Gå til innhold

Landskapsbilde - Er dette noe bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

flott bilde av et flott motiv! Synes den høyre siden av fjellet hvor sola reflekterer er mest interessant. Så litt konstruktiv kritikk: Dessverre blir forgrunnen litt for mørk, antakeligvis fordi kameraet vil beholde høylysene i fjellveggen. Når store deler av bildet forsvinner i mørke / skygge, føles det litt undereksponert. Noen triks for å øke dynamisk omfang kunne ha hjulpet her.

Jeg synes også at den nederste tredjedelen av bildet, hvor det kun er hav, ikke tilfører bildet så mye. Jeg mener kanskje du kunne ha kuttet sjøen litt lengre oppe og heller gitt mer plass til himmelen og / eller fjellet i en annen komposisjon.

Lenke til kommentar

Rask på avtrekkeren gitt:-) Jeg synes vel det siste bildet var bedre ja. Men muligens fortsatt litt mye hav i forgrunnen. Tja, ikke vet jeg.

Jeg vil imidlertid presisere at dette kun er mine meninger, hvis du synes at den mørkere varianten fungerer bedre, så synes jeg du skal gå for den looken. Foto handler om smak og behag ;)

Lenke til kommentar

Jeg snuser da rundt her fremdeles, dog mye mer diskret enn før.

Jeg syns dessverre at dette bildet ikke helt leverer.

Første utgave er for mørk, som sverrelerre poengterer. Dette med havet han bringer frem er også et godt poeng, for det bidrar ikke med noe i bildet.

Men her er mine meninger og begrunnelser; du får ta de for det de er verd:

Dette bildet gjør seg rett og slett ikke i S/H. Slik jeg ser det er det manglende kontraster og manglende blikkfall. Det kan være at farger faktisk vil gjøre bildet bedre. Et annet alternativ er å bruke split tone på det. Slik som det er nå blir det flatt, spør du meg.

Videre er jeg usikker på hva du prøver å 'vise' med bildet. Jeg finner ikke noe klart festepunkt for øynene, og da blir det litt som et bilde av er "hvilken som helst fjell", dessverre. Større fokus på utsnitt og litt mer tanke bak hva som fikk deg til å syns at fjellet var verd å ta bilde av kan kanskje være noen tips. Jeg tipper det er lyset/skyggene på fjellet som er det som gjorde det pent og mektig der og da, men jeg syns ikke du har klart å få det frem i bildet ditt.

Det er i tillegg noen støvkorn på sensoren som kommer forholdsvis klart frem i skyene. Dette burde vært unngått... Sensorrens kanskje ?

Jeg har dessverre ikke noen konkrete tips om hvordan du kunne ha fått dette bildet til å fungere. Slik jeg ser det er det meget vanskelig fra den posisjonen du var i, hvertfall.

Det kan være at et teleobjektiv kunne ha hjelpt litt, dersom du hadde stått en god del lengre til venstre. Da tenker jeg på å redusere utsnittet og komprimere perspektivet rundt "hullet" i toppen og lys/skygge-spillet som er der.

Jeg fikk forresten et godt tips av noen som leste tråden min der jeg søkte etter andre forum: www.dgrin.com har en fantastisk landskapsavdeling på forumet. Det er et godt sted å se hva som er mulig osv...

[Nesten edit]: Jeg ser nå helt på slutten at du er en annen bruker enn den jeg trodde jeg kommenterte på, så det kan være at jeg har lagt kritikken på et for høyt nivå. (Jeg kommenterte riktig bilde, men trodde du var en annen bruker).

Uansett, jeg er enig med sverrelerre om at utgave nr 2 av dette bildet ble bedre. Men jeg ville kanskje ha prøvd å heve kontrastene i bildet, og kanskje sett litt til på utsnittet.

Dette er da uansett mine tanker, du står fritt til å være uenig.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...