Gå til innhold

Ny CPU til laptop

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel hybrid-laptop som jeg ønsker å bytte CPU i dersom prisene er hyggelige nok.

Fra produsentesn hjemmeside ser jeg at det skal være støtte for Pentium M opp til 2.6GHz, nå har jeg en 1,73GHz som jeg føler er en flaskehals på maskina.

Generell spes: http://www.uniwill.com/products/hybrid/259...hp?HL=1&H=1

Det jeg lurer på er hvor jeg kan få tak i en slik CPU og om man vil klare å bytte den ut selv? Jeg fant denne siden her, men håpte på å finne en norsk/skadinavisk leverandør.

http://www.pricewatch.com/cpu/991895-4.htm

Ønsker også å bytte ut originalvifta om mulig.

På forhånd, takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge hovedkortet støtter mer så skal det ikke være noe problem.

Men hvis det da er prosessor med mer varmeutvikling måtte du nok kanskje hatt bedre kjøling. Er som regel heatpipe og vifte ut fra siden som er kjølemåten. Jeg byttet selv kjølepasta på en eldre bærbar pc , sank med mange og 30 grader. Så hvis den bare har bedre ytelse og ikke noe særlig mere varmeutvikling så går nok dette. Se om du finner ut hvor mange watt den du har nå utvikler så kan du sammenlikne med en ny du eventuelt ville kjøpe :)

Chief_R-W

Lenke til kommentar

Ja, varmen er noe jeg er obs på. Derfor ønsker jeg å bytte viften om man kan finne noe bedre. heatpipes ut a kabinettet er ikke noe jeg ønsker. Jeg planlegger å bygge meg en ny stasjonær til høsten og oppgradering av denne er mest for morro skyld.

For et par uker siden byttet jeg ut alle "kjølelapper" (husker ikke navnet) med pasta på CPU og GPU mm, mistet all kontakt mellon GPU og kjøleribben. Etter litt filing å mekking fikk jeg omsider kjølesystemet til å passe, men usikker på resultatet siden viftehastigheten reguleres av temperaturen =/

takk for tips Chief

edit:

fant et par prosessorer på norske sider, og prisene var ikke særlig hyggelige =/. siden jeg linket til først samsvarer over hodet ikke med nordiske priser =(

jeg legger fra meg dette prosjektet.

-warjar

Endret av warjar
Lenke til kommentar

Den råeste prosessoren du kan sette inn er Pentium M780 på 2,26 Ghz (det har nok ramlet ut ett 2-tall i de 2,6 Ghz'ene oppgitt på produsentens side), denne får du kjøpt fra utlandet for ca 1200 kroner inkl. frakt. Ellers kan du få den nest raskeste, Pentium M770 på 2,13 Ghz til ca 750 kroner. Er dette priser du anser som hyggelige nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...