Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan redde filer på kræsjet bærbar data?

Anbefalte innlegg

Hei og hå! Min kjære nabo har vært så uheldig og kræsjet den bærbare pc-en sin. Jeg har prøvd alt mellom himmel og jord (nesten) for å få den til å starte igjen. Saken er den at hun gjerne skulle hatt ut noen bilder før jeg reformaterer hele greia.

Hadde det vært en stasjonær PC hadde det jo bare vært å tatt ut harddisken og puttet den i min egen. Men hvordan funker det når filene ligger på harddisken inne i en bærbar pc?

Vil helst slippe å måtte skru opp pc-en. Finnes det evt. andre muligheter, som kabeloverføring? (Tviler, siden pc-en knapt kommer forbi POST før den kræsjer).

Alternativene som kommer opp er:

1. Starte reperasjonsverktøyet.

2. Starte på vanlig måte.

Ingenting fungerer. Kræsj, kræsj og atter kræsj. Dette er en Asus-pc av nyere dato.

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

linuxbootdisk bør funke. eventuellt dd_rescue og redding på annen maskin om hele filsystemet er ødelagt. har vel vært borti det samme i en tidligere tråd og gitt en grundigere forklaring iirc.

i værste fall, om disken ikke engang er lesbar har man jo ibas - dog litt dyrt.

Lenke til kommentar
linuxbootdisk bør funke. eventuellt dd_rescue og redding på annen maskin om hele filsystemet er ødelagt. har vel vært borti det samme i en tidligere tråd og gitt en grundigere forklaring iirc.

i værste fall, om disken ikke engang er lesbar har man jo ibas - dog litt dyrt.

Ibas blir litt dyrt ja :) Hun hadde nettopp fått PC-en, så var ikke så alt for mange bilder. Men greit å få de ut om det er mulig (på en billig måte).

denne siden kan du laste ned reperasjonsfiler for Vista 32/64 bit.

Brenn ISO-filen på en DVD (DVD og ikke CD) med f.eks ImgBurn..

Restart maskinen med DVD`en og velg å reparere Vista.

NB: Forutsetter jo at han har Vista og ikke XP.

Er verdt å prøve hvertfall.

Dette ser ut som en lettvindt metode og skal prøves straks! Takker for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

Det er flere muligheter, du kan f.eks. starte fra en Linux Live CD som f.eks. Ubuntu for så å kopiere over nett eller til en ekstern disk/minnepinne via USB. Alternativt så kan du ta ut disken, som vanligvis er ganske enkel å få ut, normalt er det kun en skrue som holder disken fast og så kan du dra den ut. Hvis det er en SATA disk skal du kunne koble den opp i en stasjonær PC eller via et SATA-USB-adapter. Hvis det er IDE (PATA) så trenger du et adapter som passer til 2,5" IDE-disker.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å miste lyset i enden av tunellen her.

Jeg har prøvd alt fra Vista recovery-CD til reinstallerings-CDene som fulgte med dataen.

Uansett hva jeg gjør, så får jeg blåskjerm (enten det er under oppstart, installasjon av Vista e.l.).

De gangene det ikke kommer blåskjerm, kommer det opp en feilmelding om at det mangler en fil (husker ikke navnet).

Er det mulig å gi dataen en hard knockout slik at jeg får den opp å gå igjen? De bildene som var på pc-en er ikke lenger viktige, nå må jeg bare få pc-en til å fungere!

:wallbash:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det finnes tre gylne regler:

1. Aldri oppbevar viktige filer på bærbar

2. Aldri oppbevar viktige filer på stasjonær

3. Oppbevar viktige filer på ekstern harddisk, helst to, som kjører parallellt (og som helst står på to forskjellige steder)

:)

Edit; fikse på

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...