Cuneax Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 CD-ene dine er ikke den optimale måten å lagre musikken din på. Vi viser deg hvordan du best mulig kan ta vare på musikken din. Les mer Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Super artikkel cun! Godt forklart og grundig gjennomført, eg har sjølv lagt alle mine CD-er inn på PC i FLAC samt ein kopi i mp3-format. Har ikkje tid til å lese heile guiden endå, det tar eg seinare, men det ser veldig bra ut. Dette er sikkert noko som er aktuelt for mange. I desse pirattider med mp3-filer frå nettet i 128-kvalitet er det viktig å halde fokuset på god lydkvalitet. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Veldig bra guide! Jeg har også alle mine CD-er i flac på pc-en. Det å rippe i mp3 kan ikke kalles backup av musikken. Håper at flere begynner å bruke flac så det blir litt mer utbredt på bærbare spillere. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Veldig omfattende og informativ guide Cun! Brukte EAC + FLAC før, men nå som jeg har iPod bruker jeg iTunes + Apple Lossless. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Veldig bra guide! Jeg har også alle mine CD-er i flac på pc-en. Det å rippe i mp3 kan ikke kalles backup av musikken. Håper at flere begynner å bruke flac så det blir litt mer utbredt på bærbare spillere. Eg synest lossless er overkill på bærbart utstyr. Du merkar ikkje stor forskjell frå VBR til FLAC, men filene tar 4-5 ganger så mykje plass. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Super artikkel cun! Godt forklart og grundig gjennomført, eg har sjølv lagt alle mine CD-er inn på PC i FLAC samt ein kopi i mp3-format. Har ikkje tid til å lese heile guiden endå, det tar eg seinare, men det ser veldig bra ut. Dette er sikkert noko som er aktuelt for mange. I desse pirattider med mp3-filer frå nettet i 128-kvalitet er det viktig å halde fokuset på god lydkvalitet. Takk for det! Håper at guiden vil komme til nytte for mange, samtidig som den retter fokuset mot mer fornuftig backup av musikksamlingen, ja. Veldig bra guide! Jeg har også alle mine CD-er i flac på pc-en. Det å rippe i mp3 kan ikke kalles backup av musikken. Håper at flere begynner å bruke flac så det blir litt mer utbredt på bærbare spillere. Takk! Det hadde helt klart vært en fordel hvis flere bærbare spillere tok FLAC, men som Zeph sier er det ikke alltid nødvendig med høyest mulig kvalitet på dem. Det får vel dikteres av smak og behag. Veldig omfattende og informativ guide Cun! Brukte EAC + FLAC før, men nå som jeg har iPod bruker jeg iTunes + Apple Lossless. Hjertelig takk. Jeg vet ikke hvordan Apple Lossless fungerer eller hvor brukervennlig det er, men FLACs frie natur gjør i hvert fall sitt for min del. Eg synest lossless er overkill på bærbart utstyr. Du merkar ikkje stor forskjell frå VBR til FLAC, men filene tar 4-5 ganger så mykje plass. Et lite dilemma, dette her. Jeg bruker FLAC på iPoden ved hjelp av Rockbox, men når den kun har plass til 10 GB, lurer jeg på om jeg ikke bare skal bruke MP3 isteden. CD-samlingen er uansett i mer eller mindre optimal stand på PC-en ved hjelp av FLAC uansett og programmer som MediaMonkey gjør prosessen fra FLAC til MP3 veldig lettvinn. Det er uansett verdt å peke på at det finnes muligheter for FLAC på portable spillere. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 En av de bedre guidene jeg har sett på lenge. Nydelig arbeid cun. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 En av de bedre guidene jeg har sett på lenge. Nydelig arbeid cun. Tusen takk Lenke til kommentar
hernil Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Eg synest lossless er overkill på bærbart utstyr. Du merkar ikkje stor forskjell frå VBR til FLAC, men filene tar 4-5 ganger så mykje plass. Jeg vil ha lossless på bærbart utstyr fordi det blir en slags ekstra backup av musikken. Et lite dilemma, dette her. Jeg bruker FLAC på iPoden ved hjelp av Rockbox, men når den kun har plass til 10 GB, lurer jeg på om jeg ikke bare skal bruke MP3 isteden. CD-samlingen er uansett i mer eller mindre optimal stand på PC-en ved hjelp av FLAC uansett og programmer som MediaMonkey gjør prosessen fra FLAC til MP3 veldig lettvinn. Det er uansett verdt å peke på at det finnes muligheter for FLAC på portable spillere. Synd 6G classic ikke tar Rockbox eller ipod linux . Lenke til kommentar
Gyngestol Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Nydelig guide! Dette kan jeg få bruk for. :-) Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Nydelig guide! Dette kan jeg få bruk for. :-) Takk! Godt å høre... En av grunnene til at jeg skrev guiden var for å lære meg opplegget selv én gang for alle. Såvidt jeg kan se finnes det ingen guide som tar av seg hele prosessen, men kun deler av den (som f.eks. innstillingene i EAC). Derfor var det på høy tid med en helhetlig guide som dette, også atpåtil på norsk! Lenke til kommentar
hernil Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg har brukt MediaMonkey til å rippe til flac, er det noen forskjell mellom EAC og MediaMonkey sine resultater? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Ja, det vil jeg tro. Programmene har forskjellige prosesser i ripping og enkoding. Det er en svært delikat prosess å rippe, og et program med flest mulige innstillinger for å skreddersy dette er det mest optimale. Såvidt jeg kan se kan man bare stille inn "compression level" i MediaMonkey. For at den optiske diskenheten bedre skal kunne håndtere datastrømmen fra CD-en, er en programvare med flere valg for å skreddersy denne overgangen et bedre alternativ. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Eg synest lossless er overkill på bærbart utstyr. Du merkar ikkje stor forskjell frå VBR til FLAC, men filene tar 4-5 ganger så mykje plass. Jeg vil ha lossless på bærbart utstyr fordi det blir en slags ekstra backup av musikken. Okey, det er jo ein god grunn. Har du plass til det så er jo ingenting betre. Eg har ein del film på min spelar, så sjølv om eg har 20GB vel eg å bruke mp3. Eg har riktignok all musikken lagra på to PCer samt ein ekstern harddisk, så eg er ganske trygg på det området. Lenke til kommentar
djsimen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 [Eg synest lossless er overkill på bærbart utstyr. Du merkar ikkje stor forskjell frå VBR til FLAC, men filene tar 4-5 ganger så mykje plass hei dere. jeg ble hekta på detta. lurer på om jeg skulle kjøpt meg et par tb disker og "rippet" musikken. nå er jo noen av platene allerede gått langt over "datoen". 10 år er vel levetiden på en cd mens noen av platene jeg har er fra 1990 (sånn ca). det jeg lurer på er om det er noe forskjell på flac/eac og windows sin egen "windows media audio lossless". navnet sier iallefall sitt men... (jeg bruker da windows osv.. ikke noe tema egentlig.. sånn bare for å "drepe" den debatten) men er rett og slett int i å vite om det vil bli stor forskjell på kvaliteten på wmal vs flac/eac.?? evnt om det er andre wma formater som tilnærmet likt tar vare på kvaliteten? (nå er det vel også slik at plater som er mer enn en 5-6 år gamle, ikke kan levere noe "bra" lydbilde uansett?) all tilbakemelding mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 det jeg lurer på er om det er noe forskjell på flac/eac og windows sin egen "windows media audio lossless". navnet sier iallefall sitt men... (jeg bruker da windows osv.. ikke noe tema egentlig.. sånn bare for å "drepe" den debatten) men er rett og slett int i å vite om det vil bli stor forskjell på kvaliteten på wmal vs flac/eac.?? evnt om det er andre wma formater som tilnærmet likt tar vare på kvaliteten? (nå er det vel også slik at plater som er mer enn en 5-6 år gamle, ikke kan levere noe "bra" lydbilde uansett?) Lossless er lossless - alle losslessformater låter identisk med det ukomprimerte originalmaterialet, enten det er FLAC, ALC eller WMAL. Selv mener jeg FLAC er det beste alternativet, siden det er open source og helt lisensfritt. CD-er vil i de aller fleste tilfeller avspilles uten hørbart tap av lydkvalitet, selv CD-er som er 10 år gamle. Det finnes flere lag med datakorreksjon på CD-er, og det skal være mange tapte bit på en CD før man kan høre en glitch eller et knepp. Når det gjelder lydkvalitet i "analog" forstand (diskant, stereoseparasjon etc.), finnes det ingen naturlige mekanismer som kan påvirke dette på digitale dataer, så en CD blir ikke "mattere" med tiden. Lenke til kommentar
Gjest medlem-3583 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Hei! Veldig flott guide, men du kunne kanskje ha nevnt å dele opp flac-filen og laste metadata med MusicBrainz. Med dette får låten en unik ID slik at andre applikasjoner kan hente ut data fra MB. Last.fm og Amarok har støtte for dette. Endret 16. april 2014 av medlem-3583 Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Hei! Veldig flott guide, men du kunne kanskje ha nevnt å dele opp flac-filen og laste metadata med MusicBrainz. Med dette får låten en unik ID slik at andre applikasjoner kan hente ut data fra MB. Last.fm og Amarok har støtte for dette. Takk for komplimentet. Jeg har ærlig talt ikke hørt om den funksjonen, men skal undersøke det nærmere. Med FLAC-filen mener du lydstrømmen fra CD-en som i ett? At alle låtene er i én og samme fil? Jeg har sett eksempler av det, men denne guiden tar for seg oppstykking av dataen fra CD-en inn i spor. Jeg er dermed ikke helt sikker på hva du mener :--) Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Dette var en meget grundig og velskrevet guide. Godt jobbet Har selv brukt FLAC og EAC i et par år, men det var en del av innstillingene i EAC jeg ikke visste om før nå. Ang. FLAC på bærbart utstyr så bruker jeg det. Som hernil, bruker jeg det også som ekstra backup, i tillegg til at det er greit å vite at musikken ikke er komprimert Lenke til kommentar
Gjest medlem-3583 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Takk for komplimentet. Jeg har ærlig talt ikke hørt om den funksjonen, men skal undersøke det nærmere. Med FLAC-filen mener du lydstrømmen fra CD-en som i ett? At alle låtene er i én og samme fil? Jeg har sett eksempler av det, men denne guiden tar for seg oppstykking av dataen fra CD-en inn i spor. Jeg er dermed ikke helt sikker på hva du mener :--) Sannelig ikke helt sikker på hva jeg mente, men jeg fikk inntrykk av at hele albumet ble laget i en flac fil, og at avspilleren brukt cuesheet til å finne ut hvor en låt startet/sluttet, men etter å ha lest den igjen fant jeg ut at det ikke var tilfellet. Er ikke helt med søndag morgen. Endret 16. april 2014 av medlem-3583 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg