bendik91 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Hei! Fikk ikke noe svar på innlegget mitt så jeg forandret det en del ... Er det noen som kan fortelle meg noe om studiet bachelor (og evt. master) i økonomi og administrasjon? Hva går det ut på? Trenger en å være god på likninger, algebra og lignende da, eller holder det å ha god kontroll på statistikk, budsjett, regnskap og slike ting? Noen som har noen kunnskaper om hva en kan arbeide med etter ent utdannelse? Ellers kunne jeg tenke meg informasjon om andre typer utdanning innen økonomi, administrasjon eller ledelse. På forhånd takk! Endret 3. juni 2008 av bendik91 Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg har tatt første året av bachelor i øk og adm, så har litt peiling hvertfall.. I en slik bachelor skal du igjennom en rekke forskjellige emner, som er ganske forskjellige. Man har selvfølgelig de rene matte fagene, som f. eks statistikk, grunnleggende matematikk osv. Så er det den bedriftsøkonomsike delen som utgjør en stor del, i tillegg kommer den samfunnøkonomiske delen, metodedelen og en jussdel. Jeg opplever det selvfølgelig som en fordel å være litt oppegående i matematikk, da matte brukes i nesten hvert fag når man kommer litt lengre i studiet. Men man klarer seg også ganske bra med middelmålige kunnskaper; Matten klarer man med litt innsats å bygge seg opp i. Men jeg må si jeg opplever mattedelen som ganske annerledes enn på vgs, hvor man her benytter en mye mer praktisk rettet metode, med mer rot i virkeligheten på en måte, som gjør det hele mer interessant. Som du nevner, har jeg opplevd at man kan komme langt med gode kunnskaper i den bedriftsøkonomiske delen. Det er jo tross alt denne delen som er den viktigste i studiet, og litt forkunnskaper er det godt å ha med seg, da pensummet alltid er omfattende og krevende. Det kan også nevnes at selv om man tror man har god grunnleggende kunnskaper i disse fagene fra tidligere, er det å sammenlikne med f. eks bedøk fra vgs, nesten ikke noe vits; pensumet fra vgs gjennomgåes i løpet av et par mnd, og resten av pensum gjennomgåes like raskt, så det er nok av utfordringer;) Studiet går ut på å tilegne seg kunnskaper til å få gode kunnskaper innen alle de feltene man som økonom kan komme borti; dette inkluderer da også juss, markedsføring osv. På grunn av det brede spektere av emner man skal igjennom, er det også et bredt utvalg av forskjellige jobber man kan få etter endt utdanning, noe som er en fordel. Da kan man også ha mulighet til å jobbe innenfor andre felt som man også interesserer seg for, for alle bedrifter trenger jo økonomistyring og personaladministrasjon. Mange jeg har snakket med, føler at de har lært masse som de ikke har fått bruk for i jobbsammenheng, men hensikten med studiet er vel helst å utvikle en tankemåte som du kan benytte deg av i senere jobb. Sjekk ut denne fagplanen for studiet, den sier mye om hvordan studiet er lagt opp, og hva det innebærer http://www.hio.no/content/view/full/60936 Lenke til kommentar
bendik91 Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Jeg har tatt første året av bachelor i øk og adm, så har litt peiling hvertfall.. I en slik bachelor skal du igjennom en rekke forskjellige emner, som er ganske forskjellige. Man har selvfølgelig de rene matte fagene, som f. eks statistikk, grunnleggende matematikk osv. Så er det den bedriftsøkonomsike delen som utgjør en stor del, i tillegg kommer den samfunnøkonomiske delen, metodedelen og en jussdel. Jeg opplever det selvfølgelig som en fordel å være litt oppegående i matematikk, da matte brukes i nesten hvert fag når man kommer litt lengre i studiet. Men man klarer seg også ganske bra med middelmålige kunnskaper; Matten klarer man med litt innsats å bygge seg opp i. Men jeg må si jeg opplever mattedelen som ganske annerledes enn på vgs, hvor man her benytter en mye mer praktisk rettet metode, med mer rot i virkeligheten på en måte, som gjør det hele mer interessant. Som du nevner, har jeg opplevd at man kan komme langt med gode kunnskaper i den bedriftsøkonomiske delen. Det er jo tross alt denne delen som er den viktigste i studiet, og litt forkunnskaper er det godt å ha med seg, da pensummet alltid er omfattende og krevende. Det kan også nevnes at selv om man tror man har god grunnleggende kunnskaper i disse fagene fra tidligere, er det å sammenlikne med f. eks bedøk fra vgs, nesten ikke noe vits; pensumet fra vgs gjennomgåes i løpet av et par mnd, og resten av pensum gjennomgåes like raskt, så det er nok av utfordringer;) Studiet går ut på å tilegne seg kunnskaper til å få gode kunnskaper innen alle de feltene man som økonom kan komme borti; dette inkluderer da også juss, markedsføring osv. På grunn av det brede spektere av emner man skal igjennom, er det også et bredt utvalg av forskjellige jobber man kan få etter endt utdanning, noe som er en fordel. Da kan man også ha mulighet til å jobbe innenfor andre felt som man også interesserer seg for, for alle bedrifter trenger jo økonomistyring og personaladministrasjon. Mange jeg har snakket med, føler at de har lært masse som de ikke har fått bruk for i jobbsammenheng, men hensikten med studiet er vel helst å utvikle en tankemåte som du kan benytte deg av i senere jobb. Sjekk ut denne fagplanen for studiet, den sier mye om hvordan studiet er lagt opp, og hva det innebærer http://www.hio.no/content/view/full/60936 Utrolig bra og fyldig svar! Fikk svar på det aller meste jeg lurte på! Tusen takk, skal du ha! Har nå praktisk matte (i motsetning til teoretisk), hvor statistikk, økonomi, sannsynlighet og slikt spiller en stor rolle. Kanskje det er mer lignende matematikken på Bachelor i økonomi og administrasjon? Neste år skal jeg ihvertfall ha næringslivsøkonomi og rettslære, noe som kanskje kan hjelpe litt i tillegg? (Takk, igjen!) Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Bare hyggelig det Den matta du har nå, er nok mitt i blinken ja, du vil få en del om sannynelighet, derivasjon, statistikk og sånn så bare å henge med på det, så tenker jeg det skal gå bra. Jeg hadde selv bare 1MX da jeg startet høyskole, og det gikk overraskende bra med meg, så no worries. Mange skoler arrangerer også forkurs i matte, for å friske opp kunnskapene man trenger i begynnelsen av året, så det hjalp hvertfall meg masse. Ja, næringsl. øk og rettslæren hjelper det også, så virker som du er godt i gang. Bare å spørre om det er noe mer du lurer på Hvilken skole har du tenkt deg da? Lenke til kommentar
bendik91 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Bare hyggelig det Den matta du har nå, er nok mitt i blinken ja, du vil få en del om sannynelighet, derivasjon, statistikk og sånn så bare å henge med på det, så tenker jeg det skal gå bra. Jeg hadde selv bare 1MX da jeg startet høyskole, og det gikk overraskende bra med meg, så no worries. Mange skoler arrangerer også forkurs i matte, for å friske opp kunnskapene man trenger i begynnelsen av året, så det hjalp hvertfall meg masse. Ja, næringsl. øk og rettslæren hjelper det også, så virker som du er godt i gang. Bare å spørre om det er noe mer du lurer på Hvilken skole har du tenkt deg da? Takk, takk Blir nok Høyskolen Stord/Haugesund eller Universitetet i Stavanger. Vil helst holde meg litt lokalt. Ellers blir det kanskje studie i utlandet, men da forblir jeg nok der også etter at jeg er ferdig med studiene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå