.

 

Hvor viktig er det HW-messige på PCen, ellers enn CD-drevet? Sparer man mye tid med raskere harddisker og prosessor (C2D 2.13 GHz vs. AMD 3500) eller er det CD-drevet det kommer ann på?

Lenke til kommentar
Super guide! Har en liten jobb foran meg med ripping av CD-er, så dette var meget nyttig. Det som bekymrer meg er kvaliteten på selve CDen, behandlingen har ikke vært av den beste sorten.

 

Hvor viktig er det HW-messige på PCen, ellers enn CD-drevet? Sparer man mye tid med raskere harddisker og prosessor (C2D 2.13 GHz vs. AMD 3500) eller er det CD-drevet det kommer ann på?

 

Om du ikke har en spesielt gammel PC, så er det drevet som er begrensingen. En AMD 3500 er fint nok til å komprimere fortere enn du klarer å rippe, om du ikke gjør masse annet samtidig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar. :)

 

Den delen med CUE-sheet, er dette kun for når man skal brenne kopier, med samme gap som orginalen? Ser ikke for meg at jeg kommer til å gjøre dette, så da er det vel ikke nødvendig?

 

Synes forøvrig at prosessen med selve rippingen virket tungvindt.

 

Denne delen av guiden tar for seg den mest vanlige siden ved ripping, og må gjentas hver gang du skal rippe en CD. Prosessen involverer å sette inn en CD i den optiske enheten, ordne metadata i EAC, oppdage mellomrom, lage CUE-fil, teste og kopiere sporene, redigere CUE-filen i Notepad, finne og lagre albumomslag som folder.jpg og redigere metadata riktig.

 

Hvor lang tid tar det "manuelle" arbeidet?

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det tar noe særlig lang tid. Sette inn CD-en, se raskt over sporene, "Detect gaps", "Create CUE sheet" og "Test & Copy". Det tar kanskje 1-2 minutter. De andre greiene tar 1-2 minutter også. Raskt og smertefritt.

 

Hvis CD-en din eventuelt skulle bli ødelagt eller stjålet, er det greit å ha en backup på PC-en med CUE-sheet og hele pakka. Tar ikke lange tiden å fikse det heller.

Lenke til kommentar
Takk for kjapt svar. :)

 

Den delen med CUE-sheet, er dette kun for når man skal brenne kopier, med samme gap som orginalen? Ser ikke for meg at jeg kommer til å gjøre dette, så da er det vel ikke nødvendig?

 

Synes forøvrig at prosessen med selve rippingen virket tungvindt.

 

Denne delen av guiden tar for seg den mest vanlige siden ved ripping, og må gjentas hver gang du skal rippe en CD. Prosessen involverer å sette inn en CD i den optiske enheten, ordne metadata i EAC, oppdage mellomrom, lage CUE-fil, teste og kopiere sporene, redigere CUE-filen i Notepad, finne og lagre albumomslag som folder.jpg og redigere metadata riktig.

 

Hvor lang tid tar det "manuelle" arbeidet?

 

CUE-sheet er for å ordne at alt med gaps og sporposisjon osv er helt likt som orginalen ja. Jeg brenner svært sjeldent, man lager en cue-sheet uansett, tar bare et par sekund.

 

Når det gjelder manuelt arbeid: Selve rippingen går ganske fort, sett inn CD, trykk på alt+g, se over at informasjonen er riktig, EDIT og detect gaps ja, bra det er noen som følger med :) trykk hurtigtast for å rippe, vent. Det er stort sett å endre informasjonen som kan ta litt tid, skal du feks rippe klassik på en saklig måte er det snakk om relativt tidkrevende arbeid, på populær pop er det sjeldent man trenger å forandre noe som helst.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Bra artikkel! Godt tiltak!

Det eneste jeg har å usette på er at du kunne brukt "oppsumerings formatet" for innstillingene i selve hovedartikkelen. Da hadde det vært enklere. Altså:

 

General

- Setting 1

- Setting 2

- Setting 3

 

Compression

- Setting 1

- Setting 2

- Setting 3

 

I stedet for:

 

Under general må du huskepå å krysse av fo superduperadapvite %1-4 £$ 1337 14.105.98 men ikke trykk på selfdestructfordasmellerdetaltså! Husk også krysse av pleaseautopublishthisalbumonpiratebaywheni'mdone.com %2 -19 €27 +mva.

 

... ellers bra! Kanskje kan Ola Dunk begynne å få opp øynene for flac!

 

En annen ting som er synd er at det finnes mer eller mindre ikke bil-spillere som støtter flac! En 32GB USBpen med flac i bilen hadde vært genialt. Det finnes en russisk produsent og en amerikansk produsent(?) som lager spillere med flacstøtte, men disse er av andre årsaker ikke så veldig aktuelle :p

 

Du kan jo kjøpe en ekstern spiller som du kjører via AUX-inngangen på bilspilleren, men det synes jeg er en litt for dyr og "unødvendig løsning".

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Det eneste jeg har å usette på er at du kunne brukt "oppsumerings formatet" for innstillingene i selve hovedartikkelen. Da hadde det vært enklere. Altså:

 

General

- Setting 1

- Setting 2

- Setting 3

 

Compression

- Setting 1

- Setting 2

- Setting 3

 

I stedet for:

 

Under general må du huskepå å krysse av fo superduperadapvite %1-4 £$ 1337 14.105.98 men ikke trykk på selfdestructfordasmellerdetaltså! Husk også krysse av pleaseautopublishthisalbumonpiratebaywheni'mdone.com %2 -19 €27 +mva.

Hehe, jeg ser den, helt klart. Men vi har begge variantene, kan hende noen er glade i mer sakprosaisk gjennomgang. Vi får se hva det blir til :--)

Lenke til kommentar

KristofferB:

 

Lag cue-sheet uansett. Du bør uansett detecte Gaps for at evt. mellomrom skal legge seg riktig, da tar det 10 sek å åpne menyen for å lagre cue-sheet. Kjekt å ha dersom orginaldisken dør på seg.

 

Kvaliteten på CD-ROM er det eneste som har noe å si for hastighet. Alt annet er stort sett uvesentlig så lenge maskinen er noenlunde ny. Har du under 1 GHz og 512Mb internminne bør du uansett vudere å kjøpe ny maskin/oppgradere.

 

DJ Elmo:

 

FLAC kjører variabel bitrate, men legger seg på omlag halvparten av en CD som har 1411kbit/s.

Endret av radivx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du skrevet inn:

 

-8 -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

 

I Compression Options->External Compression->Additional command line options? Såvidt jeg har forstått, er det redigering av denne koden som gjør at man får metadata på riktig plass i vorbis-taggene.

Lenke til kommentar
Flott artikkel!

Jeg bruker AutoFLAC og EAC til å rippe mine CD-er. Men finnes det noen smart måte å rippe en CD til FLAC og MP3 "samtidig"? Jeg har nemlig to samlinger, en for å høre på anlegget og en for å ha på ZENen. Hadde vært så greit å gjøre begge deler med ett klikk!

Dette kan du gjøre i EAC ved å laste ned og bruke REACT(Run EAC Tasks) som eksternt program for kompresjon. Det kan være litt tungt å sette opp, men gir deg bl.a. mulighet til å rippe til flere filformater på en gang.

 

Du finner det på hydrogenaudio.org

 

Har et lite problem med at EAC ikke legger til artist i Vorbis comment. Legger tydeligvis inn album info, men MediaMonkey bare plasserer det i Unknown. Er det en eller annen innstilling jeg har gått glipp av?

Det er to artist-felt, 'Album artist' og 'Artist name'. Har du sjekket begge?

Endret av Estel
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...