sinnaelgen Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) jeg skulle forsøke aå lage meg en database i turbo delphi . det er noen år siden sist jeg forsøkte dette i delphi så det meste er nok glemt problemen er : jeg får kun til å bruke dbdemoes og vise inholdet der - ikke oprette noe egen database med egendefinerte felter og slikt. kurset som var på about.com siden forutsatte at man hadde ms-acces instalert. jeg er ikke intreser i å bruke et annet programm for å oprette en database , men å gjøre alt i turbodelphi. Database explorer kan ikke oprette nye databse er det noe som kan guide meg inn på rett spor ? hvilken databaseformat ( dbase eller noe annet ? )benytter open ofice seg av ? det er finnt hvis det gikk an å få programmet mit til å modifidere databesen også ( slette,endre eller oprette nye felter ) selv om den inneholder data Endret 31. mai 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Vet ikke hvordan det er med turbo-delphi, hva man kan bruke og ikke, men jeg ville jo søkt litt på sqlLite og MySQL. Vet det skal være muligheter for å benytte disse, og sqlLite virker jo spesielt kjekt i og med at det er så enkelt å distribuere. Modifisering av databasen skal kunne gjøres vha standard sql-kall som 'CREATE', 'DROP' og 'ALTER'. -Vegar Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 jeg er ikke så begeistret for SQL språket , men det er vel det som gjelder nå og BDE er ut ? forøvrig så har jeg ikke sett meg inn SQL enda . Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Det finnes forøvrig diverse 'memtable'-varianter rundt om kring. Dette er enkle tabell-komponenter hvor all data holdes i minne, og kan lese og lagres til feil som et hvilket som helst annet filformat. Dersom du ikke har mye data, og ikke ønsker å lære SQL enda, kan dette være et alternativ. TkbmMemTable er et slikt eksempel. Der vil du også få metoder du kan kalle for å opprette og endre på felter 'i fart'. -Vegar Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 før jeg får anledningen til å finne en oversikt over alle SQL kommandoer er det noen som har den komplette oversikten med en beskrivelse av hver kommando ? Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 w3school har en grei oversikt i alle fall. Ellers finnes det vel et utall cheatsheets der ute hvis man gidder å søke. F.eks. denne eller denne. Den ene er jo spesifikt for MySQL, men det har ikke så mye å si. Stort sett støtter alle SQL databaser samme grunnleggende syntax og funksjonssett. -Vegar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå