Gå til innhold

Hva skjer i helvettesuka?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Skal ut i militæret snart, og lurte på om folk kunne fortelle litt om "helvettesuka" og hva som skjer i den etter erfaring. Er spennende å høre hva man skal igjennom psykisk og fysisk :new_woot:

Det finner du ut av under uka.

Lenke til kommentar

Den har vel alltid egentlig vært kalt mestringsøvelse.. men på folkemunnet er og blir den kalt "helvettesuka" ;) hehe.. Den skal vare en uke etter hva jeg har hørt! Satt og prata med noen i går som fortalte litt.. Det var litt av en uke, men han ene syns hele året hans har vært like hardt. Han var visst med i det hardeste man kan være på gjennom førstegangstjenesten. Høres slitsomt ut!

Lenke til kommentar
Er mestringsøvelse/helvetesuka noe alle som er inne til førstegangstjeneste må gjennom? Varer den alltid 7 dager?

Ikke alle har mestringsøvelse i førstegangstjenesten. Og lengden på øvelsene varierer. Den vanligste mestringsøvelsen er beret- eller lueløpet som er i slutten av rekruttperioden. Da er det meningen at du skal gjøre deg fortjent til å bære bereten (man bruker feltlua før dette, i hvertfall i Hæren) og bli soldat (før det er du bare rekrutt). Den varer bare 1-3 dager, men legges ofte rett etter en annen øvelse, slik at du er rimlig kjørt fra før av.

Ellers har jo enkelte oppklarings- og jegeravdelinger lange opptaksøvelser, som gjerne varer flere uker. Befals- og krigsskolene har også en mestringsøvelse som praktisk eksamen. Dessuten må de som skal bli lagførere eller nestlagsførere, ofte gjennom en småkoslig øvelse for å fortjene stillingen sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det finnes jo forskjellige "helvetesuker" da. MJK sin kalles "innføringsuken", BS sin kalles "mestringsøvelse" og KS sin kalles vel "telemakos". Det er ikke så utbredt blant vanlige vernepliktige med "helvetesuker", men heller andre ting som løp, marsjer o.l.

Lenke til kommentar

I CSS gikk helvetes-veka ut på ADR-kurs. Da sitter man fra 8-16 hver dag, å hører på tidenes tørreste teori, mens man har ei lærbok på 2.500 bibel-sider man skal gjennomgå. Det er en stor psykisk å fysisk påkjenning, ettersom man lett kan duppe av, noe som er svært uheldig under undervisning i forsvarssammenheng. sjette dagen er det prøve på biltilsynet, hvor stryk-prosenten er HØY. dermed er ei sånn uke fort bortkasta

Lenke til kommentar

"Helvetesuke", eller kompetansehevingskurs som jeg har fått servert 2 ganger, går ut på å slite deg fysisk og psykisk ut.

Jeg skal ikke gå i detalj på hvilke momenter man blir utsatt for, men svært lite mat, enda mindre søvn og hard fysisk aktivitet over tid er noen av de.

I det hele tatt er det vanskelig å si hva som skjer med hver enkelt under en slik påkjenning, men det hjelper ikke å spare krefter. Det plukker instruktørene opp ganske fort. Man må regne med å måtte ta seg en tur ned i kjelleren og oppleve en liten psykisk knekk. Men man lærer utrolig mye om seg selv. Når man noen mnd etter er på sluttetappen av 5000 meteren er det lett å tenke at "jeg er faktisk ikke så veldig sliten, jeg kan da løpe 1000 meter til".

Når det er sagt, er mestringsøvelser i ordinær førstegangstjeneste ikke noe store greier. Hardt nok, for all del. Men du er der fordi du , ikke som på BS, KS eller andre mer spesielle avdelinger der du er der frivillig. Av den grunn tar ikke instruktørene i så hardt som de vil gjøre ellers.

Endret av Eirik_a
Lenke til kommentar

Er helvetesuka like ille som før? Fordi en gamling jeg kjenner 59 år fortalte at det var nippet til det ekstreme.

De måtte drite og pisse i poser etc. for alle skulle testes, og levere det inn. Fikk aldri sove i løpet av uka. Det ble sprengt TNT rundt dem og de måtte grave seg ned, hele ansiktet på enkelte ble helt deformert men gikk tilbake igjen. Sånne helt spinnville ting. Gå drit langt for å få en boks med sardiner :p etc. etc. altså.. virkelig helvete! Han fortalte at enkelte var nesten sterile når de var ferdig i følge blodtestene!

Men så ille er det vel ikke i dag? Forskjellen på før og i dag, hvordan er den? Burde det ikke være helt ekstremt i dag også da?

Er så mange historier han hadde, dem testa ikke folk for fargeblindhet, høydeskrekk eller klaustrofobi el. :p så det var helt sinnsyk opplevelser folk fikk av andre! Var forsvaret morsommere før tro?

Lenke til kommentar

Det der kalles tortur! Det er nok stor forskjell på den uka innen førstegangstjenesten, men jeg vet at noen av de punktene du nevnte fortsatt eksisterer etter hva en kamerat har fortalt. Men det finner man jo fort ut under uka :hmm:

Lenke til kommentar

pisse gjør man bak ett tre, drite gjør man i pose, det er da standard rutine i felt, er det ikke?

jeg hadde det ihvertfall slik på alle øvelser jeg var på.

i motsetning til hva mange andre opplever så fikk vi overflod av mat, men vi fikk aldri tid til å gjøre annet enn å bære rundt på det...

ellers hadde vi gjørmeløp(gjørme til halsen noen steder, ellers var det stort sett alltid til over knærne) med ammo-kasse, flytting av leiren ca hver time, 3-4 timer patruljer mot andre leirer, konstakt vakthold 360% rundt leiren, ingen søvn(uten de som sov på vakt)

men, dette varierer VELDIG fra sted til sted...

Lenke til kommentar

Mestringsøvelsen var vel kanskje den roligste av alle øvelsene vi hadde. Måtte delta sammen med fjernoppklaring fra Setermoen (eller var det Bardufoss?), så det ble langt fra så hardt(og gøy) som vi hadde håpet på. Bestod stort sett i lite mat og søvn, men ellers helt kurant. Fikk gjort fantastisk mye untyttig i den perioden i militæret, men poenget var jo å sile ut de som ikke klarte presset. (Dvs. Sile ut de få som klarte presset).

Escape-øvelse derimot, da får du kjørt deg relativt hardt. Uten tvil den tøffeste øvelsen for min del. 14 dager med mye løping, stress, slit og ikke så mye mer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...