evgeny Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Hei. Har fått meg E8400 med Asus P5K hovedkort. I følge Asus probe idler jeg på 37C akkurat nå med stock vifta. Etter å ha kjørt Orthos i 2 min da ligger tempen på 55C. Er det normalt at den går opp så mye under load? CoreTemp programmet viser følgende under load: Core #0 65C Core #1 64C Er ikke dette litt høye temperaturer for corene? I tilleg til alt dette så gir Asus probe en warning melding med skikkelig alarm lyd om at min MB Temperature is to high som er 45C. Alt dette med åpent kabinett. Please hjelp, blir redd at ting kan brenne opp her. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 For meg ser det ut som helt vanlige temperaturer Sålenge de holder seg under 80 ville ikke jeg bekymra meg for mye. Brukte du kjølepastaen som satt på kjøleren fra før, eller har du satt på ny? Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Brukte den som var der fra før. Kjøleribba er ikke noe spes varm heller. Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 noen andre med e8400 som kan rapportere deres temps? Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Er dette ved 3.6Ghz som det står i siggen din? E Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Ved 3.6ghz skulle ikke dette vere en temperatur å bry seg så mye med Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 nei det er med 3ghz. Har bare klokka etter det. he he Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 nei det er med 3ghz. Har bare klokka etter det. he he ehm, skjønna ikkje heilt logikken din først så klaga du over for høg temp, så begynna du å klokke? Lenke til kommentar
marius883 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Grunnen til at du har så høye temperatuer er fordi core temp og everest viser feil temp på 45nm prossesorer. Last ned real temp, så får du riktige temps! http://www.techpowerup.com/realtemp/ Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 nei det er med 3ghz. Har bare klokka etter det. he he ehm, skjønna ikkje heilt logikken din først så klaga du over for høg temp, så begynna du å klokke? Ja jeg har byttet til en litt større vifte også uten at tempen har endret seg. Så da tenker jeg disse målingene må være helt feil. Kjører 3.6ghz nå og den er stabil som fjell. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Er litt over det det skal i temp tror jeg hvis den ikke er overklokka. Min ligger på mellom 33-40 grader hele tiden med vifta som følger med. Den er ikke oc Endret 1. juni 2008 av Gorilla-Gutten Lenke til kommentar
Timster Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Tar opp igjen denne tråden litt med et spørsmål:P Har akkurat montert en E8400 i pcen min og synes den har for høy IDLE temperatur. I everest står ikke temp'en på den men hovedkortet er 24 grader. Men i orthos står det at IDLE temo er rund 40 grader med en Noctua kjøler. Er ikke det en smule varmt, med tanke på at min gamle athlon x2 90nm var rundt 24 grader idle i samme kabinett og med en Zalman 9500 kjøler som er svakere? Endret 10. juni 2008 av Timster Lenke til kommentar
marius883 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Tar opp igjen denne tråden litt med et spørsmål:P Har akkurat montert en E8400 i pcen min og synes den har for høy IDLE temperatur. I everest står ikke temp'en på den men hovedkortet er 24 grader. Men i orthos står det at IDLE temo er rund 40 grader med en Noctua kjøler. Er ikke det en smule varmt, med tanke på at min gamle athlon x2 90nm var rundt 24 grader idle i samme kabinett og med en Zalman 9500 kjøler som er svakere? Som jeg har sagt tidligere, everest og core temp viser ikke riktig temp på 45nm prosessorer, last ned Real Temp! Lenke til kommentar
Timster Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Tar opp igjen denne tråden litt med et spørsmål:P Har akkurat montert en E8400 i pcen min og synes den har for høy IDLE temperatur. I everest står ikke temp'en på den men hovedkortet er 24 grader. Men i orthos står det at IDLE temo er rund 40 grader med en Noctua kjøler. Er ikke det en smule varmt, med tanke på at min gamle athlon x2 90nm var rundt 24 grader idle i samme kabinett og med en Zalman 9500 kjøler som er svakere? Som jeg har sagt tidligere, everest og core temp viser ikke riktig temp på 45nm prosessorer, last ned Real Temp! Har lasta ned realtemp. Den ga meg ca 28 - 30 grader idle og 40 i load. Opdaterte til nyeste everest også, men den gav meg 40 idle og rundt 50 i load. Er nyeste versjon også bøgga? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Ingen måleprogrammer er nøyaktige. De gir i beste tilfelle bare en verdi som er sånn någenlunde riktig. hvis du leser i dokumentasjonen på programer som realtemp og coretemp (som regnes som de mest nøyaktige måleprogrammene) så ser du at utregningen av temperaturen i grunn og bunn er basert på gjettninger. Det eneste du KAN se helt nøyaktig utifra en slik sensor er hovr mye forskjell du har mellom eksempelvis idle og load, eller med kjøler #1 fremfor kjøler #2. -Stigma Lenke til kommentar
Moffe247 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg bruker PC probe 2, og den viser at CPU'en min ligger på 57 grader i skrivende stund. jeg har E8400 med stock kjøler. tviler på at det er riktig... Noen som vet hva den pleier å ligge på med standar kjøling? Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Kjører min E8400 på 4 ghtz med følgende temps. Rom temp 22 grader. Kald maskin og rett inn i Bios 43 det tviler jeg på er rett Idle: Evrest 53 core1 59 core2 59 Realtemp 44 på begge cores OCCT 57 begger cores Load: Evrest 61 core1 67 core2 68 Realtemp 55 på begge cores OCCT 69 begge cores Dette bekrefter vel bare det Stigma beskriver? Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 jeg bare tar på kjøleribba mi om den er varm noe den aldri er så regner med at tempen er lav. Kjører stabilt på 3.6ghz hvertfall Lenke til kommentar
AIDSface Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Grunnen til at du har så høye temperatuer er fordi core temp og everest viser feil temp på 45nm prossesorer.Last ned real temp, så får du riktige temps! http://www.techpowerup.com/realtemp/ gjelder dette også pc-wizard ?? den vista ca. 60grader men real temp viste ca. 50... Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Grunnen til at du har så høye temperatuer er fordi core temp og everest viser feil temp på 45nm prossesorer.Last ned real temp, så får du riktige temps! http://www.techpowerup.com/realtemp/ gjelder dette også pc-wizard ?? den vista ca. 60grader men real temp viste ca. 50... kun realtemp viser sirka riktig. Ingen program viser helt riktig, alt er basert på enkle kalkulasjoner og gjetning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå