Gå til innhold

VIFTEN BRÅKER!

Anbefalte innlegg

Hver eneste dag jeg spiller data enten det er å surfe på nettet eller å spille spill så lager viften på cpuen(tror jeg) en utrolig dirrelyd som er litt plagsom. Lurer på om det er farlig for selve cpuen (dataen) at den bråker sånn. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde absolutt åpne kabinettet ditt og finne ut hvilken vifte det er. Det kan typisk være en av følgende:

1. Chipset vifte. Ikke alle hovedkort har denne, men den er liten og sitter helt nede på hovedkortet. Hvis den stopper helt vil chipsettet går for varm og hele hovedkortet kan du dukken.

2. CPU vite. Denne sitter på selve CPU kjøleren.

3. Grafikkkort vifte. Noen grafikkort har egen vifte.

4. Kabinettvifter. Ikke alle kabinett har dette heller, men det kan være typisk en eller to slike.

5. Vifte på PSU (strømforsyning). PSU har en eller flere vifter.

Som du ser er mulighetene mange. Skru av maskinen, åpne kabinettets sidedør, skru så på strømmen og hør etter hvor lyden kommer fra. Hvis du har mistanke, så kan du ta fingeren forsiktig borti viften og sjekke om lyden endrer seg.

Lenke til kommentar

skru opp pc'n din å se etter. henger det ikke noe inntil eller i veien for viften er den antagelig vis på randen til å dø. Da er det bare å kjøpe enten å kjøpe ny cpu kjøler, eller så kan du bare nøye deg med å kjøpe selve vifta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...