Gå til innhold

Idé til genialt program, men mangler kompetanse

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har kommet opp med en genial idé til et program.

En idé som er så genial at jeg faktisk har lyst til å gjøre noe med den.

Jeg har gjort research og funnet ut at det ikke finnes andre lignende programmer der ute.

Konseptet er kanskje litt stort, men jeg vet ikke hvor mye jobb som må til for å utvikle det.

Problemet er er bare det at jeg mangler kompetanse på programmering. Jeg er der jeg alltid har vært; på nybegynnernivået innenfor scripting. Har aldri kommet meg videre dessverre.

Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få dette til?

Jeg vet jeg sikkert høres ut som en fjortenåring som nettopp har kommet opp med en idé om en Nordic Mafia-replika, men det er ikke tilfelle.

Av naturlige årsaker ønsker jeg ikke å så si så mye om konseptet.

Om tråden er feilpostet får moderator gjerne finne en ny, mer passende plass for den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det programvare lokalt på PCen, men jeg har tanker om synkronisering opp mot en webapplikasjon.

Jeg holder en knapp på Mac-plattformen, men portering til Windows kan jo godt være ønskelig i ettertid. Så i første omgang blir det vel snakk om Cocoa.

Det vanskelige med programmet er vel at det består av flere små programmer, for å si det sånn. Og alle disse til dels snakke sammen, og et mål med programmet er at det skal være veldig "customizable" for å kunne tilpasses éns egne personlig arbeidsmetode.

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tenkt å tjene penger på dette så kan du starte en sourceforge gruppe, da får du gratis hjelp til å videreutvikle ideen din. Dette er et veldig stort prosjekt, og det vil koste mye å lage. Og dette uten garanti for suksess. Forresten, dette må kjøre på alle plattformer hvis du vil ha en sjanse i det hele tatt. En av grunnene for at dette ikke eksisterer kan jo være fordi ingen har hatt bruk for det...

Lenke til kommentar

Her er det mye å ta tak i.

Hvis du mener at du sitter på en revolusjonerende ide som ingen har tenkt på før, er det naturlig å tenke i retning av et patent. Men alt som har med patenter å gjøre er nødvendigvis dyrt, og patenter som gjelder i ett land trenger nødvendigvis ikke å gjelde i et annet. Dermed kan det bli aktuelt å ta ut patentet i flere land for å sikre seg. Enda dyrere.

Hvis du ikke ønsker å røpe ideen din for noen, så har du et problem, så lenge du ikke er i stand til å realisere prosjektet ditt selv. Hvis du ikke har kompetanse nok, så må du tilegne deg den kompetansen du behøver for å gjennomføre prosjektet. Dette koster tid.

Hvis systemet lar seg bryte ned i moduler som hver for seg ikke forteller så veldig mye om helheten, så kan du sette ut hver av disse modulene til forskjellige grupper. Her kan rentacoder-prinsippet være vel verdt et forsøk. Det er alltids noen som gjør et stykke arbeid for en neve dollar.

Werner

Lenke til kommentar

Patent koster nok noen titalls tusen, og det er ekstremt vanskelig å få et patent (eller kanskje mønsterbeskyttelse, som ville være mer naturlig) på en applikasjon.

jeg har vært gjennom endel samtaler med firmaer som registrerer patenter og mønsterbeskyttelser. Man må som oftest gå gjennom slike for å få patentsøknadene riktige.

Lenke til kommentar

Om du setter ut oppdraget til et seriøst norskt firma så bør det holde lenge med en liten kontrakt med et standardavsnitt med NDA. Dette kan selvfølgelig brukes også om du velger å inngå et sammarbeid om eierandeler i "idéen" istedenfor å betale hele utviklingssummen med en gang.

Som vanlig når det gjelder lisenser og lover og regler så blir alltid svarene overkompliserte her syntes jeg..... KISS!

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvis vedkommende ikke har så god kunnskap skulle det ikke forundre meg om dette eksisterer allerede i en eller annen form her i verden.

Første jeg tenkte også...

Som oftest når jeg har en god idé har Google fortalt meg at jeg hverken er alene eller førstemann.

Lenke til kommentar

Det koster mye tid å lage applikasjoner på egenhånd. Det har jeg bakgrunn til å si. I tillegg har jeg mange "helt geniale" ideer iløpet av året, men sjeldent tid til å realisere (De beryktede siste 10%).

Man burde være tilbakeholden med detaljer hvis man har gjort researchen din, men jeg har gang på gang blitt overhumplet av google. Det er mange smarte hoder der ute ;)

Søk støtte, skriv kontrakter, legg ut moduler av systemet for tilbud og forbered deg for mange sene kvelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...