perpetrus382 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Jeg vet egentlig ikke helt navnet på det jeg er ute etter.. Men velger å kalle det undermenyer Et eksempel: http://www.meldal.vgs.no , hvis du holder musa over meny'ene da får du frem undermenyer. Er dette komplisert å lage? Og kan det lages i php? Er ganske ny på programmering enda, men er veldig keen på å lære Endret 30. mai 2008 av sagberg Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Har ingenting med PHP å gjøre, dette kan du faktisk løse med HTML, CSS og en liten dæsj JS for eldre nettlesere. Son of Suckerfish. Lenke til kommentar
Skjeggevara Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Kan også gjøre det litt enklere, og bruke Definition Lists. Satt opp en enkel sak nå nettopp for å illustrere. Hele poenget skjer egentlig i den aller siste linja i CSS'en, der et element som før var satt til display:none går over til display:block ved hover. Hvor høy kvalitet det er på denne koden, og hvor bra menyen ser ut, kan dog diskuteres. <head> <style type="text/css"> * { margin:0px; float:left;} #wrapper { margin:0px; float:left;} .menu { display:block;} .menu dd { background-color:#ededed; padding:7px 0px 0px 0px; display:none; width:146px; border-bottom: 1px solid gray; border-left:1px solid gray; border-right:1px solid gray;} .menu dl { padding:1px; border:1px solid gray; display: block; width:146px; height:24px; background-color:#ededed;} .menu dl dt A { color:gray; padding:1px 5px 1px; text-decoration: underline;} .menu dl dd A { padding:0px 14px; color:gray; text-decoration: none; height:24px; width:146px;} .menu dl dt A, .menu dl dd A { font: normal 12px Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;} .menu, .menu dd, .menu dl, .menu dl dt A, { text-align:left;} .menu dl:hover {text-decoration:none;} .menu dl:hover dd {display:block;} </style> </head> <body> <div id="wrapper"> <div class="menu"> <dl> <dt><a href="#">Meny 1</a></dt> <dd><a href="#">Submeny 1.1</a></dd> <dd><a href="#">Submeny 1.2</a></dd> <dd><a href="#">Submeny 1.3</a></dd> </dl> </div> <div class="menu"> <dl> <dt><a href="#">Meny 2</a></dt> <dd><a href="#">Submeny 2.1</a></dd> <dd><a href="#">Submeny 2.2</a></dd> <dd><a href="#">Submeny 2.3</a></dd> </dl> </div> <div class="menu"> <dl> <dt><a href="#">Meny 3</a></dt> <dd><a href="#">Submeny 3.1</a></dd> <dd><a href="#">Submeny 3.2</a></dd> <dd><a href="#">Submeny 3.3</a></dd> <dd><a href="#">Submeny 3.4</a></dd> </dl> </div> </div> </body> Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Ganske lav kvalitet på koden, vil jeg si. En meny og en definisjonsliste er to vidt forskjellige ting. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Mener også å huske at element:hover element{...} ikke funker så bra i IE6 og lavere, og at det derfor kreves litt JS for at denne løsningen skal funke for de aller fleste. Lenke til kommentar
Skjeggevara Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Ganske lav kvalitet på koden, vil jeg si. En meny og en definisjonsliste er to vidt forskjellige ting. Som jeg nevnte i øvre tråd, så er jeg klar over det. Ønsket bare å vise muligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå