Gå til innhold

Varm E8400. Normalt?

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått meg E8400 med Asus P5K hovedkort. I følge Asus probe idler jeg på 37C akkurat nå med stock vifta. Etter å ha kjørt Orthos i 2 min da ligger tempen på 55C. Er det normalt at den går opp så mye under load?

CoreTemp programmet viser følgende under load:

Core #0 65C

Core #1 64C

Er ikke dette litt høye temperaturer for corene?

I tilleg til alt dette så gir Asus probe en warning melding med skikkelig alarm lyd om at min MB Temperature is to high som er 45C. Alt dette med åpent kabinett.

Please hjelp, blir redd at ting kan brenne opp her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nei det er med 3ghz. Har bare klokka etter det. he he

ehm, skjønna ikkje heilt logikken din :p

først så klaga du over for høg temp, så begynna du å klokke? :p

Ja jeg har byttet til en litt større vifte også uten at tempen har endret seg. Så da tenker jeg disse målingene må være helt feil. Kjører 3.6ghz nå og den er stabil som fjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tar opp igjen denne tråden litt med et spørsmål:P Har akkurat montert en E8400 i pcen min og synes den har for høy IDLE temperatur. I everest står ikke temp'en på den men hovedkortet er 24 grader. Men i orthos står det at IDLE temo er rund 40 grader med en Noctua kjøler. Er ikke det en smule varmt, med tanke på at min gamle athlon x2 90nm var rundt 24 grader idle i samme kabinett og med en Zalman 9500 kjøler som er svakere?

Endret av Timster
Lenke til kommentar
Tar opp igjen denne tråden litt med et spørsmål:P Har akkurat montert en E8400 i pcen min og synes den har for høy IDLE temperatur. I everest står ikke temp'en på den men hovedkortet er 24 grader. Men i orthos står det at IDLE temo er rund 40 grader med en Noctua kjøler. Er ikke det en smule varmt, med tanke på at min gamle athlon x2 90nm var rundt 24 grader idle i samme kabinett og med en Zalman 9500 kjøler som er svakere?

Som jeg har sagt tidligere, everest og core temp viser ikke riktig temp på 45nm prosessorer, last ned Real Temp!

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere, everest og core temp viser ikke riktig temp på 45nm prosessorer, last ned Real Temp!

Har lasta ned realtemp. Den ga meg ca 28 - 30 grader idle og 40 i load. Opdaterte til nyeste everest også, men den gav meg 40 idle og rundt 50 i load. Er nyeste versjon også bøgga?

Lenke til kommentar

Ingen måleprogrammer er nøyaktige. De gir i beste tilfelle bare en verdi som er sånn någenlunde riktig. hvis du leser i dokumentasjonen på programer som realtemp og coretemp (som regnes som de mest nøyaktige måleprogrammene) så ser du at utregningen av temperaturen i grunn og bunn er basert på gjettninger.

Det eneste du KAN se helt nøyaktig utifra en slik sensor er hovr mye forskjell du har mellom eksempelvis idle og load, eller med kjøler #1 fremfor kjøler #2.

-Stigma

Lenke til kommentar

Kjører min E8400 på 4 ghtz med følgende temps. Rom temp 22 grader.

Kald maskin og rett inn i Bios 43 det tviler jeg på er rett

Idle:

Evrest 53 core1 59 core2 59

Realtemp 44 på begge cores

OCCT 57 begger cores

Load:

Evrest 61 core1 67 core2 68

Realtemp 55 på begge cores

OCCT 69 begge cores

Dette bekrefter vel bare det Stigma beskriver?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...