Gå til innhold

oprette egen database kun med hjelp av (turbo)Delphi

Anbefalte innlegg

jeg skulle forsøke aå lage meg en database i turbo delphi . det er noen år siden sist

jeg forsøkte dette i delphi så det meste er nok glemt

problemen er :

jeg får kun til å bruke dbdemoes og vise inholdet der - ikke oprette noe egen database med egendefinerte felter og slikt.

kurset som var på about.com siden forutsatte at man hadde ms-acces instalert. jeg er ikke intreser i å bruke et annet programm for å oprette en database , men å gjøre alt i turbodelphi.

Database explorer kan ikke oprette nye databse

er det noe som kan guide meg inn på rett spor ?

hvilken databaseformat ( dbase eller noe annet ? )benytter open ofice seg av ?

det er finnt hvis det gikk an å få programmet mit til å modifidere databesen også ( slette,endre eller oprette nye felter ) selv om den inneholder data

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er med turbo-delphi, hva man kan bruke og ikke, men jeg ville jo søkt litt på sqlLite og MySQL. Vet det skal være muligheter for å benytte disse, og sqlLite virker jo spesielt kjekt i og med at det er så enkelt å distribuere.

Modifisering av databasen skal kunne gjøres vha standard sql-kall som 'CREATE', 'DROP' og 'ALTER'.

-Vegar

Lenke til kommentar

Det finnes forøvrig diverse 'memtable'-varianter rundt om kring. Dette er enkle tabell-komponenter hvor all data holdes i minne, og kan lese og lagres til feil som et hvilket som helst annet filformat. Dersom du ikke har mye data, og ikke ønsker å lære SQL enda, kan dette være et alternativ. TkbmMemTable er et slikt eksempel. Der vil du også få metoder du kan kalle for å opprette og endre på felter 'i fart'.

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...