Gå til innhold

Behov for treningstips

Anbefalte innlegg

Heihå!

Lest litt rundt på forumet etter treningstips, men fant vel så si ingenting som passa helt til meg. Derfor bestemte jeg meg for å spørre selv.

Om meg:

Alder: 18

Høyde: 1.77

Vekt: 80kg +/-

Fettprosent: Ukjent (Aner ikke hvordan man finner det ut, så si ifra!)

Røyk: Ja, 2 år nå. 5-10 om dagen.

Alkohol: Så ofte som må til! 1-3 ganger i mnd.

Mine mål:

-Få bort magen. En litt synlig sekser, men ikke ekstrem.

-Har stor lår-muskulatur. Vil få redusert denne for å få slankere lår.

-Mer stabilt kosthold.

-Større armer.

-Trene ryggen og bryst.

-Øke selvtillit.

-Generelt finere kropp (Selv om jeg er veldig glad i den jeg har nå!)

Min bakgrunn:

Vil bare si først at jeg er ikke en lat person. Er bare at mine late dager kan overgå mine ikke-late.

Spilte fotball som ungutt. Det var ikke helt min stil. Bortsett fra det så har jeg ingenting å vise til, annet enn at jeg gjerne slenger meg med på kompis-fotball o.l i ny og ne.

I fjor sommer jogget jeg en del, men det datt litt ut, for det ble mye flytting osv.

Kostholdet mitt er vel som en gjennomsnittsungdom. Dvs, langt ifra sunt ;D Men som kokk så er jeg jo litt oppmerksom på hva jeg skal, og ikke skal putte i munn. Er ganske stolt av å være en Grandiosa-fri 18 åring (ferdig-pizza generelt)! Spiser heller nærmeste innsekt ved behov.

Håper på å få noen gode råd om hva jeg skal spise for max effekt av en treningsøkt. Er så mye rart som går rundt om kring.

Grunnen til at jeg vil trene rygg er for at jeg har funnet mitt yrke som kokk, og det er faktisk veldig mye slitasje på ryggen når man trår rundt i et kjøkken 8 timer, 6 dager i uken.

Og det er 2 grunner til at jeg vil trene bryst. Vil ha en mer markert brystkasse (men ikke altfor markert..), og jeg har forhåpninger om å være hobby-vokalist innen metall. Helst metal-core (hvis du har peiling, så vet du hva det vil si.)

Har aldri spurt etter tips før, og har generelt veldig lite kunnskap innen trening. Så er det noe mer du trenger for å gi meg noen brukbare pekepinner, så si ifra! All hjelp blir satt stor pris på! Så lenge det funker da, selvfølgelig!;)

Og jeg håper på at det er noen tips jeg kan gjøre før jeg evt må til et treningsstudio. Vil ikke komme til noe studio og være helt grønn! Så skriv gjerne inn noe jeg kan byne med hjemme først.

*krysser fingrene for noen gode expert-råd*

-Truls

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Må nesten gratulere deg med at du er grandis fri 18 åring....

Som 21 åring kan jeg ikke si aty jeg er den som har best peiling trening og lkosthold, men jeg har da syklet aktivt i 7 år......

Sykkel og skøyting er 2 veldi greie sprter til å trnr lår musklatur, i tillegg er vekter (knebøy) en grei øvelse.

Mat som skal spises og ikke spises vet du jo litt om allerede ser det ut til, men det viktigste her er at selv om du gjrne ikke har lyst på frokost om morgenen er det viktig at du får i deg litt mat innen en time etter at du står opp. da vil du også bli mer opplagt ila dagen fordi kroppen "starter" tidlig.

Igjen over til trening, det er ikke nødvendig å trene veldig hardt eller lenge for å få resultater, men trn minst 3 ganger i uken helst fire. men ikke mandag til torsdag og fri resten, men jevnt fordelt (feks. man-,ons-, fre- og søndag)

Uansett hva du gjør så får du ha lykke til med treninga

mvh

Kterjesen

Lenke til kommentar

Takk for svaret!

Jeg bruker fortsatt sykkelen for å komme meg hit og dit, siden jeg ikke har serfikat i noe slags kjøretøy.

Jeg har ei venninne som står veldig mye på skøyter, og hu har veldig stor lårmuskulatur. Men jeg vil få NED min lårmuskulatur. Den er ganske stor, så jeg har veldig store lår (etter min mening da). Så jeg lurte jo litt på om det var en effektiv måte å gjøre om lårmusklene til fett, og deretter brenne bort det fettet.

Er det mulig på noen måte?

Vil gjerne ha flere forslag og tips til ting jeg kan gjøre!

-Truls

Lenke til kommentar

Vel, jeg tar noen runder hangups, situps, pushups og et par minutt "planken" før jeg legger meg hver kveld, når jeg har anledning og husker på det.

Bruker kanskje til sammen 20 min eller noe.

I tilleg jogger jeg 3 ganger i uken, med intervaltrening.

Er fornøyd med dette, magen begynner å få ruter og jeg holder kondisen oppe. Er ganske opptatt av å ha en kropp som duger til noe, og ikke kun ser bra ut. At jeg kan gå lange fjellturer, og kan bære en kraftig bør under jakta.

Eneste jeg mangler er kraftigere armer og overkropp generelt, er nok kanskje litt "tynn". Regner med å fikse dette på treningsstudio.

Vel, jeg har aldri fokusert så mye på kostholdet mitt utenom å begrense sukkerinntaket, så det skal jeg ikke uttale meg så mye om. Om du vil bygge litt muskler, kan kanskje proteinrik mat være en ide.

Lenke til kommentar

Ja, da har du og jeg noe av den samme innstillingen. Jeg vill også ha en kropp som duger til noe.

Hva vil "planken" si? Jeg er ganske grønn, så jeg trenger litt forklaring :p

Og proteiner er jo en selvfølge. Og jeg vet jo hva som inneholder proteiner. Men ser flere folk som trener som spiser bananer. Men det er jo 1g protein per 100gr ca. Har gjort litt research, så dere vet at jeg mener alvor med dette. Er det noe som er mer effektivt? Hvilket næringstilskudd hjelper?

Jeg vil vite så mye som mulig.

Og jeg har begynt med litt push-ups og sit-ups morgen og kveld nå. Så treningen er i gang! Men jeg vil ha litt variasjon, så det ikke bare blir det samme.

Og jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på det med lårmuskulaturen min.

All hjelp blir satt veldig stor pris på!

-Truls

Lenke til kommentar

Planken vil si å ligge helt stiv, akkurat som når du tar armhevinger, men med albuene nedi bakken.

Så skal du holde den stillingen så lenge du makter, til det brenner i alle muskler :)

Denne treningsformen er effektiv på både mage og rygg, og sikkert annet og.

Spiser selv mye banan, og tror heller dette har med energi å gjøre. Det er viktig å få i seg energi før og etter trening, og banan inneholder både sukker og fett.

Havregrøt med bananbiter inneholder ikke særlig mye proteiner, men mye energi. Ideelt måltid en drøy time før trening.

Og, egg er vel kanskje den matvaren som inneholder mest proteiner.

Hva du skal gjøre for å få ned lårmuskulaturen vet jeg egentlig ikke, der må nok noen andre svare.

Og, husk å ikke begynn treningen for hardt! Dette gjør at du fort kommer ut av rytmen, og blir lite motivert.

Prøv heller å bestemme deg for dager du skal trene, og gjennomfør disse.

Lykke til :)

Endret av varmit
Lenke til kommentar

Aaah! Tusen hjertelig! :)

Da skal jeg byne med planken også! Har jo vært borti den i gymtimene, men visste ikke at det var det det kaltes :p

Og havregrøten er på handlelista ;)

Sier ikke nei takk til flere hint og tips!

-Truls

Lenke til kommentar
Vel, jeg tar noen runder hangups, situps, pushups og et par minutt "planken" før jeg legger meg hver kveld, når jeg har anledning og husker på det.

Bruker kanskje til sammen 20 min eller noe.

I tilleg jogger jeg 3 ganger i uken, med intervaltrening.

Er fornøyd med dette, magen begynner å få ruter og jeg holder kondisen oppe. Er ganske opptatt av å ha en kropp som duger til noe, og ikke kun ser bra ut. At jeg kan gå lange fjellturer, og kan bære en kraftig bør under jakta.

Eneste jeg mangler er kraftigere armer og overkropp generelt, er nok kanskje litt "tynn". Regner med å fikse dette på treningsstudio.

Vel, jeg har aldri fokusert så mye på kostholdet mitt utenom å begrense sukkerinntaket, så det skal jeg ikke uttale meg så mye om. Om du vil bygge litt muskler, kan kanskje proteinrik mat være en ide.

Ikke det dummeste du kan gjøre dette her...:p egentlig er det ganske så smart!!

Ville bare si litt om Mat/drikke ol:

Når det gjelder Proteiner så er det absolutt ingen vits i å "drikke egg" feks. da kroppen bare tar opp en vis mengde uansett, men å drikke melk til måltidene vann til middag (og saft MED SUKKER PÅ OG LIKE ETTER TRENING*) er viktig

* Dette med saft er da mer dersom du terner for å bli "proff"eller lignende ellers kan det være aktuelt å få i seg noe mat for å få opp energien etter trening spesielt dersom du skal ut å kjøre eller ut på byen er dette viktig

Ellers er det viktig å spise BÅDE kjøtt OG fisk (fisk Ca 3 ganger i uka) (obs dette er ikke bar for trinings skyl dmen rett og slett ett sunt kosthold, Husk selfølgelig å ta med grønsakene brokåli, gulrot, potet feks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...