Gå til innhold

hjelp en total linux n00b med å installere noe...

Anbefalte innlegg

Hallois...

Har nettop installert Linux for første gang i hele mitt liv, det er Mandrake Linux 9.1

Men det jeg ikke får til er det meste, men det jeg vil vite i første omgang er hvordan jeg får installert ting...

Har prøvd å installere BitchX på diverse måter, men ingen funker...

den første feilen jeg får er somregel når jeg skal ta ./config, da får jeg dette:

checking for gcc... no

checking for cc... no

checking for cc... no

checking for cl... no

configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH

og etter dette går ingenting...

på forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at du prøver ikke bare å installere et program (som er vanlig på wintendo), men du skal kompilere programmet først. Da må du i det minste ha en c/c++ kompilator installert. Som du ser klager den på at gcc (GNU C compiler) mangler.

Hvis du ikke har veldig mangel på diskplass anbefaler jeg at du installerer en god del flere pakker til Mandrake. Kan jo til og med ta full install, men spesielt pakker som har med software development å gjøre. Og jo flere libraries du installerer jo lettere vil det være å kompilere programmer seinere, siden du slipper klager på at det ene og det andre mangler.

Du kan selvsagt installere hvilke pakker du vil under installering av Mandrake, men også seinere f.eks via drakconf.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Last ned den gcc pakken som passer ditt system., og prøv på nytt...

gcc er standard compileren i linux, som omgjør kildekoden (som det Bitch programmet ditt kom med) til kjørbare filer. Du trenger denne hver gang du skal installere et program fra kildekode...

Hvis du ikke hadde gcc fra før, tviler jeg på at du har de rette libraries til å installere resten av programmet heller...

Gjør som Langbein sier, å velg full installasjon i Mandrake installasjonen, hvis du har plass da :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du nar glemt development pakker under installasjonen.

Du kan installere alt manuelt, dog det er ikke å anbefalle.

Nesten så jeg sier "reinstall", om du ikke har gjort stort med den uansett. Sansynligvis lettere for en nybegynner. Du vil nok oppdage at det ikke er bare gcc du har utelatt.

Og en ting: det subject feltet var tåpelig. "n00b"? herregud, dette er ikke CS. Noe sånt som: "nybegynner hjelp til installasjon/kompilering av BitchX" hadde vært vesentlig mer informativt.

Husk at det kommer mange posts her, og jeg vet at hvertfall jeg aldri leser en post om den har et tåplig subject. Med visse untak, tydligvis, siden jeg svarer på din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...